Aangeboden door ŠKODA

© Shutterstock.com

Bikepacking: klaar voor het grote avontuur op de fiets

Heb je genoeg van drukke toeristische plekken en aanschuiven bij attracties? Steeds meer mensen opteren voor bikepacking. Maar wat is dat juist?

Bikepacking groeit stilaan uit tot dé fietstrend van 2021. Het concept ‘op vakantie gaan met je fiets’ is niet nieuw, maar er zijn wel enkele zeer specifieke redenen waarom het juist nu enorm in de lift zit. Misschien heeft het te maken met het groeiende succes van de veelzijdige gravelbike en de toegenomen interesse in fietsen in het algemeen? Elektrische varianten maken een langere rit bovendien haalbaarder voor meer mensen. Maar bovenal is bikepacking een ontspannen manier van reizen die steeds meer aan populariteit wint. Dichter bij de natuur, gezonder, relax en ook nog eens nieuwe plekjes ontdekken off the beaten track? Dat klinkt zalig!


 

 © Shutterstock.com

Binnen Europa (maar ook daarbuiten) is er steeds meer infrastructuur om zorgeloos langere fietstochten te maken. Dat verlaagt de drempel aanzienlijk om met een tweewieler op reis te gaan. De nieuwe EuroVelo-routes die gesteund worden door de EU zijn een perfect voorbeeld van een dergelijk kant-en-klaar fietssnelwegennetwerk. Deze pan-Europese routes zijn echt heel uitgebreid – van 1.000 tot meer dan 10.000 km lang – en lopen door meerdere landen en via unieke wegen. Denk bijvoorbeeld aan oude pelgrimsroutes of spoorwegbeddingen die getransformeerd zijn tot adembenemende fietspaden. EuroVelo 19 brengt je van de bron van de Maas in het Franse Pouilly-en-Bassigny naar de monding bij Rotterdam. Dat is een ritje van iets meer dan 1.000 km, langs drie landen en drie UNESCO Werelderfgoedsites. Nog epischer? De eerste EuroVelo, nummer 1, heeft een lengte van 11.000 km. Als je van de Noordkaap tot Lissabon getrapt hebt, mag je jezelf een schouderklopje geven.


 

 © ŠKODA

Alles in de auto

Dergelijke afstanden in één keer afleggen lijkt je te hoog gegrepen? Of heb je onvoldoende tijd? Veel fietsavonturiers splitsen daarom grootse routes op in hapklare delen om ze gedurende opeenvolgende jaren te rijden. Een populaire optie is fietsen en materiaal in de auto te laden en in alle luxe naar een punt te rijden die op de route ligt. Kies als vertrekpunt een locatie waaruit een trein of veerboot vertrekt. Je fietst dan op eigen tempo terug naar waar je de auto geparkeerd hebt. Voor de meeste bikepackers vormt het uitstippelen van de juiste route en het verblijf onderweg al een groot deel van de fun. Doe je dat liever niet, dan vind je online en bij gespecialiseerde reisorganisaties de nodige ondersteuning. In dit auto-en-fiets-scenario is een ŠKODA met zijn ongeëvenaarde kofferruimte, zoals een SUPERB COMBI iV, een perfecte reisgezel. Een fietsdrager brengt extra mogelijkheden met zich mee, net als een dakkoffer uit de ŠKODA-accessories store die helemaal op de maat van je wagen ontwikkeld werd.


 

 © ŠKODA

Welke tweewieler?

Wat maakt een fiets nu geschikt voor bikepacking? Als je op zoek gaat naar een geschikte tweewieler zal je snel ontdekken dat elke fietsfabrikant daar een eigen idee over heeft. Neem nu gewoon al de vorm van de fiets. Sommige merken vertrekken van een mountainbikeframe, andere opteren eerder voor iets in de gravelsfeer, terwijl bepaalde gespecialiseerde merken zich helemaal hebben toegespitst op trekkingontwerpen. Het vraagt wel wat inspanning om de fiets te vinden die bij jou past.

