Het eerste model van Lynk & Co is een luxueuze SUV met een 1.5 driecilinder die beschikbaar is als plug-in of normale hybride ©  ggm

Lynk & Co lanceert deze week langverwachte luxewagen volgens ‘Netflix’-formule

De Chinees-Zweedse autobouwer Lynk & Co lanceert nog deze week zijn model 01 op de Europese markt. Dat bevestigt het zusterbedrijf van automerk Volvo aan Belga. Het gaat om een luxueuze auto waar bestuurders zich enkel op kunnen abonneren voor een bedrag tot 500 euro per maand.

Maar het merk voorziet ook een deelsysteem, zodat de ‘eigenaar’ geld kan verdienen indien hij het voertuig af en toe beschikbaar maakt voor vrienden en buren. Volgend jaar opent in Brussel of Antwerpen een eerste Belgische ‘club’, een soort alternatieve showroom waar leden elkaar kunnen ontmoeten.

Het nieuwe systeem is uniek in de wereld en Lynk & Co wil in eerste instantie een netwerk worden met 2.000 tot 4.000 Belgische leden in 2021. Het merk opent geen dealers of garages maar wel ‘clubs’, showrooms waar mensen zich eenvoudig kunnen inschrijven en al na enkele dagen een auto voor de deur mogen verwachten.Zo een eerste club wordt nog deze week geopend, die primeur is voor Amsterdam. Maar volgend jaar opent er ook in ons land minstens één club, al is het nog niet zeker of de eerste in Brussel of in Antwerpen wordt geopend.

Het eerste model van Lynk & Co is een luxueuze SUV met een 1.5 driecilinder die beschikbaar is als plug-in of normale hybride. Gebruikers kunnen geen opties kiezen, de meeste opties zijn standaard opgenomen in het voertuig, enkel de kleur: blauw en zwart. Bestuurders kunnen de auto in Europa niet kopen of leasen, maar enkel een abonnement afsluiten dat relatief eenvoudig opzegbaar is. “Je krijgt toegang tot een auto voor een minimumperiode van een maand, net zoals Netflix”, zegt CEO Alain Visser.

“Tijdens die maand gaat het er bij ons om dat je de auto deelt en zo je maandelijkse kosten verlaagt.” Op die manier onderscheidt de formule zich dan weer van traditionele onlinediensten als Netflix en Spotify. “Als je genoeg deelt, kan het zelfs tot 0 gaan of kan je er iets aan verdienen”, zegt Visser. Het systeem moet een antwoord bieden op de vaststelling dat een auto 96 procent van de tijd niet wordt gebruikt.

Lynk & Co wil op die manier met een relatief beperkt wagenpark een grote groep mensen voorzien van mobiliteit als dienstverlening. De “Model 01’, zoals het eerste model heet, wordt in april van volgend jaar geleverd.