© Wim Lentjes

© Wim Lentjes

thumbnail:
thumbnail:

Team Lentjes is Europees kampioen in racen met modelvliegtuigjes

Tongeren -

Dit jaar vinden in de hoogste categorie van het modelvliegen (F3D Pylon Racing) drie grote Europese kampioenschappen plaats, nl. in Tsjechië, Duitsland en Frankrijk. Het eerste EK vond plaats tijdens het weekend van 14-15 augustus in Mělník waarin Team Lentjes, na een zéér spannende race, de eerste plaats behaalde. Om Europees kampioen te worden, volstond het om in het weekend van 28-29 augustus in Rothenburg de eerste plaats te bemachtigen en dit lukte! Zo werden de Tongenaren bekroond met de legendarische Europese titel.

Wim Lentjes

"Toen we op vrijdagochtend in Rothenburg de buienradar aanzetten, zagen we al direct wat voor een dag het zou zijn. Regen, regen en nog eens regen", vertelt Wim Lentjes. "Dit is enerzijds niet prettig om in te vliegen, maar ook heel erg slecht voor de motoren en de zender. Tevens wordt de volledige aerodynamica van de vleugel verstoord door de regendruppels die tijdens het vliegen erop terecht komen. Er werd op deze dag weinig getraind, maar als de regen even wat minder was stormden we naar buiten om te oefenen. In deze vochtige omstandigheden reageren de motoren toch anders. Hierdoor moesten we de compressieverhouding van de motoren aanpassen. Na wat trainingsvluchten kregen we het voor elkaar om twee motoren klaar te stomen. De trainingsvluchten lagen rond de 61 seconden, wat we verwacht hadden in deze moeilijke omstandigheden."Omdat de weersvoorspellingen voor zondag erg somber waren, werden op zaterdag zoveel mogelijk vluchten gevlogen. Nog steeds waren de weersomstandigheden op zaterdag erg kritisch, vooral de hoge vochtigheidsgraad in de lucht zorgde ervoor dat de motorafstelling bij veel piloten niet optimaal was. Zo kregen enkele piloten de motor niet gestart in de 1ste minuut of viel deze stil tijdens de vlucht, wat resulteert in een straftijd van 200 seconden."Onze aanpassingen aan de motor op vrijdag waren van groot belang aangezien we alle vluchten konden voltooien. Onze gemiddelde tijd lag rond de 59 seconden, niet slecht in deze omstandigheden", zegt Wim. "Tijdens Bram zijn laatste vlucht op zaterdag werd er voor hem een pylon cut gejureerd, waar hij zijn twijfels over had. Dit resulteerde in een tijd van 66 seconden. Desondanks deze pylon cut stonden we zaterdagavond bovenaan het klassement. Er moest nog één goede vlucht gevlogen worden op zondag om de overwinning in de wacht te slepen. Door deze pylon cut kon Bram zich geen slechte tijd meer veroorloven aangezien hij dan geen podiumplaats meer zou kunnen bemachtigen.Tijdens het proefdraaien op zondagochtend wou onze beste motor, waar we de afgelopen 5 vluchten mee gevlogen hadden, niet in resonantie met de pijp komen. Daardoor is het onmogelijk om een vlucht te maken. We waren erg verwonderd en begonnen behoorlijk wat stress te krijgen omdat dit nooit voorkomt met onze prop/motor/pijp afstelling. Uit voorzorg besloten we de andere motor te nemen, maar het bleef een groot risico omdat we niet exact wisten hoe we deze moesten afstellen op de grond. De spanning steeg en dit was voor Bram een van de moeilijkste vluchten uit zijn hele leven. De motor stond te rijk en verliest dan vermogen, er mocht geen pylon cut gevlogen worden en de motor mocht zeker niet stilvallen. Na de 10 rondes te voltooien stond er een magere tijd van 61.24 seconden op het scorebord. Dit zorgde ervoor dat de vlucht met pylon cut wegviel en Team Lentjes de Europese titel bemachtigde."Tijdens deze ceremonie kon Bram zijn tranen niet bedwingen van geluk. Deze titel is een cumulatie van 8 jaar enorm hard trainen, testen, uitproberen en data analyseren. Deze titel is een uitstekende voorbereiding om in 2022 een gooi te doen naar het wereldkampioenschap. Dit WK zal plaatsvinden in Muncie, Amerika tijdens de maand juli.

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio