Aangeboden door ŠKODA

© ŠKODA

Op verkenning in Leuven: dit mag je verwachten van het WK wielrennen

Elke wielerfan kijkt natuurlijk uit naar het WK wielrennen in België. Leuven wordt het decor voor de finale van de wegrit. Samen met Maxim Pirard (24) en zijn ŠKODA OCTAVIA COMBI trokken we op verkenning om het parcours in te schatten. “Het wordt een echte uitputtingsslag”, denkt de ultracyclist en Gran Fondo-wereldkampioen.

Vanuit Antwerpen trekken de renners naar Leuven, waar ze twee pittige lokale circuits voorgeschoteld krijgen. Normaliter wordt de finale van een WK gereden op één lokaal circuit, maar om de wedstrijd nog aantrekkelijker te maken, zijn dat er deze keer twee. Het Lokaal Circuit Leuven loopt door het centrum van de stad, terwijl het Flandrien Circuit in de Druivenstreek enkele hellingen met stijgingspercentages tot 18 procent serveert. Maxim Pirard (24) verkende het parcours en deelt graag zijn bevindingen tijdens een interview in Specialized Experience Leuven, de tijdelijke fietswinkel in de Bondgenotenlaan, waar de renners ook zullen passeren tijdens het WK.


 

 © ŠKODA

Welk deel van het WK-parcours heb je vandaag gereden?

“Ik heb het Flandrien Circuit afgelegd en een stuk van het Lokaal Circuit Leuven. De renners doen een eerste keer het Flandrien Circuit, dan vier keer het stadscircuit in Leuven, een tweede keer het Flandrien Circuit en tot slot 2,5 keer het circuit in Leuven. Het lastigste gedeelte wordt het Flandrien Circuit met de Smeysberg, Moskesstraat, Bekestraat en Veeweidestraat. Er is weinig tijd om te recupereren tussen de Smeysberg en de Moskesstraat, ze liggen op amper twee kilometer van elkaar. En na de Moskesstraat kom je in de wind.

De opeenvolging van alle kleine hellingen en de vele bochten waarna je moet optrekken, zullen er een uitputtingsslag van maken. Ik verwacht dat de koers echt zal beginnen na de eerste passage op het Flandrien Circuit en niet meer zal stoppen. Het zal aanvallen regenen. Maar solo wegrijden op het Flandrien Circuit wordt moeilijk. Dan heb je nog een hele weg te gaan en het lijkt nogal lang om alleen te doen. Tenzij je Remco Evenepoel heet (lacht).”


 

 © ŠKODA

Wie zie jij als grote favorieten voor dit WK?

“Er zijn heel wat favorieten. Ik verwacht dat Remco Evenepoel zijn kans krijgt om alleen weg te rijden. In de spurt zal sowieso Wout van Aert uitgespeeld worden. Ik vraag me af wie hem kan kloppen in de spurt … Ook de Fransman Christophe Laporte is een renner die dit parcours aankan. De Italiaan Matteo Trentin rijdt ook goed. De Deen Magnus Cort Nielsen heeft een sterke spurt in huis.”


 

 © ŠKODA

Je hebt als ultracyclist (lange afstanden) en Gran Fondo-renner (koersen voor liefhebbers, zonder wedstrijdlicentie) al heel wat straffe prestaties neergezet. Op welke prestatie ben je het meest trots?

“Vorig jaar heb ik letterlijk rond Vlaanderen gereden: 1.002 kilometer. Daar kwamen heel veel positieve reacties op, onder meer via Instagram. Mensen die het een gek idee vonden en me bedankten omdat ik hen inspireerde om ook lange afstanden te rijden. Ze stuurden me dan effectief berichten over hun eerste rit van honderd kilometer. Lange inspanningen zijn mijn sterkte. Op het WK-parcours zou het deel van Antwerpen naar Leuven mij bijvoorbeeld wel goed liggen om lang op kop te rijden.”


 

 © ŠKODA

Wat zijn jouw sportieve plannen voor de nabije toekomst?

“De komende weken rijd ik heel wat Gran Fondo’s, met als hoofddoel het wereldkampioenschap in Sarajevo (in Bosnië en Herzegovina). Daar hoop ik mijn titel te kunnen verlengen. Een redelijk zwaar parcours, maar dat ligt me wel. Ik ben geen pure klimmer en moet het meer hebben van klimmen op de macht. Gran Fondo’s zijn heel leuk en ik hou erg van de sfeer. Elk jaar zie ik ook het niveau van de Gran Fondo’s stijgen. De gemiddelde wielertoerist is tegenwoordig ook maniakaal bezig, bijvoorbeeld met voeding.

Daarnaast zou ik graag eens rond de grens van België rijden, maar dat is al 1.650 kilometer. Ik weet niet of dat haalbaar is met alleen powernaps onderweg. Dat plan zit al even in mijn hoofd. Misschien lukt het volgend jaar.”


 

 © ŠKODA

ŠKODA is de officiële autopartner van het WK wielrennen en ondersteunt jou ook. Je rijdt zelf in een nieuwe ŠKODA OCTAVIA COMBI. Hoe bevalt deze auto jou als wielrenner?

“Dat is een schitterende auto. Je krijgt meer dan één fiets in de koffer. Ik ben al naar meerdere Gran Fondo’s gereden met mijn fiets én reservefiets, zonder een wiel te moeten verwijderen. Nog een voordeel – voor wielrenners dan – is dat je tijdens de koers goed uit de wind zit achter die wagen (lacht). Hij ziet er goed uit, biedt veel plaats en heeft veel handige snufjes. Denk maar aan de paraplu in de deur. Veel mensen weten zelfs niet dat die er zit. Als ik naar Gran Fondo’s rijd zijn dat toch lange afstanden en is het comfort belangrijk om fris aan te komen.”