Mode

Dries Van Noten neemt met open brief voortouw in veranderen van modewereld

Print
Dries Van Noten neemt met open brief voortouw in veranderen van modewereld

Foto: ISOPIX

Dries Van Noten heeft samen met enkele andere grote namen en merken een open brief geschreven aan de mode-industrie waarin wordt gepleit voor “het aanpassen van de seizoensgebondenheid en de constante stroom van zowel dames- als herenkleding”. “We willen de magie en creativiteit terugbrengen”, klinkt het.

Nadat eerder al grote namen als Giorgio Armani en Marc Jacobs de coronacrisis hebben aangegrepen om te pleiten voor een betere modewereld, laat nu ook Dries Van Noten van zich horen. De Belgische ontwerper stelde een open brief op aan de industrie, die mee werd ondertekend door meer dan veertig namen. Het gaat onder andere om Marine Serre, Acne Studios, Thom Browne, maar ook grote retailers als Selfridges, Nordstrom en Mytheresa. Opvallend is wel dat in dat lijstje geen enkele naam voorkomt uit de stal van Kering en LVMH, de twee grote spelers die het grootste deel van het luxesegment in handen hebben.

Twee pijlers

In de brief komen twee grote pijlers naar voren. Eerst en vooral willen ze de modekalender aanpassen. Ze willen daarbij het verkoopseizoen voor de herfst- en wintercollectie terug in de winterperiode laten lopen (van augustus tot januari) en de lente-zomercollectie in de zomerperiode (van februari tot juli). Nu zit er nog te veel tijd tussen het moment van de modeshow en het moment waarop de kleding effectief te koop is.

Daardoor zou de stroom naar de winkels meer in evenwicht zijn. De solden op kleding zouden ze daarnaast globaal willen verschuiven naar het einde van het seizoen, in januari en juli dus. Op die manier kunnen ontwerper langer tegen de volle prijs worden verkocht.

Ten tweede willen ze ook echte stappen zetten naar meer duurzaamheid. Daarom de volgende concrete voorstellen: minder verspilling van stoffen en voorraden, minder reizen en daarvoor meer gebruikmaken van digitale showrooms en de aanpassing van modeshows.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Just in, a group of #designers and retailers, led by Dries Van Noten, are proposing a reset to fashion’s deliveries and discounting calendar. They have tapped Zoom to assemble a “forum” that, after three meetings, is pushing fashion to rethink its traditional calendar, addressing two of the most pernicious issues facing the sector: the timing of collection deliveries and discounts.? ? Today, they released an open letter calling for the industry to realign #fashion deliveries with real-world seasons and push back markdowns. Specifically, the group wants to push the Autumn/Winter season to August through January and push Spring/Summer to February through July. They also want #retailers to delay end of season discounting to January and July, which could mean doing away with money-spinning markdown days like Black Friday, Cyber Monday and Singles Day that help to drive traffic and sales but erode profitability and brand equity for labels and retailers alike.? ? Signatories to the letter include a cross-section of industry players, big and small, from labels like Marine Serre and Thom Browne to retailers such as Selfridges, Nordstrom, Lane Crawford and MyTheresa. Notably absent are brands owned by #luxury supergroups LVMH or Kering, and players that operate outside the luxury sector, including fast fashion giants and mid-market retailers. [Link in bio] ??: @gettyimages

Een bericht gedeeld door The Business of Fashion (@bof) op

 

Magie terugbrengen

Volgens Business of Fashion hielden de ontwerpers en merken samen een meeting via Zoom om de gemeenschappelijke punten op papier te zetten. “We waren het erover eens dat de huidige tijden een kans bieden voor een fundamentele en welgekomen verandering die onze bedrijven zal vereenvoudigen, waardoor ze milieuvriendelijker en duurzamer worden en uiteindelijk beter worden afgestemd op de behoeften van klanten”, klinkt het. “Door samen te werken, hopen we de magie en creativiteit terug te brengen die van mode zo’n belangrijk onderdeel van onze wereld hebben gemaakt.”

Modejournaliste bij The New York Times Vanessa Friedman heeft een stuk aan de open brief gewijd. Zij volgt de redenering van onze landgenoot en de groep ontwerpers die willen dat high fashion weer meer steekt houdt . “Stel je voor dat je een wollen jas koopt als het echt koud is, in plaats van midden in de zomer. Het coronavirus zou dat kunnen realiseren.” Volgens haar zou dit initiatief in de luxebranche ook het einde van koopjesdagen zoals Black Friday kunnen betekenen.

Niet te missen