Aangeboden door A.S.Adventure

© A.S.Adventure

Langeafstandswandelingen: hoe begin je eraan?

Een langeafstandstocht is geen walk in the park. En toch wagen steeds meer mensen zich aan zo’n wandeling die je verschillende weken of zelfs maanden zoet houdt. Met de juiste voorbereiding én verwachtingen rijg je de kilometers moeiteloos aan elkaar en beleef je de tijd van je leven!

1. Hoe bereid je je fysiek voor op je tocht?

Je hebt altijd van die geboren stappers die fluitend naar Compostella wandelen zonder de minste voorbereiding. Maar dat zijn zeldzame gevallen. Wil je niet vroegtijdig moeten afhaken omdat je lichaam ‘stop’ schreeuwt of de moed je in de schoenen zinkt bij de zoveelste blaar op je hielen, dan kun je maar beter tijdig beginnen trainen voor je langeafstandstocht.

2. Welke schoenen draag je het best?

Een ommetje in de buurt op je sneakers: moet kunnen. Maar zodra je op regelmatige basis gaat wandelen, is een stevig paar wandelschoenen een absolute must. Zéker wanneer je vertrekt voor een lange voettocht met een flinke brok dagelijkse kilometers op het programma.

 © A.S.Adventure

3. Hoeveel kilometer stap je per dag?

Voor sommige mensen is vijftien kilometer ideaal, anderen leggen met gemak dertig tot veertig kilometer per dag af. Alles hangt natuurlijk af van de lengte van je totale route en het aantal dagen, weken of maanden dat je beschikbaar hebt om die afstand te voet af te leggen. Hoe meer tijd je hebt, hoe flexibeler je planning eruit kan zien. Je zult met een beter gevoel op je langeafstandsavontuur kunnen terugkijken als je niet als een sprinter door al die mooie landschappen stuift, maar hier en daar ook even pauze neemt om de omgeving in je op te nemen. Hou er ook rekening mee dat je weleens een offday kunt hebben of door blessures even op de rem moet staan. Maak deze tocht voor je plezier, niet om een record te breken!

Gemiddeld wandel je zo’n 4 à 5 kilometer per uur op vlak terrein. Komen er steile hellingen en afdalingen op je pad of heb je een zware bepakking op je rug, dan daalt je wandelsnelheid aanzienlijk. Kijk dus niet alleen naar de afstand van je etappe, maar ook naar het reliëf van het terrein om in te schatten hoe ver je op één dag kunt wandelen.

4. Waar overnacht je onderweg?

De echte diehard langeafstandswandelaar draagt zijn huisje op z’n rug en kruipt aan het eind van een lange wandeldag onder de wol – euh, slaapzak – in een lichtgewicht trekkerstent. Wildkamperen is in heel wat landen niet toegestaan. Zoek op voorhand dus uit wat mag en wat niet. In sommige landen mag je bijvoorbeeld wel ‘bivakkeren’ – één nachtje blijven en vervolgens verder trekken. Bekijk welke kampeermogelijkheden er langs je route liggen. Zijn er voldoende campings en liggen die op een realistische wandelafstand van elkaar? Moet je vooraf je plekje reserveren? Een goed voorbereid stapper hoeft ’s nachts niet in een prijzig baanhotel te overnachten. Mag je wél wildkamperen in de streek waar jij doorheen trekt? Zorg dan dat je het best mogelijke plekje uitkiest om je tent neer te poten. Kies je voor een pelgrimsroute of gekende GR, dan is de kans groot dat je ingerichte trekkershutjes, hostels of B&B’s op je pad tegenkomt. Een beetje extra comfort is altijd welgekomen na een zware stapdag met de nodige hindernissen of uitdagende weersomstandigheden.

 © A.S.Adventure

5. Wat eet je onderweg?

Je kunt erop gokken dat je dagelijks een restaurant, broodjeszaak of foodtruck passeert om je maag te vullen, maar zelf je potje koken voegt toch een meerwaarde toe aan je wandelervaring. De meeste wandelpaden liggen trouwens vaak een eindje verwijderd van de bewoonde wereld. Als lichtgewicht trekker kun je je eigen maaltijden gemakkelijk meedragen in je rugzak.

  • Een gasvuurtje, een kookpotje en een houten lepel volstaan al om gevriesdroogde maaltijden te bereiden – kokend water toevoegen, roeren en klaar!
  • Als ontbijt bevat muesli, granola of een gezonde energiereep de nodige voedingsstoffen om je tot de middag aan de praat te houden. Met een schepje melkpoeder erbij geef je die eerste maaltijd van de dag nog een extra proteïneboost.
  • Soep, warme chocomelk of koffie in poedervorm zorgen voor een warme opkikker op koude wandeldagen.
  • Kom je onderweg een bakker of wat winkels tegen? Dan kun je je maaltijden dagelijks aanvullen met verse ingrediënten, zoals fruit, groenten en kaas.
  • Maak zakjes met zelfgemaakte trail mix – een mengeling van noten, gedroogd fruit en chocolade – voor een handjevol energie tijdens het wandelen.

Ook voldoende water drinken is absoluut noodzakelijk tijdens een lange wandeltocht. Afhankelijk van de temperatuur, de luchtvochtigheid en de hoeveelheid vocht die jouw lichaam nodig heeft, is twee liter per halve dag zeker niet overdreven. Vul je drinkfles dus regelmatig bij of rust je rugzak uit met een drinksysteem.