Sommige automobilisten pikken het niet dat de campagne hardrijders vergelijkt met monsters. — © Brussel Mobiliteit
44 klachten over Brusselse ‘horror’campagne tegen hardrijders
Er zijn 44 klachten ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) tegen een nieuwe campagne van Brussel Mobiliteit tegen te snel rijden. In de campagne, die Brussel Mobiliteit in februari lanceerde, is te zien hoe bestuurders die zich niet kunnen bedwingen om snel te rijden in een echt monster achter het stuur veranderen.
De campagne is een knipoog naar culthorrorfilms, en vraagt de automobilisten om ontspannen en zen te blijven voor het welzijn en de veiligheid van iedereen, ook voor die van henzelf. De aanklagers vinden echter dat de campagne automobilisten in het algemeen stigmatiseert. In sommige klachten wordt racisme aangehaald; in eentje wordt de campagne zelfs vergeleken met de antisemitische propaganda van de nazi's.
Bij de JEP klinkt het dat de campagne niet focust op autobestuurders in het algemeen, maar wel op de overdreven snelheid van automobilisten. “Wij hebben dus geen opmerkingen over de bewuste campagne”, klinkt het.
Hoofdpunten
Bromfietser (17) op intensieve na val door brokstukken op fietspad
Malika eist 12.000 euro van Appeltans-clan: “Ik leefde met kinderen zonder verwarming”
Familie gedode Massimo De Luca vecht vijf jaar cel voor cassatie aan
Opnieuw doen geruchten de ronde over dubbelganger van Poetin: dit zeggen experts over de beelden
Beste van Plus
Lees meer
Onderwijsvakbonden: “Nieuwe maatregelen van minister Weyts creëren vertrouwenscrisis”
Studio 100 bevestigt ontslag Plopsa-CEO: “We hopen deze bladzijde nu te kunnen omslaan”
Zus van overleden filmmaker op terreurproces: “Ik heb geen haat tegenover jullie”
Freedom (21) ‘kocht’ zijn gestolen fiets terug via Facebook: “Ik wist meteen dat het de mijne was”