Aangeboden door A.S.Adventure

Bosbaden: kopje onder in de natuur met shinrin-yoku

Bosbaden: kopje onder in de natuur met shinrin-yoku

Foto: Shutterstock.com

Bosbaden, of shinrin-yoku, komt overwaaien uit Japan. Daar sturen dokters overwerkte stedelingen met kantoorjobs al sinds de jaren 80 richting natuur ter genezing. Het is er een officieel onderdeel van de preventieve gezondheidszorg. Want de helende werking van de natuur is wetenschappelijk bewezen.

Uren spenderen in het bos voelt niet alleen goed aan, het zou ook helpen tegen ziektes van lichaam en geest. Tijd in de natuur verlaagt de bloeddruk, verbetert het geheugen en de concentratie, zorgt voor een betere nachtrust en wakkert de creativiteit aan. Het zijn maar enkele vaak genoemde voordelen. Bosbaders zouden minder kans maken op een depressie en een beter immuunsysteem hebben, dankzij de antimicrobiële chemicaliën die bomen afscheiden. 

Weg van de stress
Bovenal vormt het bos een schuilplaats tegen stress. Work-lifebalans lijkt wel het modewoord van de laatste jaren. We streven massaal naar een goede balans tussen werk en privé, maar lang niet iedereen lijkt daar naar eigen zeggen in te slagen. Om die reden vindt de Japanse kunst van het bosbaden ook in onze contreien alsmaar meer aanhangers. 

Bosbaden kun je eigenlijk ook bosdwalen noemen: je wandelt zonder plan of vooraf uitgestippelde route en laat je leiden door de omgeving. Letterlijk. Bij het bosbaden geldt: hoe trager, hoe beter. Dat is misschien nog het grootste verschil met een gewone boswandeling. Tijdens een bosbad kom je meer in contact met de omgeving. 

Blader hier door de lentefolder van A.S.Adventure.
Met talrijke promo’s en gratis levering en retour »

Tips voor een doe-het-zelf bosbad

1. Ga alleen
Tenminste als je je op je gemak voelt. Als je met twee gaat, probeer dan het eerste halfuur te zwijgen. Het gesprek nadien verloopt sowieso trager.

2. Graag traag
Neem de tijd om alle zintuigen aan het werk te zetten. Kijk op je gemak rond, raap een tak op, ruik aan een blad op of zet je bij een boom. Beginners kunnen een picknick meenemen: het is gemakkelijker om neer te zitten als je iets te doen hebt.

3. Zet je telefoon uit 
Of beter nog: laat ’m thuis. Je hebt geen toestel nodig om je de weg te tonen. Het is heerlijk om te beseffen dat niemand je zal lastigvallen. Te moeilijk? Begin dan met een halfuur en zie hoe dat voelt.

4. Het is geen competitie  
Er is geen bestemming die je moet bereiken of een streefdoel dat je moet halen. Apps zoals Strava steken alleen maar stokken in de wielen. Niets moet. Laat je inspireren door wat je ziet – een omgevallen beuk of een stukje aarde dat everzwijnen hebben omgewoeld. Het is een ontdekkingstocht, al hoef je niet per se iets te ontdekken.

5. Welke bossen lenen zich tot bosbaden?
Zowat allemaal. Een bos moet niet groot zijn, omdat je toch niet snel wandelt. Water en reliëf zijn fijn, en dood hout nodigt uit om te ontdekken welke levensfases voorkomen in een bos. Parken vormen een prima alternatief omdat ze vaak stokoude bomen herbergen.

Een ontspannen wandeling in het bos of een intensieve trektocht: met een goede technische jas ben je beschermd tegen weer en wind. Bekijk hier hoe je de beste outdoor jas kiest »