Fietsen voor bikepackers zijn niet per se diegene met de meest vooruitstrevende techniek. Duurzaamheid en makkelijk in onderhoud staan voorop, wat zich vaak vertaalt naar een zwaarder frame en onderdelen die ook een fietsenmaker in een afgelegen bergdorp kan herstellen. Dat is ook positief bij het begin en einde van je fietsexpeditie, want dit maakt het eenvoudiger om de fiets te (de)monteren en te vervoeren in de auto. Cruciale kwaliteiten voor een goede bikepacking-fiets zijn sowieso een goed comfort en voldoende bevestigingspunten voor je bagage. Doorwinterde fietsreizigers zullen daarom veel aandacht besteden aan onderdelen die competitieve renners minder op hun radar hebben staan, zoals het type zadel of het stuur. Als je veel hoogtemeters moet overwinnen, is een goede keuze qua versnellingen niet te onderschatten. Een steile helling met een afgeladen fiets beklimmen? Een klein verzetje blijkt dan snel onmisbaar. Bikepacking is natuurlijk geen race: afstappen en even duwen is toegelaten. Het moet leuk blijven!


 

 © Shutterstock.com

Elektrisch op reis

Bij auto’s is de stap naar hybride en elektrische varianten allang een feit. Ontdek bijvoorbeeld bij ŠKODA de evolutie van de brandstofversies van de SUPERB en OCTAVIA naar de grensverleggende iV-modellen met hybride aandrijflijnen. Ook stadsfietsen, mountainbikes en zelfs koersfietsen hebben hun elektrische varianten. Bij trekkingfietsen is trapondersteuning echter een nog relatief nieuw fenomeen. Het beperkte bereik en draagvermogen zorgen ervoor dat elektrische fietsen aanvankelijk minder geschikt zijn voor een meerdaagse trektocht door de Alpen, bijvoorbeeld. Daar komt verandering in, met robuuste fietsen die soms zelfs met dubbele batterijen zijn uitgerust. Uiteraard moet je wel stopplaatsen met laadmogelijkheden (en voldoende tijd om te laden) voorzien. Meer en meer fietshotels en campings zijn hier gelukkig wel op voorbereid.


 

 © ŠKODA

De juiste accessoires

De fiets is bij het bikepacken bovendien slechts het beginpunt. Er is een hele wereld van accessoires en extra’s die een langere reis aangenamer maken. Vandaar ook die verwijzing naar de grote kofferruimte van de ŠKODA-wagens. Zelfs bij een lightversie van je fietstocht neem je wel wat mee. De koffer raakt snel gevuld met alles wat je nodig hebt voor je fietsexpeditie.

Het begint al bij de bagage die je meeneemt. Zakken die aan de fietsdrager hangen, zijn een klassieke keuze, eventueel aangevuld met tassen die je bevestigt aan de voorvork. Zadel- en stuurtassen bieden opslagruimte voor kleinere objecten, zoals energierepen, sleutels en een reparatiekit. Een minder bekende optie is een frametas die aan de bovenbuis en aan een of twee andere kaderbuizen bevestigd is. Wat hierin steekt, mag niet uitpuilen omdat je dan gehinderd wordt bij het fietsen. Toch raak je er verrassend veel in kwijt zonder dat de fiets anders gaat aanvoelen. Helemaal next-level is werken met een aanhangwagen. Dat is zwaarder trappen, maar wel een goede manier om bijvoorbeeld jongere kinderen te ontlasten bij een fietsvakantie met de hele familie. Omdat er niet per se aanduidingen zijn voor bikepacking-routes is een navigatietoestel of een app zoals Komoot een echte aanrader. En ja, geschikte kleding voor het klimaat waar je fietst is een must. Het vakantiegevoel verdwijnt snel als je doorweekt bent!


 

 © ŠKODA

In eigen land

Ben je nog niet klaar voor een groots fietsavontuur in het buitenland of zoek je het iets dichter bij thuis om tijdens een (lang) weekend te gaan fietsen? Ook binnen België zijn er verschillende toeristische routes die je kunt combineren met kamperen of een overnachting op hotel. Een heel mooie is de Vennbahn, een zacht glooiend fietspad van 124 km dat van Aken tot Luxemburg loopt doorheen de mooiste stukken van de Oostkantons. Onderweg zijn er meerdere overnachtingsmogelijkheden. Ook leuk: Flanders Alternative, een off-road hommage aan de Ronde van Vlaanderen die je van Oudenaarde naar Ieper voert, en terug. Dat is genieten!