Nederlands meisje met Down verovert Instagram

De Nederlandse Enya (24) heeft het syndroom van Down. Via haar eigen Instagrampagina, die wordt beheerd door haar jongere zus Céline, wil ze aan de wereld tonen dat het leven met het syndroom niet zo beperkt is als velen denken. Intussen volgen al bijna 70.000 mensen de positief ingestelde Enya. Ook het Belgische modemerk Essentiel is fan van de jongedame.

Hanne Vandenweghe

Op het Instagramaccount van Enya en Céline, dat de naam Downsyndrome queen meekreeg, verschijnen sinds 2018 foto’s die de belevenissen van de jonge vrouw uit Rotterdam in de kijker zetten. Poseren met kleding en accessoires van luxemerken, waaronder Louis Vuitton en Dolce & Gabbana, kan ze als de beste. En dat doet ze op verschillende locaties in haar stad en daarbuiten. Enya gaat ook af en toe aan de slag met make-up en leert haar volgers hoe ze zich mooi kunnen opmaken.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

“We willen mensen tonen dat Enya ook gewoon normaal is. Ze is gelukkiger dan de gemiddelde Nederlander”, zei zus Céline vorig jaar in een interview met RTL nieuws. Daarin onthulde ze verder dat Enya op een hoog niveau danst, een echt podiumbeest is, enorm van de camera houdt en na afloop van een fotosessie altijd heel trots is op het resultaat.

Volgens Céline zit het echter nog niet helemaal snor met de inclusiviteit op sociale mediaplatformen zoals Instagram. Ze vindt dat je er wel modellen en influencers met verschillende maten, achtergronden en seksuele oriëntaties ziet opduiken, maar geen rolmodellen met een beperking. “Waarom eigenlijk niet?”, vroeg ze zich af in hetzelfde interview. Op een jaar tijd is er veel veranderd en is Enya zel een echte influencer geworden. Ze had in de lente van vorig jaar zo’n zevenduizend volgers, een aantal dat nu bijna vertienvoudigd is.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook in ons land wordt de blonde Enya bekender. Het Belgische modemerk Essentiel wierp haar via Instagram enkele hartjes toe omdat ze op world downsyndrome day, die op zondag 21 maart viel, voor een bloeiende boom poseerde in een roze lentejurk van het label.

In de toekomst willen de zussen zeker verder blijven posten op Instagram om zo meer bewustzijn te creëren en te voorkomen dat mensen in hokjes denken als ze zich een beeld vormen over iemand met Down. In datzelfde kader willen ze ook blijven informeren hoe het eraan toegaat in het leven met iemand die het syndroom heeft. Althans, zolang Enya het zelf leuk vindt. En wie weet wordt hun droom om er hun werk van te maken ooit werkelijkheid.

Niet te missen