COLUMN: Diestersteenweg

Print
COLUMN: Diestersteenweg

Foto: Francis Masure

Sint-Truiden - Francis Masure schrijft een column over het dagelijkse leven in Sint-Truiden.

Sint-Truiden, hoofdstad van Haspengouw durven we ons - met enige reden - te noemen, is het middelpunt van enkele grote uitvalswegen. De Tiensesteenweg, de Zoutleeuwsesteenweg, de Diestersteenweg, de Hasseltsesteenweg, de Tongersesteenweg, de Luikersteenweg en de Naamsesteenweg. Als men daar nog de expresweg N80 bijvoegt, dan is Sint-Truiden precies een spin met acht poten, die zijn tentakels over heel Zuid-Limburg en een stukje Vlaams-Brabant uitspreidt. Kortom, het middelpunt van Haspengouw. Misschien wel op zoek naar fusies zoals tegenwoordig enkele Limburgse burgemeesters willen bewerkstelligen. Ik zou zeggen laat het uit, Sint-Truiden is meer dan groot genoeg met zijn 14 deelgemeenten.

Ik wil het nu wel even hebben over de Diestersteenweg, kon eigenlijk even goed de Herk-de-Stadsesteenweg of de Hasselt-via-Herk-de-stadsteenweg kunnen noemen. Maar Diest heeft toch wat meer uitstraling dan Herk-de-Stad. Sorry hoor Herkenaars, niets persoonlijk. Maar goed, Diestersteenweg, de steenweg bekend om zijn gaten. Niet zozeer in de fietspaden zoals in Het Belang onderzocht werd, want de fietsostrade langs de glooiing van broeder Louis ligt er piekfijn bij. Maar eerder ‘het’ gat van 2011 dat ons noopte om 1,5 jaar om te rijden langs Melveren. En nu zijn er dus weer gigantische koeters gemaakt om de riolen te vernieuwen. In die gaten kan men een glimp opvangen van het huidig rioolsysteem. Een betonnen sleuf met erover een gemetst gewelf in maar liefst drie lagen. Ongelooflijk dat dit al zo lang het drukke verkeer doorstaan heeft, de inzinking van 2011 buiten beschouwing gelaten. Men kan duidelijk zien dat de drie lagen bestaan uit het handwerk van ongetwijfeld veel noeste arbeiders. Dat is nog iets anders dan hoe het nu gebeurt. Met een hydraulische pomp worden buizen van 3 meter stukje voor stukje in het bestaande deel geschoven, om dan hopelijk uit te komen op het reeds vernieuwde stuk.

Met de aanleg van nieuwe fiets- en voetpaden en bushavens zal ook deze werf een van zeer lange adem zijn. Dat wil dus zeggen dat we nog een hele tijd opgescheept zitten met de fietsonvriendelijke chaos aan paaltjes en gele lijnen aan het Trudo ziekenhuis, waar ten andere prachtige lichtreclame is aangebracht. Kwestie van het goed te kunnen vinden in deze donkere tijden. Eigenlijk ook spijtig voor de Sikh-gemeenschap die een jaar langer moet wachten om hun verse tempel grandioos te openen. Maar wat een prachtig, weliswaar een beetje bombastisch, gebouw is dat. Het verschil met hun tempel-in-de-schuur in Halmaal kan onmogelijk groter zijn.

Net als met het gat uit 2011 zullen we even moeten wachten voor we weer volop kunnen genieten van de Diestersteenweg. Maar geduld is een mooie deugd, kijk maar naar onze waterende en dansende Groenmarkt. Het resultaat zal zeker het wachten waard zijn.


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio