Aangeboden door Jessa

Warme zorg, innovatie en patiëntveiligheid staan voorop in het Jessa Ziekenhuis

Zorgverleners Ilse en Debby: “In een groot ziekenhuis valt er altijd iets te leren”

Print
Zorgverleners Ilse en Debby: “In een groot ziekenhuis valt er altijd iets te leren”

Foto: Jessa

Met meer dan 3.130 medewerkers, 380 artsen, 981 bedden en 60.500 dagopnames per jaar is het Jessa Ziekenhuis een van de grootste Vlaamse zorgbedrijven. ‘Groot’ betekent in dit geval ook ‘divers’, want naast het klassieke medische aanbod worden in dit ziekenhuis een hele reeks hooggespecialiseerde behandelingen gegeven. “En dat creëert veel kansen voor de medewerkers”, weten hoofdverpleegkundige Debby Geerts en intensivist Ilse De Pauw.

In het Jessa Ziekenhuis in Limburg, dat als een van de eerste in ons land met het coronavirus af te rekenen kreeg, komen verpleegkundigen en artsen stilaan terug op adem. Al betekent dat niet dat ze hun oude routines kunnen hernemen. “Er liggen nog altijd Covid-patiënten op intensieve zorgen”, beklemtoont anesthesist Ilse De Pauw. “Bovendien is het virus niet uit de samenleving verdwenen. We moeten klaar staan als zich een tweede golf aandient.” Hoe ze dat best aanpakken, is voor iedereen in het ziekenhuis nog een beetje zoeken. Ook voor hoofdverpleegkundige Debby Geerts, die op intensieve zorgen werkt: “Uit de crisis komen, is een grotere uitdaging dan erin gaan. Dat er geen perspectief is, maakt het lastig. We weten niet wanneer en in welke mate het virus zal terugslaan.”

Sterke band tussen collega’s
Dr. De Pauw, die samen met enkele collega’s de communicatie tussen de intensieve Covid-afdelingen en de rest van het huis opnam, heeft door de crisis een andere kijk op het ziekenhuis gekregen. “De directie heeft getoond dat het in kritieke situaties kordaat kan reageren en knopen kan doorhakken. Op intensieve zorgen zijn we hard getroffen, maar we bleven al die tijd steun krijgen. Ook mijn waardering voor de verpleegkundigen is vele malen groter geworden. Ik stond ervan te kijken hoe gedreven en gepassioneerd zij dagelijks aan de slag gingen. Die vaststelling geldt evenzeer voor de collega’s van logistiek en schoonmaak. Zij hebben zich in de voorbije maanden dubbel geplooid. Zonder hen hadden wij geen veilige werkomgeving. Als er aan de ellende van de voorbije maanden één ding positief is geweest, dan is het wel dat we allemaal meer naar elkaar zijn toegegroeid en meer respect voor elkaars rol hebben gekregen. Voor mij voelt het alleszins zo aan.” 

Begeleiding voor nieuwkomers
Het goeie contact met de collega’s is voor Debby Geerts sowieso een van de redenen waarom ze graag in het ziekenhuis werkt. Als hoofdverpleegkundige probeert ze zo dicht mogelijk bij de verpleegkundigen in haar team te staan om hen met raad en daad te ondersteunen. Nieuwkomers kunnen op extra begeleiding en een persoonlijk opleidingstraject rekenen. In de eerste maand bijvoorbeeld werken ze aan de zijde van een ervaren collega, zodat ze al hun vragen kunnen stellen en de verwachtingen goed kennen.

Verpleegkundigen die al wat verder in hun carrière staan en een nieuwe richting uit willen, krijgen daar in het Jessa Ziekenhuis eveneens de kans toe. Debby bijvoorbeeld, die sinds 2006 in het ziekenhuis werkt, startte zes jaar geleden aan haar banaba zorgmanagement en ontving daarvoor een financiële tussenkomst van haar werkgever. “Jessa is een groot ziekenhuis, met een ruim aanbod aan behandelingen en specialisaties. Er valt altijd iets te beleven en te leren. Als je interesse verandert, kun je makkelijk naar een andere afdeling evolueren. Je moet niet een carrière lang hetzelfde doen.”

Wil je net als Ilse en Debby ook alles geven voor een professionele temptation bij het Jessa Ziekenhuis? Ontdek dan snel of er een match is op ikvraaghetaan.be

Minimaal invasieve chirurgie
Ook naar behandelingen toe vindt dr. Ilse De Pauw het ziekenhuis, en zeker de afdeling intensieve zorgen, vooruitstrevend. “De nadruk ligt sterk op patiëntveiligheid en op minimaal invasieve chirurgie, dit wil zeggen chirurgie waarbij zo min mogelijk weefsel van de patiënt beschadigd wordt. Op beide terreinen hebben we in de loop der jaren grote stappen vooruit gezet. Het is uitdagend om daar als zorgverlener aan te kunnen bijdragen. Het betekent dat je jezelf een beetje moet heruitvinden.”

Inspiratie en voldoening haalt dr. Ilse De Pauw eveneens uit de samenwerking met de vele jonge collega’s in het ziekenhuis. Het Jessa Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis, wat maakt dat er veel assistent-artsen passeren. “Op een of andere manier dwingen die je om mee te gaan in nieuwe ideeën, positief te denken en niet op automatische piloot te functioneren. Ik hou van de dynamiek die die jongeren binnenbrengen.”

Nieuwe campus
De twee kijken ten slotte ook uit naar het nieuwe ziekenhuis dat over enkele jaren op de site Salvator+ zal verrijzen. “Ik hoop echt dat ik die verhuis nog zal meemaken”, lacht dr. Ilse De Pauw, “Werken op een gloednieuwe campus, uitgerust met alle laatste hightech voorzieningen, welke arts droomt daar nu niet van? Het zal ons in elk geval in staat stellen om onze rol als zorgverleners nog beter te vervullen.”

Zet het verhaal van Ilse en Debby jou in vuur en vlam voor een nieuwe uitdaging bij Jessa? Vraag dan als de bliksem jouw dreamdate aan via de jobsite ikvraaghetaan.be. Wie weet, wordt Jessa wel jouw temptation!