Honda op de achtervleugel van de Red Bull F1-bolide 

Honda op de achtervleugel van de Red Bull F1-bolide © Red Bull Racing

Heeft een nieuwe richtlijn de Honda-motor van Max Verstappen aan banden gelegd?

Mercedes denkt dat een recent verschenen richtlijn van de FIA nadelig gebleken is voor de Honda-motor van Red Bull en Max Verstappen. Het zou kunnen verklaren waarom Red Bull plots geen voorsprong meer heeft op Mercedes.

Nadat Mercedes vijf keer het onderspit moest delven tegen de Red Bulls zijn het de ‘Silberpfeile’ die de laatste twee races weer de bovenhand genomen hebben. Voordien was de Red Bull RB16B vooral in het voordeel op de rechte stukken, waar de paardenkrachten van de motor het belangrijkste zijn, maar sinds Silverstone lijken ze bij de Oostenrijkse formatie dat voordeel kwijt te zijn.

Tijdens de GP van Groot-Brittannië kwamen ze bij Mercedes met een update op de proppen maar volgens het Duitse ‘Auto, Motor und Sport’ is dat niet de enige reden waarom Red Bull op vlak van vermogen geen echt voordeel meer heeft. Op basis van commentaren uit het kamp van Mercedes concludeert het Duitse autoblad dat Honda misschien wel een stap terug heeft moeten zetten.

Bij Mercedes denken ze dat de FIA een technische richtlijn privé naar Honda gestuurd heeft die handelt over een meningsverschil over het energiebeheer van hun krachtbronnen en dat ze nu simpelweg minder vermogen ter beschikking hebben.

Maar ‘Auto, Motor und Sport’ voegt er ook aan toe dat dit waarschijnlijk niet veel te betekenen heeft want correcties aan de motoren worden zelden openbaar gemaakt

“De technische vertegenwoordigers van de FIA bespreken ze rechtstreeks met de fabrikant. Zelfs de concurrentie weet dat niet,” besluit ‘AMuS’.

Bij Honda weten ze alvast van niets, dat lieten ze op dinsdag weten aan ‘RacingNews365.’ Ze voegen er ook nog aan toe dat het inderdaad niet gebruikelijk is dat de FIA zulke technische richtlijnen publiek maakt maar ze verdelen, volgens Honda, dan wel de informatie onder de andere teams.

Bij Red Bull denken ze alvast dat Mercedes momenteel voordeel haalt door een update aan het koelsysteem van de W12, weet ook ‘AMuS.’ Bij Mercedes willen ze dat uiteraard niet gezegd hebben.

Na de zomerstop staat met de GP van België een race op het programma waar vermogen van levensbelang is. De titelrivalen zullen elkaar op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps ongetwijfeld nauwlettend in de gaten houden.

Meer over Max Verstappen