Aangeboden door ŠKODA

© ŠKODA

Start to bike: met deze tips ben je meteen goed vertrokken

Wielrennen is de perfecte sport om je conditie te verbeteren en buiten te zijn. Het is populairder dan ooit, zeker in België. Heb je ook zin gekregen om op de fiets te kruipen? Goed idee! Met deze tips helpen we je graag op weg.

Kies de juiste fiets

Alles begint uiteraard bij de keuze van de ‘juiste’ fiets: een fiets waarvan de framemaat past bij jouw lichaamsbouw. Als beginner kies je het best voor een endurancefiets die focust op een comfortabele zithouding. Je handen, nek en schouders worden minder belast dankzij de dempende eigenschappen van het frame. De endurancefiets is trouwens het meest verkochte type.

In een later stadium – wanneer je je meer wilt specialiseren – kun je nog altijd kiezen voor een klimfiets, een aerodynamische fiets, een mountainbike of een gravelbike. Heel belangrijk – ongeacht het type fiets – is de afstelling van het zadel en het stuur. Laat je ideale fietspositie testen in een gespecialiseerde zaak, want een verkeerde zithouding belast je lichaam en komt soms pas na verloop van tijd tot uiting.


 

 © Shutterstock.com

Gebruik klikpedalen

Sommige beginners aarzelen om met klikpedalen te rijden. Je moet er even aan wennen, maar uiteindelijk zijn er vooral voordelen. Met klikpedalen kun je zowel duwen als trekken, waardoor je een veel sterkere pedaalslag ontwikkelt tijdens de volledige omwenteling. Laat je klikpedalen door de fietsenwinkel niet te vast zetten, zodat je gemakkelijk kunt uitklikken. Als je voorzichtig bent en nadenkt wanneer je moet uitklikken, wijst het zichzelf uit en wordt het een automatisme.


 

 © ŠKODA

Vergeet de accessoires niet

Heb je een geschikte fiets gevonden? Dan is het tijd om de nodige uitrusting te verzamelen. De basis is een goede fietsbroek met zeem. Die voorkomt namelijk dat je zitvlak over het zadel schuurt en voert transpiratievocht af. Heb je een hard zadel, ga dan voor een dikkere zeem. Een leuke wieleroutfit voor heren of dames mag uiteraard niet ontbreken. Extra bescherming tegen wind en regen met een jas voor heren of dames komt in België ook zeker van pas. En over bescherming gesproken: een veilige fietshelm is natuurlijk essentieel en fietshandschoenen verhogen het comfort. Daarnaast investeer je best ook in een fietspomp om je banden op spanning te houden. Rijd je toch eens lek? Leer jezelf aan hoe je een lekke band kunt herstellen, dan ben je met meer gemoedsrust onderweg.


 

 © Shutterstock.com

Maak je eigen trainingsschema

Rome is niet op één dag gebouwd, je conditie ook niet. Die moet je geleidelijk opbouwen en een persoonlijk trainingsschema is hiervoor het ideale hulpmiddel. Zo’n structuur geeft je een doel om naartoe te werken en helpt je om ook op een mindere dag gemotiveerd te blijven. Als beginner doe je er goed aan om eerst je duurvermogen te trainen voordat je start met pittige intervaltrainingen. Naast een trainingsschema komt een fietscomputer met hartslagmeter van pas om je limieten te bewaken.

Eet en drink voldoende

Het is zeer belangrijk om je lichaam voldoende brandstof te geven, zodat je onderweg zeker geen hongerklop krijgt. Neem dus altijd iets mee om te eten en drinken. Een bidon met water bijvoorbeeld, al is een sportdrank nog beter wanneer je stevige inspanningen levert. Kies voor een isotone drank die veel koolhydraten en mineralen bevat om je vochtbalans op peil te houden. Om honger onderweg te voorkomen, zijn een energiereep, een banaan, peperkoek of gel ideaal.


 

 © ŠKODA

Deel je passie

Fietsen kan perfect alleen maar is ook een zeer sociale sport. Ga op zoek naar een trainingspartner of sluit je aan bij een wielerclub en deel jouw nieuwe passie. Zo krijg je vaak goede tips en kun je bijzondere ervaringen delen. Een app zoals Strava helpt je dan weer om je fietsritten bij te houden, tijden te vergelijken met vrienden of nieuwe routes te ontdekken.

Nog een goed idee: neem regelmatig deel aan cyclo’s voor wielertoeristen zoals de ŠKODA Road Cycling Challenges. Op 18 september 2021 vindt bijvoorbeeld We Ride Flanders plaats, met dezelfde iconische hellingen als de echte Ronde van Vlaanderen. Begin maar al te trainen …

Kijk verder dan het asfalt

Wegwielrennen is leuk, maar er bestaan nog veel meer manieren om je wielerpassie te beleven. Wat denk je bijvoorbeeld van gravelbiking? Bij deze minder bekende discipline verlaat je de geasfalteerde wegen om te rijden op – je raadt het al – gravelwegen. Ideaal om de natuur in te trekken. Gravelmap.com is een handig hulpmiddel om gravelroutes te ontdekken. Liefhebbers kunnen ook deelnemen aan de Belgian Gravel Series, een reeks recreatieve rondritten. Als je geen gravelbike hebt, lukt het ook met een mountainbike of cyclocrossfiets. Ook iets oudere kinderen vinden gravelbiking heel leuk.


 

 © ŠKODA

Denk aan het transport

Tenzij je altijd in de buurt fietst, heb je een oplossing nodig om je fiets veilig en vlot te kunnen vervoeren. Om je fiets te transporteren met de auto, bestaan er drie manieren: in de kofferruimte, met een fietsdrager op de trekhaak of met een dakfietsdrager. ŠKODA-modellen zijn veel ruimer dan gemiddeld en dus zeer geschikt voor fietsen. Het is echt geen toeval dat zo veel professionele wielerteams voor ŠKODA kiezen, van Lotto-Soudal tot Team Jumbo-Visma. Kijk maar eens in de kofferruimte van de OCTAVIA COMBI of SUPERB COMBI ... Of het nu jouw koersfiets is of de fiets die je dagelijks in de stad gebruikt, in deze zee van ruimte geraak je alles kwijt.