Mode

Racistische fans roepen op tot boycot van Fred Perry

Print
Racistische fans roepen op tot boycot van Fred Perry

Racistische fans van Fred Perry hebben opgeroepen om het Britse merk voortaan te boycotten. Aanleiding: een campagnefoto waarvoor ze een zwart model hadden gecast.

Fred Perry is tegen wil en dank al jarenlang een van de favoriete merken van heel wat jongeren met extreemrechtse en racistische opvattingen. Dat heeft het te danken aan het logo met de lauwerkrans, voor nazi’s het symbool van de overwinning. Nochtans is het een gewoon sportmerk dat in 1952 werd opgericht door de gelijknamige tennisspeler en Grandslamwinnaar. Het label vecht dan ook al jaren tegen dat imago en lijkt nu een kleine overwinning te hebben geboekt.

Dat gebeurde toen Fred Perry begin mei op Instagram een foto deelde van een nieuwe polo die werd getoond door een zwart model. Een twitteraar gebruikte het beeld op sociale media om op te roepen om het merk voortaan te boycotten en er volgden een hele hoop andere onfrisse commentaren. “Ik ga mijn zoon opdragen om al die kleding in de vuilnisbak te gooien”, was een van de meer brave opmerkingen.

Al snel kwamen ook daar veel reacties op van mensen die al die haat en racisme niet pikten. “Stel je voor dat je al je kleren zou weggooien enkel en alleen omdat er niet genoeg blanke mensen op de foto staan”, reageerde iemand. Fred Perry liet ook zelf van zich horen. “We geloven dat acties luider klinken dan woorden. Onze echte fans weten waar we voor staan en hun reacties laten niets aan de verbeelding over”, zei het in een reactie aan het magazine Dazed.

In 2017 reageerde CEO John Flynn al eens uitgebreid op het feit dat het merk wordt gedragen door extremisten. “Wie een kleine beetje onderzoek zou doen naar wie Fred was als persoon zou wel anders denken. Hij was de zoon van een socialist uit de arbeidersklasse en richtte zijn bedrijf op in samenwerking met een Joodse zakenman. We staan helemaal niet achter de idealen van extreemrechts.”

Niet te missen