Aangeboden door Jobat

Hoe lang zijn we gemiddeld onderweg naar ons werk?

Print
Hoe lang zijn we gemiddeld onderweg naar ons werk?

Foto: Mobiliteitskompas - Jobat

Om de grote pijnpunten van onze hedendaagse mobiliteit bloot te leggen en na te gaan hoe we werk en mobiliteit beter kunnen aanpakken, gingen Jobat, Antwerp Management School (AMS) en De lijn samen op zoek naar de huidige status van werkmobiliteit bij 10.000 Vlamingen. En wat bleek?

Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 kilometer af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over, enkele rit. Ter info: 14,4% is langer onderweg dan 1 uur (heenreis) voor zijn woon-werktraject.

Hoe hoger het functieniveau en/of diploma, hoe meer kilometers men aflegt van/naar zijn/haar werk, blijkt bovendien. De gemiddelde afstand tot de werkplek is het hoogst bij werknemers met een academische master: gemiddeld 27,6 kilometer. Mannen doen ook meer kilometers dan vrouwen, aldus het onderzoek, en zijn gemiddeld iets langer onderweg.

Gemiddeld wonen arbeiders dichter bij hun werkplek: 18,7 kilometer. Bij bedienden bedraagt dat gemiddeld 24,1 kilometer, bij ambtenaren 21,1 kilometer. Zij die met de trein pendelen leggen de grootste afstand af: gemiddeld 40,1 kilometer. Werknemers in Oost-Vlaanderen leggen (gemiddeld gezien) ook het meeste kilometers af voor hun woon-werk verplaatsing.

File!

Voor zij die met de wagen van/naar hun werk pendelen, zijn files vaak dagelijkse kost. Maar liefst 1 op de 3 autobestuurders (32%) heeft last van files. 35% van de bedienden geeft aan vaak in de file te staan, bij ambtenaren is dat 29% en bij arbeiders ‘slechts’ 17%.

De filegevoeligheid ligt trouwens het hoogst in – zal het iemand verbazen? - Antwerpen (42%) en Vlaams-Brabant (49%). In West-Vlaanderen (15%) en Limburg (17%) kom je blijkbaar de minste files tegen.

Hoe hoger je opleiding of diploma, hoe groter je kans om last te hebben van files, aldus het onderzoek. 18- tot 24-jarigen hebben op hun woon-werkroute relatief het minst last van files.

Reistijd

Verkeersopstoppingen hebben vanzelfsprekend hun gevolg op de gemiddelde snelheid waarmee het woon-werktraject kan afgelegd worden. Met de auto is dat gemiddeld 36 km/u. Limburgers zijn iets sneller op hun werk (of terug thuis), aan een gemiddelde van 39 km/u, zo blijkt. Ter vergelijking: Antwerpenaren halen gemiddeld amper 32 km/u.

Net zoals het aantal afgelegde kilometers, stijgt ook de duurtijd van de verplaatsing met het functieniveau. De hoogst geschoolden zijn dus gemiddeld gezien langer onderweg naar/van hun werk. En ook werknemers uit Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen doen gemiddeld gezien langer over hun woon-werktraject. Wie zich met het openbaar vervoer verplaatst, spant daarbij de kroon.

Trein, tram, bus, metro

Het openbaar vervoer loopt niet altijd op wieltjes: 4 op de 10 werknemers (43%) die het openbaar vervoer gebruiken, ondervinden vaak of (bijna) altijd vertragingen of storingen. Die storingsgevoeligheid ligt lager in de provincies West-Vlaanderen (21%) en Brussel (19%).

Wie geeft aan het vaakst last te hebben van storingen of vertragingen, aldus het onderzoek? Vrouwen meer dan mannen, en ouderen meer dan jongeren. Ook ondersteunend personeel en werknemers uit het hoger management vinden zichzelf het vaakst de pineut.

Wat betreft het vervoersmiddel zelf werd geen verschil vastgesteld. Bovenstaande frustraties werden evenveel gemeten bij pendelaars op trein, tram, bus of metro.

Jouw mobiliteitsscore? Doe de check en je weet het meteen!

Bron: Jobat Mobiliteitsrapport 2020 - Foto: Belga