Mode

Victoria’s Secret beschuldigd van klakkeloos kopiëren van zwarte ontwerper

Print
Victoria’s Secret beschuldigd van klakkeloos kopiëren van zwarte ontwerper

Foto: Photo News

Victoria’s Secret is op het matje geroepen door onder meer de zelfverklaarde modewaakhond Diet Prada. De reden daarvoor is dat enkele ontwerpen van de Amerikaanse lingeriefabrikant wel heel veel gelijkenis vertonen met die van het Britse luxelabel Edge O’Beyond.

Onder meer Beyoncé is fan van Edge O’Beyond, een Brits high end lingeriemerk dat in handen is van zwarte ondernemers. En dat is duidelijk ook Victoria’s Secret niet ontgaan. Zij bleken ook fan te zijn, en meer zelfs. In de VS liepen ze duidelijk zo over van bewondering dat ze dan maar besloten de ontwerpen te kopiëren, klinkt het bij Diet Prada.

“Onlangs doken er op de website van Victoria’s Secret twee broekjes op die verdacht veel gelijkenissen vertonen met de kenmerkende stijlen van Edge O’Beyond. Aast Victoria’s Secret nu ook al op lingeriebedrijven van zwarte ontwerpers?”, vraagt Diet Prada zich luidop af. “De Daisy-collectie van het Britse label wordt onder andere gekenmerkt door borduursels van bloemen en opvallende uitsnijdingen ter hoogte van de heup. Allemaal zaken die door Victoria’s Secret werden gekopieerd. Is dit een laatste stuiptrekking van wat zo al een noodlijdend bedrijf is?”

Victoria’s Secret beschuldigd van klakkeloos kopiëren van zwarte ontwerper
Foto: Links het ontwerp van Edge O’Beyond, rechts dat van Victoria’s Secret .

Die bewering van Diet Prada wordt ook ondersteund door bewijsmateriaal dat wordt aangereikt door Edge O’Beyond-oprichter Naomi De Haan. Zij claimt dat ze in maart 2019 een bestelling binnen heeft gekregen voor zo’n 1.250 euro van iemand die dezelfde naam draagt als de Creative Operations Coordinator bij Victoria’s Secret. Het ging toen onder meer over enkele items uit die bewuste Daisy-collectie.

Volgens De Haan is dat zeker in deze tijden bijzonder pijnlijk. “Een bedrijf zo groot als Victoria’s Secret - en dat terwijl de Black Lives Matter-beweging volop woedt - te zien azen op een onafhankelijk zwart bedrijf was een enorme klap in mijn gezicht”, zegt De Haan. “Dat ze bovendien ook nog eens overwegend bruine en zwarte gevangenisarbeiders inzetten om onze producten te kopiëren, slaat werkelijk alles.”

Dit bericht bekijken op Instagram

Troubled lingerie retailer and repeat offender @victoriassecret refuses to just go out of business in peace, and instead seems intent on keeping up to their old tricks ’til the very end. Recently, two panty styles popped up on the VS site, both featuring distinct similarities to signature elements from Black-owned lingerie brand @edgeobeyond . The UK-based brand's ‘Daisy’ range includes floral embroidered trim that cuts across the hip, illusion netting folded over a black elastic edge, and small gold rings to attach their signature chain additions, all of which appear to have been mimicked on VS's two styles. A search through Edge O' Beyond's order history revealed an £1150 order in March 2019 for items from the Daisy range, and a few additional styles, from a customer who shares a full name with the Creative Operations Coordinator at VS. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ "Seeing someone as big as Victoria's Secret, during the era of BLM, preying on an independent black business and then using predominantly brown and black prison labour to copy our products was a HUGE slap in the face" said Edge O' Beyond founder Naomi De Haan. Apparently, she's not the only Black designer to land on VS's radar either. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Yesterday, Destiney Bleu, founder and designer of LA-based @dbleudazzled , noticed a suspicious discrepancy on an order. It was for a bra and panty both in size S, but two different rhinestone colors, and another lone bra in an XL, the last unit of the style in stock. They also ordered the $300 "Celestial" skirt, a shorter version of one Beyoncé wears in Black is King. “My intuition told me today to google the name of this large order,” Bleu said. “It’s standard practice... in case it’s fraud, or a stylist/influencer and we want to send any extra gifts or a note.” ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Searching the customer’s name on LinkedIn yielded a match with VS’s VP of design. The billing address also matched VS's corporate HQ, both of which we verified. Aware of the lingerie giant’s track record, Bleu cancelled the order, hopefully nipping the problem in the bud. Having faced myriad problems this past year, you’d think VS employees would have learned to make their LinkedIn pages private by now.

Een bericht gedeeld door Diet Prada ™ (@diet_prada) op

Niet te missen