Aangeboden door Jobat

Enkele deelnemers aan het rondetafelgesprek, met (vlnr) Ruben Van Goethem (Jobat), Olivier Vanneste (KPMG, Partner), Sabine Schellens (Aquafin, Directeur HR & Organisatieontwikkeling), Ellen Claes (SD Worx, HR Manager Center of Excellence) en Katrien Dierickx (De Lijn, Hoofd Rekrutering en Selectie).© Bart Dewaele

Zet in op nieuwe mobiliteit en hybride werken en onderteken het Charter Baanbrekende Werkgever

Minder onderweg, mensgericht hybride werken, slimmer en groener: dat zijn de drie pijlers van het Charter Baanbrekende Werkgever, een initiatief van Jobat, De Lijn en AMS. Zes bedrijven zetten als voortrekkers hun schouders onder het charter. Zo willen ze andere organisaties inspireren bij hun beleid rond hybride werken en nieuwe mobiliteit.

Mobiliteitskompas – Jobat

De coronacrisis creëert ook kansen. We ontdekten met z’n allen thuiswerk en merkten dat het kan. Maar we ondervonden ook dat hybride werken voor nieuwe uitdagingen zorgt. In het charter krijgen die dan ook de nodige aandacht. Onder hybride werken verstaan we de combinatie van thuiswerken, werken op kantoor en op een derde locatie.

Ontmoeting en innovatie

Tijdens de lockdown misten we onder meer de connectie met collega’s. Kantoren worden nog meer de plek waar we elkaar ontmoeten. Ook voor innovatie zijn ze the place to be: ideeën ontstaan wel vaker aan de koffiemachine. Kantoren zijn dus veel meer dan louter de plek waar we onze taken uitvoeren. Dat laatste kunnen we vaak ook thuis of op een andere plek.

De inrichting van de werkplek kan de connectie tussen collega’s verbeteren, bijvoorbeeld door flexibele ontmoetingsplekken te voorzien. Maar ook afspraken binnen een team kunnen het contact tussen collega’s stimuleren. Als iedereen hybride werkt, kan het team afspreken om een dag per week op dezelfde plek te werken. Klanten en andere teams binnen het bedrijf spelen ook mee in die afspraken. Ook zij hebben nood aan connectie met een team (en omgekeerd).

Work life balance

COVID-19 zorgt voor niet minder dan een versnelde cultuuromslag. Als medewerker gaan we een resultaatsverbintenis aan. Waar of wanneer we resultaten behalen, dat is minder belangrijk. Twee dagen of meer thuiswerk per week zal ook na COVID-19 niet meer zo vreemd zijn. Werkuren zelf plannen lijkt logischer in een kantoor- dan in een productieomgeving. Maar er zijn experimenten waarbij ploegarbeiders glijdende werkuren hebben.

De richting waarin we evolueren is duidelijk, maar de snelheid kan verschillen van bedrijf tot bedrijf en van sector tot sector. De omslag kan alleen succesvol zijn als de work life balance goed zit. Hybride werken moet - net als nieuwe mobiliteit - het welzijn van werknemers verbeteren.

Minder, slimmer en groener onderweg

Hybride werken kan een positieve impact hebben op mobiliteit omdat medewerkers minder kilometers maken. De werknemer staat centraal, niet de werkplek. Verplaatsingen zijn uiteraard niet volledig weg te denken. Groenere vervoersmodi kunnen een oplossing bieden voor slimmere verplaatsingen. Denk maar aan (elektrische) fietsen, openbaar vervoer, (e-)steps of combinaties ervan. Is de auto onvermijdelijk, dan kan een organisatie maximaal inzetten op groene bedrijfswagens of deelauto’s.

De situatie is voor elke organisatie en elk individu anders. Zo zijn de locatie van een bedrijf of de aard van een job bepalende factoren. Keuzevrijheid voor de individuele werknemer is dan ook cruciaal. Maar voor iedereen zijn er wel mogelijkheden om minder, slimmer en groener onderweg te zijn.

Dit artikel is een synthese van een rondetafelgesprek met experts van:
- de zes voortrekkers: Aquafin, Elia, KPMG, Novartis Belgium, SD Worx, Telenet
- de drie initiatiefnemers: AMS, De Lijn, Jobat

Doe mee en onderteken vandaag nog het Charter »