©  Shutterstock

Met deze vijf tips kom je aan meer stappen per dag

Tienduizend stappen per dag: da’s makkelijk gezegd dan gedaan. Maar met deze vijf tips zet je alvast een stap vooruit.

Kaatje De Coninck
  1. Plan. Analyseer je dag en kijk waar je overal extra stapmomenten kunt inbouwen. Ga te voet naar elke bestemming die minder dan één kilometer verder ligt, of het nu is om je kinderen naar school te brengen of naar de bakker te gaan. Wacht je op je kinderen aan het sportveld bij de training of match? Wandel dan rond het veld terwijl je wacht. Moet je wachten bij de dokter? Maak een ommetje en vraag of ze je bellen als het bijna aan jou is.
  2. Pauzeer. Zorg voor korte breaks tijdens het werk. Sta voor elke koffiepauze op uit je stoel en wandel wat rond in huis of op kantoor. Zet een kleiner waterglas op je bureau zodat je meer moet bijtanken. Maak tijdens de lunch een wandeling met een wandelmaatje of je collega. Ook meetings of brainstormsessies kunnen wandelend.
  3. Klus bij. Klusjes in en rond het huis geven je al snel wat extra stappen: gras afrijden, ramen lappen, spinnenwebben verwijderen, de stoep vegen, ontspullen … Of breng je geplooide was in kleinere stapeltjes naar waar ze moet komen.
  4. Portioneer. Je moet niet altijd een uur aan een stuk wandelen, deel het op in twee tot drie kleinere breaks. Dit maakt het makkelijker in je dag in te passen en komt je gezondheid zelfs ten goede, omdat je zo op meer tijdstippen beweegt.
  5. Bundel: Koppel een nieuwe gewoonte aan een bestaande, zodat het natuurlijk gaat aanvoelen. Ga tien minuten buiten voor je naar de refter gaat om je boterhammen op te eten. Maak een korte wandeling (wanneer je thuiskomt of) voor je begint aan de avondrush. Zo leer je jezelf aan dat eetmoment = eerst wandelen.
LEES OOK:

Niet te missen