Aangeboden door hypotheek.winkel

© Shutterstock.com

In zeven stappen naar je eigen huis

Een eigen huis kopen is een belangrijke gebeurtenis in je leven. Eentje waar ook heel wat bij komt kijken. Met dit stappenplan helpen we je op weg om veilig en vlot een eigen woning te kopen.

Stap 1: bepaal je budget

‘Wat kan ik maximaal besteden aan een eigen huis?’ is de belangrijkste vraag om jezelf te stellen voor je aan de zoektocht naar een eigen woning begint. Het antwoord op deze vraag hangt af van verschillende factoren, zoals je inkomen, je spaargeld en eventuele leningen die je al hebt lopen. Op basis daarvan kun je berekenen hoeveel je maximaal kunt lenen.

Kijk niet alleen naar de aankoopsom, maar hou ook rekening met alle bijkomende kosten, zoals de notariskosten, kosten van de hypotheek en registratierechten. Om je totaalbudget correct te berekenen, doe je het best vrijblijvend een beroep op een onafhankelijk adviseur zoals hypotheek.winkel.

Stap 2: ga op huizenjacht

Eenmaal je weet wat je droomhuis mag kosten, kun je op zoek gaan. Neem hiervoor genoeg tijd. Bezoek verschillende huizen zodat je een vergelijkingsbasis opbouwt. Als je hart sneller gaat slaan bij een bezoek, blijf dan kritisch en onderzoek goed of het wel echt is wat je wilt. Zie geen mogelijke gebreken of nadelen over het hoofd.

Stap 3: doe een bod

Als je de woning van je dromen gevonden hebt, breng je een bod uit. Doe dat niet lichtzinnig, want een bod is bindend. Je bent met andere woorden verplicht om de woning te kopen aan die prijs als de verkoper je bod aanvaardt. Doe je dat niet, dan kan de verkoper een schadevergoeding eisen. Let er daarom op dat je bod beperkt is in tijd. Om zeker te zijn dat je bod juridisch in orde is, gebruik je het best een modeldocument.

Stap 4: teken een compromis

Een compromis of verkoopovereenkomst is een bindend contract waarmee de koop gesloten wordt. Eens je getekend hebt, kun je niet meer terug. Daarom moet je goed opletten of alle noodzakelijke punten in het compromis opgenomen zijn. Als je gaat lenen, is het heel belangrijk om als opschortende voorwaarde op te nemen dat de koop niet doorgaat als je binnen een af te spreken termijn (meestal twee of drie weken) geen lening krijgt.

Om zeker te zijn dat je compromis juridisch klopt, laat je dit belangrijke document het best nakijken door een notaris. Dat kan direct of via een tussenpersoon zoals hypotheek.winkel. Het is gebruikelijk dat de koper een voorschot betaalt bij het ondertekenen van een compromis.

Stap 5: sluit een lening af

Zodra je compromis getekend is, kun je op zoek naar een lening. Vraag offertes bij verschillende banken, zodat je de beste voorwaarden voor je lening krijgt. Staar je niet blind op de rentevoet, maar let ook op extra's zoals de verplichting om een zichtrekening met loondomiciliëring, een schuldsaldoverzekering of brandverzekering te nemen. Vaak zal de bank je een lagere rentevoet geven als je deze verzekeringen bij haar afsluit. Maar als de premies voor deze verzekeringen hoger zijn dan elders, bestaat de kans dat je alles samen toch meer betaalt. Kijk dus goed de 'kleine lettertjes' van de leningovereenkomst na, want dat is een contract waar je de volgende twintig jaar aan vasthangt. Banken zijn verplicht om het jaarlijks kostenpercentage (JKP) te vermelden.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Bezoek dan zeker een onafhankelijk adviseur zoals hypotheek.winkel. Zij kunnen direct de leenformules van 25 verschillende banken vergelijken. Daarbij kijken ze ook naar de extra's zoals een schuldsaldo- en brandverzekering.

Stap 6: maak je kredietdossier op

Eenmaal je beslist hebt waar je gaat lenen, dien je bij de gekozen kredietinstelling je dossier in. Hierin zitten documenten zoals loonfiches, je laatste aanslagbiljet en informatie over lopende leningen. De kredietinstelling vraagt mogelijk dat de waarde van de woning geschat wordt door een schatter. Ook bij het opmaken van een kredietdossier kan een onafhankelijk adviseur je bijstaan. Hij brengt alle partijen met elkaar in contact: jij, de bank, de schatter en de notaris.

Stap 7: naar de notaris

De verkoop wordt afgerond door het verlijden van de verkoopakte. Het ondertekenen gebeurt fysiek op het kantoor van de notaris of – sinds corona steeds vaker – vanop afstand via een digitale volmacht. De notaris zorgt ervoor dat alle nodige documenten en attesten in het dossier zitten en regelt de inschrijving van de hypotheek in het hypotheekregister.

Bij het verlijden van de akte dienen het saldo van de prijs en alle andere kosten betaald te worden. Tussen het tekenen van je compromis en het verlijden van de akte zitten maximaal vier maanden, omdat binnen die termijn de registratierechten betaald moeten worden. Is de akte verleden, dan is het huis officieel van jou. Proficiat!

Droom je van een eigen woning? Ga dan langs bij hypotheek.winkel of maak een afspraak voor een videogesprek. De experts van hypotheek.winkel berekenen je budget, gaan op zoek naar de voordeligste leningen bij 25 banken, regelen het papierwerk en ondersteunen je tijdens alle stappen van het aankoopproces.