Advertentie aangeboden door Hbvlshop

© Shutterstock.com

Test-Aankoop kiest met Gaele voor nóg goedkopere energie

Welk type energieconsument ben jij (en welk aanbod past daarbij)?

De energiemarkt is complex en ondoorzichtig. Je wordt vrijwel dagelijks geconfronteerd met honderden tarieven van tientallen leveranciers. Gas en elektriciteit, piek en dal, vast of variabel…een ondoordringbaar kluwen. Maar hoe maak je in die chaos de beste keuze? Wij vertellen je niet alleen hoe, maar vertellen je ook waarom die aanpak bij je past.

Hbvlshop.be

2019 was een recordjaar: de VREG stelde vast dat 20,5% van de gezinnen van elektriciteitsleverancier en 22,6 % van gasleverancier veranderde. Wat is hier de zeer verrassende conclusie? Bijna 80% van de gezinnen verandert niet van leverancier alhoewel we allemaal weten dat dit een forse besparing kan opleveren. Vandaar het advies: ken jezelf. Tot welke consumentengroep behoor je en hoe ga je daarmee om?

Er zijn 3 verschillende soorten consumenten wanneer het op energie aankomt:

1. De zeer prijsbewuste, punctuele consument

Je volgt de markt en je contractsituatie nauwgezet op. De einddatum van jouw contract staat met rood in jouw agenda aangeduid en je volgt scherp de korte en lange termijn prijsevolutie. Ook de promoties van de leveranciers ontgaan je niet. Bovendien heb je er geen probleem mee enkele keren per jaar van leverancier te wisselen. De belangrijkste hulptool die de markt jou aanreikt zijn de prijsvergelijkers van de VREG en Test-Aankoop.

De VREG en Test-Aankoop stellen die vergelijkingstool ter beschikking om de verschillen tussen de energieleveranciers op de markt in kaart te brengen. Deze data kan je matchen met de overige marktinformatie die je uit verschillende hoeken hebt verzameld om de juiste beslissing te nemen. Voordeel is dat je contracten de markt volgen, nadeel is uiteraard dat je over de kennis moet beschikken en dat dit veel tijd vraagt.

2. De impulsieve consument

Je verandert sporadisch van energieleverancier op basis van toevallige gebeurtenissen. Verschillende zaken kunnen je daartoe aanzetten: een onverwacht hoge afrekeningsfactuur, een bepaalde promotieaanbieding, de installatie van zonnepanelen, een kennis die je een contract aanbiedt,… te veel om op te noemen. Opvallend is dat dit zeer sporadisch gebeurt ( 1 à 2 x per 10 jaar) en dat de beslissing minder gebaseerd is op rationele argumenten. De markt heeft verschillende manieren om je op die manier te verleiden: reclame, deur aan deurverkoop, shop-in-shop aanbiedingen. Voordeel is dat je weinig hoeft te doen behalve een contract te tekenen, nadeel is vaak dat het hier vaak om relatief dure contracten gaat. De laatste check van Test-Aankoop rond dergelijke shop-in-shop contracten was overigens niet echt positief.

3. De passieve consument

Geen paniek: de kans is zeer groot dat je, net als 80% van de gezinnen, tot deze groep behoort. Je verandert nooit van energieleverancier en je contract wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd. Je bent je ervan bewust dat je geld kan besparen door de opvolging van jouw contract maar je hebt noch de tijd, noch de kennis, noch de interesse om het te doen. Eindelijk heeft de markt nu ook een hulpmiddel dat je voor eens en voor altijd beschermt tegen de voortdurende stilzwijgende verlenging van jouw energiecontract. Je hoeft slechts eenmaal vijf minuten tijd te nemen en je wordt altijd, jaar na jaar na jaar, geholpen.

Test-Aankoop creëerde het ontzorgingsplatform Gaele, als hulplijn voor deze grootste groep consumenten. Gaele is een eenvoudig, gratis online platform waar je al jouw data achterlaat. Aan de hand van jouw persoonlijke situatie onderzoekt Gaele wat wanneer voor u het beste is. De kracht van het getal, de kennis waarmee beslissingen worden genomen en het label van Test-Aankoop zijn uitstekende argumenten om je er meteen voor in te schrijven. Resultaat: je hebt steeds een uitstekend contract en investeert – na inschrijving - geen tijd meer.

De algemene conclusie is duidelijk: zelfkennis is de sleutel! Als je de tijd en de kennis hebt, doe je het misschien echt beter zelf. De kans is echter groot dat je tot de 80% passieve consumenten behoort. In dat geval is Gaele, een initiatief van Test-Aankoop, een bijzonder interessante oplossing.

Altijd goedkope energie met Gaele

1. Prijsvoorstel op maat

2. Eender wanneer kosteloos overstappen

3. Geen stilzwijgende verlenging

Schrijf je nu gratis in en bespaar op je gas- en elektriciteitsfactuur >>>