Toeristische sector doet emotionele oproep: blijf deze vakantie in België

Print
Borgloon - Dat onze toeristische sector hard in de klappen van de coronacrisis deelt, is nu al duidelijk. Nochtans gaan ze deze periode overbruggen door schouder aan schouder de uitdaging aan te gaan om straks, meer dan ooit, de toerist in België te houden en vooral naar Limburg te lokken.

Al verschillende jaren wordt vanuit toerisme en provincie Limburg geïnvesteerd om de professionaliseringsgraad van onze B&B- en vakantiewoning-uitbaters te versterken. Ook werden er grote inspanningen gedaan om mee te investeren in comfort en belevingsverbeteringen. De hele toeristische sector is de beleidsmakers, met Igor Philtjens op kop, dan ook zeer dankbaar.

Limburg is met het fietsroutenetwerk, dit jaar precies 25 jaar oud, en de vele uitgestippelde wandelpaden de ideale vakantiebestemming in België. Het doorkijkkerkje in Borgloon klopt de Brusselse Grote Markt als populairste reisplek. Fietsen door het water en door de bomen zijn verbluffende ervaringen.

"De vakantieganger wil meer dan ooit een actieve vakantie zonder veel poespas. En door in eigen land te blijven, winnen ze makkelijk twee reisdagen. Ook de stress van files, overvolle stranden en vreemde talen zijn zo meteen verleden tijd. 'Staycation' - een samenvoeging van stay at home en het Engelse vacation - en 'winkelhier' moeten daarom door iedereen opnieuw genomineerd worden als woord van het jaar", vindt Ann Vanduffel, een van de ambassadeurs van het toerisme in eigen land, vanuit het pittoreske Kuttekoven in Zuid-Limburg.

"Meer dan ooit gaan we ook zien dat de Belgische bevolking in eigen land wil blijven, tenminste voor de komende tien jaar. Deze gewoonte vinden we ook terug in Frankrijk, Spanje en vooral Italië. Gewoonweg de eigen streek en het eigen land ontdekken, deelnemen aan de lokale festiviteiten. Ook kortbij huis gaan winkelen, zoals vroeger: gewoon op de boerderij, prei, uien, asperges of aardappelen halen en vlees bij de hoeveslager. Maar ook fruit, zoals appels, peren, kersen en pruimen. Ook kleinfruit is in volle opgang in Haspengouw. Denk bijvoorbeeld aan blauwe bessen en frambozen. Ook de lokale wijnboeren gaan hiervan profiteren."

"Lokale bedrijven moeten deze trends zwaar promoten. De nieuwe variëteiten popelen om bekendheid te krijgen, denk maar aan de rode peer. De kleinhandelaar gaat opnieuw zijn plaats krijgen in de dorpskernen en de jeugd gaat hierop inspelen. Pop-up's openen moet aangemoedigd worden en het is aan eenieder van ons om hen daarin te steunen. De huidige samenleving en de samenhorigheid zoals we die actueel versterkt zien, bevestigen dat dit een standaard gaat worden", besluit Ann Vanduffel.


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio