PXL-studente helpt bedrijven omgaan met populaire app TikTok

Print
PXL-studente helpt bedrijven omgaan met populaire app TikTok

Foto: Gerrit Schuermans

Hasselt-Centrum

Hasselt - TikTok is een van de sterkst groeiende sociale mediaplatformen van 2020. Het bedrijf typeert zich vooral door de originele content, polariserende werking en het enorm grote organisch bereik. Nog niet veel bedrijven durfden de sprong te maken. Studente Bjeshka Sela van Hogeschool PXL in Hasselt onderzocht in kader van haar bachelorproef de mogelijkheden die de app te bieden heeft voor bedrijven en organisaties.

Een maand lang nam studente Bjeshka Sela het account van de opleiding communicatiemanagement (@pxlcommunicatiemgm) van Hogeschool PXL onder de loep. Op dit account testte ze alle functies die de app TikTok te bieden heeft en onderzocht ze welke content werkt voor bedrijven en organisaties. TikTok heeft wereldwijd 800 miljoen actieve gebruikers. Op één maand tijd haalde het account een totaal van maar liefst 470.000 views. Dat deed de PXL-studente met het format 'Life Hacks voor studenten' waarin ze medestudenten helpt met haar tips en tricks.

“Bedrijven zeggen vaak dat TikTok niets voor hen is, maar het bereik van de app is ongezien. Een TikTok gebruiker spendeert ongeveer 52 minuten per dag op de app. Dat wil dus zeggen dat ze 300 video’s zien per dag. Zelfs zonder te adverteren bereik je enorm veel mensen”, aldus Bjeshka Sela, studente PXL-Communicatiemanagement.

5 praktische tips voor bedrijven

Studente Bjeshka Sela heeft als conclusie van haar onderzoek 5 tips die bedrijven op weg helpen bij het starten van een TikTok-account:

1. Welkom op TikTok
Stel het niet langer uit! Maken jongeren deel uit van jouw doelgroep? Aarzel dan niet om TikTok een kans te geven. De applicatie wordt met de dag populairder. Omdat er nog niet veel bedrijven op TikTok zijn, kan jij daarin uitblinken.

2. Wees authentiek
De content op TikTok is luchtig en grappig, verkoop mag niet centraal staan of dat mag in ieder geval niet duidelijk zijn. Je mag nooit commercieel overkomen. TikTok is een manier om jouw bedrijf menselijk te maken. Je moet een verhaal vertellen, je publiek entertainen.

3. Frequentie
Elke video die je plaatst, wordt altijd aan andere mensen getoond. Frequent video’s publiceren is daarom heel belangrijk. Eén video om de dag is een goed begin, maar probeer dagelijks video’s te plaatsen. Nog beter is twee keer per dag posten.

4. Blijf proberen
Het is normaal als je niet meteen veel weergaven genereert. Probeer verschillende soorten video’s en strategieën en leer uit je voorafgaande video’s. Hou altijd in het achterhoofd wat jij je doelgroep kan bijbrengen. Welke meerwaarde hebben jouw video’s voor je publiek?

5. Hou het simpel
Tot slot: neem jezelf niet al te serieus. Maak plezier op de app. Content op TikTok hoeft niet gefilmd te worden met duur filmmateriaal of gemonteerd te worden met dure software. Gebruik de in app video-tool en effecten en houd het simpel.


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio