©  Shutterstock

Deze emoticon staat niet meer hip in sms’jes naar je tienerkinderen

Als het van Gen Z afhangt, jongeren geboren tussen 1996 en 2012, zijn de hoogdagen van de emoticon die moet huilen van het lachen voorbij. Dat schrijft CNN na een analyse van verschillende TikTok-filmpjes en de commentaren daarop.

vwh

De emoticon heet officieel ‘Face with tears of joy’ en is - net als zijn broertje ‘Rolling on the floor laughing’ - uit de mode. Dat schrijven CNN en Emojipedia, de site die zich bezighoudt met de evolutie van emoticons.

Jongeren gebruiken tegenwoordig meer de doodskop om virtueel te onderstrepen dat ze iets heel grappig vinden. De doodskop dient als de visualisatie van de zinnetjes ‘I’m dead’ of ‘I’m dying’, vertaald te interpreteren als: ‘Ik kom niet meer bij van het lachen’.


 

 ©  Shutterstock

Andere opties om online de slappe lach uit te drukken zijn met de ‘Loudly crying face’, de smiley die twee gelijke watervallen lijkt te huilen. Ook de intussen oldschool afkorting ‘lol’, wat luidop lachen insinueert, kan volgens Gen Z nog door de beugel.

“Als je jarenlang digitaal lachen op dezelfde manier aangeeft, begint het onoprecht te voelen. Dat is de reden waarom Gen Zers misschien op zoek zijn naar nieuwe, creatievere manieren om aan te geven dat ze lachen”, zegt Gretchen McCulloch, internetlinguïst en auteur van ‘Because internet: understanding the new rules of language’.

In de reeks dingen die niet meer cool worden bevonden door Gen Z staat nog een kledingstuk dat veel millennials, geboren tussen 1981 en 1996, vandaag mogelijk wel nog appreciëren: de skinny jeans. Op TikTok wordt roepen jongeren op om het kledingstuk weg te gooien of in brand te steken.

@momohkd

Skinny jeans just aren’t for me but to each their own. #momostyleme #fashion #TodayILearned #skinnyjeans #diy

♬ Brace Yourself - zenorachi



Reclame:
De beste MediaMarkt kortingen voor u verzameld >>



Niet te missen