Rit van zaterdag: Boedapest – Boedapest, tijdrit van 9,2 km

GIRO 2022. Etappe 2(Boedapest – Boedapest). Is korte tijdrit een kolfje naar de hand van Tom Dumoulin?

Het kan zaterdagmiddag bloedstollend spannend worden in de eerste van de twee tijdritten die de Giro rijk is. Wordt het een Nederlandse broedermoord waarbij Tom Dumoulin zijn landgenoot Mathieu van der Poel uit het roze rijdt? Het kan, maar dan moet de ‘Zilverreiger uit Kanne’ laagvliegen over het parcours van 9,2 km door het stadscentrum van de Hongaarse hoofdstad. Dumoulin moet minstens 14 seconden sneller zijn dan MVDP om de maglia rosa te pakken.

Hugo Coorevits

Start: eerste renner om 14 uur in Boedapest

Aankomst: laatste renner omstreeks 17.10 uur in Boedapest

Afstand: 9,2 km

Het parcours

De renners rijden van Pest naar Boeda, of de twee stadsdelen van de Hongaarse hoofdstad die gescheiden zijn door de Donau, of Danube zoals ze in het Italiaans zeggen. Het gaat 9,2 km dwars door het stadscentrum heen. In totaal zijn er 29 bochten, vooral flauwe, maar rond de Margrietbrug is het toch wat anders. In het tweede gedeelte zijn de ‘corners’ toch meer haaks. De laatste 1300 meter gaat het bergop. Naar de burcht van Boeda. De gemiddelde stijgingsgraad is 4,9 procent met één strookje dat zelfs 14 procent stijgt. De tussentijd wordt genomen na 7,9 procent, op het einde van het vlakke gedeelte. Net als op de eerste dag telt de slothelling mee voor het bergklassement. De klim naar de Boeda-burcht is er eentje van vierde categorie.

De favorieten

In de eerste plaats is Tom Dumoulin dé specialist. De Girowinnaar van 2017 werd in datzelfde jaar ook wereldkampioen in deze discipline. Vier jaar geleden nog won hij in Jeruzalem de proloog van de Giro. 17 van de 22 zeges die hij tot nog toe telt, behaalde hij in prologen en tijdritten. Mensen als Jos van Emden, Edouardo Affini en Tobias Foss kunnen de richttijd zetten voor hun kopman Tom Dumoulin. Slaagt de in Belgisch Limburg wonende Nederlander in de dubbel, dan haalt hij na afloop al zijn zeventiende roze trui uit zijn carrière op. Hij is bezig aan zijn vijfde Ronde van Italië, maar was in 2016, 2017 en 2018 telkens minstens één dag leider.

Maar… hij moet dus twee seconden per kilometer sneller gaan dan Mathieu van der Poel. De zoon van Adrie bewees vorige zomer in de Tourtijdrit naar Laval Espace Mayenne dat hij in de leiderstrui vleugels kan krijgen. Hij verloor toen over 27,2 km maar 31 seconden ten opzichte van Tadej Pogacar en zette daarmee de vijfde beste tijd neer. Van der Poel heeft ook het ‘psychologische voordeel’ dat hij als laatste kan starten zodat hij in principe al bij de start weet hoe snel hij moet gaan om in het roze te blijven. Dumoulin staat na de openingsrit 25ste en zal dus al binnen zijn tegen dat de kopman van Alpecin-Fenix aan zijn opdracht begint.

Gezien het specifieke slot van de tijdrit kan zo’n Simon Yates of bijvoorbeeld Pello Bilbao ook meespelen in het verhaal. De Bask werd door de valpartij van Ewan nog derde in Visegrád.

Zo’n korte tijdrit is voor alle potentiële kandidaten op de eindzege vooral de lakmoesproef van hun conditie waarmee ze aan deze Giro zijn begonnen. Het is ook interessant om te zien wat zo’n João Almeida doet. Hij is één van de dark horses van deze Giro voor het eindpodium van Verona. Anderzijds is het geen erg als je als kandidaat-eindwinnaar wat tijd moet prijsgeven want de hele Giro telt uiteindelijk maar 26,3 km individueel hardrijden.

Dit zijn de sleutelmomenten

Het scharnierpunt van deze tijdrit is eigenlijk het moment dat je van de grote molen op het vlakke moet schakelen voor de slothelling van 1300 meter naar de burcht van Boeda. De eerste driehonderd meter is het ineens 10 en 7 procent klimmen. Daarna vlakt de helling wat uit, maar zo’n punt kan de benen verschrikkelijk prikkelen.

Dit moet u nog weten

Het lijkt opnieuw een droge dag te worden in Boedapest. Dat is maar goed ook want regen zou in een centrum, waar de auto’s meer stilstaan dan rijden, vast voor een gevaarlijke tijdrit hebben gezorgd. Net als op de openingsdag speelt de wind geen rol in het tweede deel van het Hongaarse drieluik. (hc)

Meer over Tom Dumoulin

Aangeboden door onze partners