©  rr

Delhaize wordt tijdelijk Belhaize

Om te bewijzen Delhaize op en top Belgisch is en meer dan ooit de kaart van Belgische producten trekt, verandert de winkelketen bij wijze van stunt een maand lang van naam. Delhaize wordt in mei Belhaize. Twee warenhuizen krijgen ook het nieuwe logo: die van Wilrijk en die van Waterloo.

Thierry Goeman

Voor 3 miljard euro koopt Belhaize jaarlijks producten aan bij haar 1.600 Belgische leveranciers. Dat gaat onder meer van vlees tot verse groenten en fruit, kaas, melk, brood... En het is de bedoeling om dat assortiment verder te blijven uitbreiden.

“Delhaize heeft altijd al ingezet op de Belgische herkomst van haar assortiment. En de klant zelf is meer en meer bewust op zoek naar producten van Belgische origine. Sinds het begin van de gezondheidscrisis is de populariteit ervan nog nooit zo hoog geweest. Zo merkt Delhaize dat de vraag naar Belgische producten in 2020 met meer dan 15 % is gestegen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver.

Maar liefst 70 % van het assortiment in een Delhaizewinkel is nu van Belgische origine. En dat wordt geapprecieerd door de klant. Daarom bedankt Delhaize haar 1.600 Belgische leveranciers door Delhaize bij wijze van stunt een maand lang om te toveren tot Belhaize.

“De 32 000 medewerkers van Belhaize en ikzelf willen onze 1.600 Belgische producenten van harte bedanken voor hun passie, de uitmuntende kwaliteit en de smaak van hun producten waarvan onze klanten dagdagelijks kunnen genieten. Het is dan ook onze ambitie om het aandeel van Belgische producten in onze rayons te blijven laten groeien. Elke dag zetten onze aankopers zich in om nieuwe samenwerkingen op te zetten met lokale producenten of om bestaande samenwerkingen verder uit te breiden”, benadrukt Piesvaux, CEO van Belhaize dat nu onder de Aholdgroep zit.

 
 

De ganse maand mei zullen de Belgische producenten in de kijker worden gezet, zegt Roel Dekelver. In de winkels zelf zullen deze producten naar voor worden geschoven en wordt er duidelijk op verpakkingen en aan de winkelrekken vermeld dat het om een Belgisch product gaat. Want veel klanten zijn zich daar niet altijd van bewust.

Twee winkels krijgen ook tijdelijk een nieuw logo: die van Wilrijk en die van Waterloo. Aan de actie is ook een wedstrijd verboden.

Meer over Delhaize