©  AFP

DAKAR. Kevin Benavides pakt eindzege bij motorrijders, historische 14e eindzege voor Stéphane Peterhansel bij de wagens

Stéphane Peterhansel (MINI John Cooper Works Buggy) heeft vrijdag de Dakar bij de wagens gewonnen, 30 jaar na zijn eerste eindzege in 1991 bij de motoren. Voor de Fransman is het zijn 14e eindzege, zijn achtste bij de wagens. In de jaren 90 won Peterhansel ook al zes keer de Dakar bij de motoren. Bovendien is hij de eerste rijder die erin slaagt om de Dakar op drie verschillende continenten te winnen: Afrika, Zuid-Amerika en Azië. Nasser Al-Attiyah (Toyota Hilux) eindigde als tweede, voor Carlos Sainz (MINI John Cooper Works Buggy).

Bron: BELGA

LEES OOK. DAKAR. Franse motorrijder Pierre Cherpin overleden na zware val

De slotetappe bij de wagens werd gewonnen door Carlos Sainz. De Spanjaard was 2:13 sneller dan Nasser Al-Attiyah, op korte afstand gevolgd door Stéphane Peterhansel. Voor X-Raid en MINI is het de tweede opeenvolgende zege in de Dakar. Vorig jaar won Carlos Sainz, die dit jaar tevreden moest zijn met de derde plaats.

Tussen 1991 en 1998 won Peterhansel bij de motoren zes keer de Dakar in Afrika. Vervolgens won hij bij de wagens acht keer de Dakar, drie keer in Afrika, vier keer in Zuid-Amerika en vrijdag voor het eerst in Saoedi-Arabië.

 

 ©  AFP

Stéphane Peterhansel kwam na de tweede etappe aan de leiding en stond die niet meer af. Nasser Al-Attiyah won zes etappes, maar kwam het tijdverlies van 11:54 in de eerste etappe nooit te boven. In totaal reed de Qatarees in deze Dakar 16 keer lek. Peterhansel won één etappe, de negende. Hij deelde Al-Attiyah een uppercut uit en reed hem op 12:00. Vanaf dat moment lag de Dakar bij de wagens in zijn definitieve plooi.

Benavides juicht bij motoren

Kevin Benavides (Honda) heeft zich vrijdag verzekerd van de eindwinst bij de motorrijders in de 43e Dakar. De 32-jarige Argentijn haalde het voor de Amerikaanse titelverdediger Ricky Brabec (Honda) na afloop van de 12e en laatste etappe over 447 km tussen Yanbu en Jeddah in Saoedi-Arabië, waarvan 200 km tegen de klok.

De zege in de slotrit ging naar Brabec, die aan de meet een voorsprong had van 2:17 op Benavides.

Sam Sunderland, die in 2017 de Dakar won, verscheen als nummer drie op het eindpodium in Jeddah.

 

 ©  AFP

Francisco Lopez Contardo mag vieren bij lichte voertuigen

De Chileen Francisco Lopez Contardo heeft bij de lichte voertuigen gewonnen. Na 2019 is het zijn tweede eindzege in deze nog jonge categorie. Vorig jaar eindigde hij als derde. Austin Jones (Can-Am) werd tweede op 17:23. Aron Domzala (Can-Am) is derde in de eindstand. Michal Goczal (Can-Am) is de beste rookie op de vierde plaats.

Contardo in actie. 

Contardo in actie. ©  ISOPIX

Kris Meeke eindigde de Dakar zoals hij begon: met een ritzege. De ex-WRC-rijder won na de proloog ook de slotetappe. De Brit debuteerde in de Dakar en had niet al te veel bagage in dit soort wedstrijden. Toch liet hij onderweg mooie dingen zien en is hij een naam om te onthouden.

In deze categorie gebeurden enkele opvallende dingen. Cristina Gutierrez Herrero (OT3) won de openingsetappe. Een historische prestatie van de Spaanse, die als eerste vrouw een etappe bij de lichte voertuigen wist te winnen. Bovendien was zij de eerste vrouw sinds Jutta Kleinschmidt in 2005 die erin slaagde om te zegevieren in een Dakar-rit.

De 18-jarige Amerikaan Seth Quintero (OT3) won in de tweede etappe het klassement bij de prototypes en was daarmee de jongste deelnemer ooit die in de Dakar erin slaagde een overwinning te behalen. In de zesde en elfde etappe won hij het algemeen klassement bij de lichte voertuigen. Hij leek ook op weg naar een podiumplaats, tot hij in de tiende etappe technische problemen kreeg. Zowel Quintero als Gutierrez Herrero maken deel uit van het Red Bull Junior Team. Hun wagens zijn van Belgische makelij. Overdrive Racing, met Jean-Marc Fortin als teammanager, bouwt en onderhoudt deze wagentjes.

Sotnikov bezorgt Russische Kamaz 18e eindzege bij vrachtwagens

Bij de vrachtwagens won de Rus Dmitry Sotnikov voor het eerst in zijn carrière. Voor het Russische vrachtwagenmerk Kamaz is het de 18e keer dat het de Dakar weet te winnen sinds 1996. De Russen Anton Shibalov (Kamaz) en Airat Mardeev (Kamaz) mochten als respectievelijk tweede en derde mee het podium op. De zege in de laatste etappe ging naar Martin Macik.

 

 ©  ISOPIX

Bij gebrek aan concurrentie domineerde Kamaz ook dit jaar de Dakar bij de vrachtwagens. Team De Rooy haakte enkele maanden geleden af, maar kondigde enkele dagen geleden op Facebook aan dat ze volgend jaar opnieuw de handschoen willen opnemen. Viazovich en Macik probeerden wel en wonnen ook etappes, maar ze waren niet opgewassen tegen de suprematie van Kamaz. Sotnikov reed vanaf de eerste tot de laatste etappe aan de leiding en won vijf etappes.

Voor Kamaz is het de 18e eindzege in de Dakar. In 1996 eindigde Moskovskikh als eerste bij de vrachtwagens. In die tijd werden auto’s en vrachtwagens in één klassement ondergebracht. In 2000 won Chagin, toen was er wel een apart klassement voor de vrachtwagens. Kabirov won in 2009 de eerste Dakar op Zuid-Amerikaanse bodem. Kamaz is het eerste merk dat erin slaagt om de Dakar te winnen in Afrika, Zuid-Amerika en Saoedi-Arabië.

Pascal de Baar, Stefan Slootjes en Jan Van der Vaet (Renault) eindigden als 11e.