Themabeeld 

Themabeeld ©  AFP

Greenpeace: “Driekwart autoreclames promoot nog steeds wagens op fossiele brandstoffen”

Driekwart van de autoreclames promoot nog steeds wagens die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt dinsdag uit een studie van Greenpeace die de reclamestrategieën vergeleek met de zelfverklaarde klimaatambities van zeven autofabrikanten. “De auto-industrie, die verantwoordelijk is voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, stelt haar eigen winsten nog steeds koppig boven het klimaat”, klinkt het.

jvhBron: BELGA

Greenpeace nam 686 online advertenties van de zeven populairste autofabrikanten in België onder de loep. De helft van de reclame, zo’n 49 procent, promoot benzine- of dieselauto’s. Samen met de reclame voor hybride wagens, volgens Greenpeace een “valse en vervuilende oplossing”, maakt dit 76 procent van de autoreclames uit.

Dit resultaat strookt volgens de milieuorganisatie niet met de beloftes die de autoproducenten doen om hun wagenpark te elektrificeren. “Als we afgaan op hun marketingstrategie, lijken de autofabrikanten hier geen haast bij te hebben”, hekelt Joeri Thijs, expert Mobiliteit bij Greenpeace. Gemiddeld kregen de fabrikanten een consistentiescore van 30,5 procent. Dit wijst volgens Greenpeace op de kloof tussen “wat autofabrikanten zeggen en wat ze doen”.

Daarom heeft de organisatie vorig jaar een grootschalige Europese petitie gelanceerd om reclame voor fossiele brandstoffen en producten op Europees niveau te verbieden. Wanneer dit Europees burgerinitiatief binnen een jaar een miljoen handtekeningen haalt, is de Europese Commissie wettelijk verplicht hierop te reageren. Op die manier hoopt Greenpeace verandering teweeg te brengen.

Meer over Greenpeace

Aangeboden door onze partners