Aangeboden door ŠKODA

© Thibaut Debelle / ŠKODA

Waarom ons land toch trots mag zijn op het WK wielrennen

Wielerliefhebbers hebben er lang naar uitgekeken en waren massaal op de afspraak voor de grote finale van het WK in Leuven. De vele Belgische supporters hoopten natuurlijk op goud voor Wout, maar toch werd het een fantastische dag om trots op te zijn.

Alleen al in Leuven stonden naar schatting 300.000 supporters paraat om er een gigantisch wielerfeest van te maken. De straten van Leuven hingen dan ook vol met aanmoedigingen voor de Belgen en dan vooral Wout van Aert. Wout, make us proud! Wout = goud. Of zelfs een zebrapad herschilderd in de letters W-o-u-t. Aan de Vaartkom hing een portretfoto van Jasper Stuyven, die in Leuven een thuismatch speelde.

Topsfeer langs het parcours

Aan het enthousiasme van het publiek zal het dus zeker niet gelegen hebben. Dat merkte ook chauffeur Wouter (niet te verwarren met Wout), die tijdens het WK in een ŠKODA SUPERB COMBI (voor de kenners: de topversie Laurin & Klement) genodigden rondreed op het stadsparcours in Leuven. Onder luid applaus van de supporters. “Zeker op de hellingen en aan de finish staat er veel volk. In het dagelijks leven rijd ik als vertegenwoordiger vaak met de auto, ook een ŠKODA SUPERB COMBI trouwens. Ik weet dus hoe ik de bochten moet nemen, met de auto is het geen moeilijk parcours. Maar op deze manier ben ik nog nooit door Leuven gereden.”


 

 © Thibaut Debelle / ŠKODA

Fanzones

De fans amuseerden zich niet alleen langs het parcours maar ook in de verschillende fanzones, onder meer op het Ladeuzeplein. Aan het Hooverplein had ŠKODA een leuke fanbooth ingericht die je vrij mocht betreden. Bijvoorbeeld om de 100 procent elektrische ENYAQ iV te ontdekken. Of om even je conditie te testen op één van de fietsen en tegelijk virtueel de batterij van een ENYAQ iV op te laden.


 

 © Thibaut Debelle / ŠKODA


 

 © Thibaut Debelle / ŠKODA

De aanvalsdrang van Alaphilippe

Maar de supporters kwamen natuurlijk vooral de koers zelf. Al snel werd duidelijk dat het geen zondagswandeling zou worden voor de renners. De wedstrijd brak al vroeg open op het Flandrien-circuit en ontplofte helemaal in het slot op het Leuvens stadscircuit. In de finale stond er geen maat op de aanvalsdrang van Alaphilippe. De sterke Fransman plaatste de ene aanval na de andere en reed de laatste 18 kilometer alleen naar de finish.


 

 © Thibaut Debelle / ŠKODA

De teamspirit van Remco Evenepoel

De Belgen konden Alaphilippe niet volgen, al was er wel veel lof voor de prestaties van Evenepoel. Eddy Merckx plaatste vooraf wat twijfels bij de teamspirit van Remco, maar die bewees tijdens dit WK dat hij ook perfect de rol van knecht kan vervullen. Al op 180 kilometer van de meet was hij in de weer om een Franse aanval te pareren en hij bleef kopwerk verrichten tot diep in de finale. Hij effende perfect het pad voor Wout van Aert … en onvermijdelijk ook voor de uiteindelijke winnaar. Pas op 26 kilometer moest Remco Evenepoel voorin afhaken. Eddy Merckx hoeft zich dus geen zorgen te maken.


 

 © Thibaut Debelle / ŠKODA

Uitstekende organisatie

Lof was er ook voor de organisatie. Golazo en Flanders Classics sloegen de handen in elkaar om dit WK te organiseren, het grootste Belgische sportevenement van de jongste twintig jaar. Een logistiek huzarenstukje, waarvoor ze ook op steun konden rekenen van enkele belangrijke partners. Als officiële autopartner leverde ŠKODA – al jarenlang een vaste waarde in het wielerpeloton – maar liefst 140 wagens aan de organisatie en de teams.

“De wielersport zit in het DNA van ŠKODA en dit uniek partnership is de uitgelezen kans om nog meer zichtbaarheid te geven aan ons merk en om onze wagens duurzaam te positioneren”, zegt Liana Picard, PR-manager van ŠKODA Import Belgium. Dat laatste blijkt ook uit de modellen in dit WK: de OCTAVIA COMBI en SUPERB COMBI (allebei beschikbaar als plug-inhybride) en de nieuwe, volledig elektrische SUV ENYAQ iV. ŠKODA is stilaan de motor van het wielrennen, want het merk is bovendien de hoofdpartner van de Ronde van Frankrijk én ondersteunt de Ronde van Spanje, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik.

De organisatie van dit WK verliep uitstekend en zet misschien zelfs een nieuwe standaard voor de toekomstige WK’s. We zullen het volgend jaar zien in Wollongong (Australië) ...


 

 © Thibaut Debelle / ŠKODA

Terechte winnaar

Het laatste woord geven we graag aan Johan Museeuw, de wereldkampioen van 1996, die in het vip-dorp zijn analyse van dit WK deelde. “We moeten eerlijk zijn dat Wout van Aert een beetje tekortkwam. Julian Alaphilippe heeft vijf cartouchen gegeven, dat is ook uitzonderlijk. De vijfde was de beslissende. Hij is dus de terechte winnaar. Wel jammer dat Jasper Stuyven, die echt een goede wedstrijd reed, net geen medaille haalde. Maar uiteindelijk is er maar één plaats die telt: de eerste. Tweede of derde is mooi vandaag, maar telt morgen niet meer. Alaphilippe is zeker een verdiende winnaar, laten we dat vooral onthouden. Het was een fantastisch feest in Leuven met fantastische mensen. Dat het WK snel terug naar België mag komen!”