Winkels slaken noodkreet: “Koop bij Belgische webshops”

Print
Winkels slaken noodkreet: “Koop bij Belgische webshops”

Foto: Jordi Huisman/Hollandse Hoogte

Als je na de coronacrisis nog terecht wil kunnen bij winkels van hier, laat de Bol.com’s, de Zalando’s en de Amazon’s van deze wereld dan alsjeblief links liggen en koop bij Belgische webshops. Die noodkreet lanceren 26 Belgische retailers in een open brief.

LEES OOK. Belg koopt massaal online sinds lockdown

De sluiting van alle niet-voedingswinkels dreigt voor een kaalslag te zorgen in het retaillandschap. Ondanks steunmaatregelen van de overheid bestaat de vrees dat honderden winkels de deuren niet meer zullen heropenen. In die mate zelfs dat 26 CEO’s aan de alarmbel trekken.

“Verloren jaar”

“2020 zal voor alle retailers, groot en klein, een verloren jaar zijn”, zegt Wouter Torfs van de gelijknamige schoenenketen. “Dat is de enige zekerheid die we nu al hebben, want onze vaste kosten lopen door, onze voorraden zijn ingekocht, maar onze winkels zijn al sinds zaterdag dicht. Enkel onze webshop is nog open.”

Hoe groot het verlies van zijn schoenenketen dreigt te worden, is nog koffiedik kijken. “Ruim 83 procent van onze omzet komt uit onze fysieke winkels”, zegt Wouter Torfs. “Die zijn dicht sinds zaterdag. Online zien we de omzet wel verdubbelen, maar dat compenseert bijlange niet het volledige omzetverlies uit de winkels. Maar het kan binnen enkele maanden, wanneer de fysieke winkels opnieuw hun deuren openen, het verschil maken tussen mensen moeten afdanken of niet.” En het gaat in de hele sector om enkele tienduizenden mensen, voor alle duidelijk.

Eigen webshops eerst

Wouter Torfs en zijn 25 collega-CEO’s roepen alle consumenten dan ook op om voor hun online aankopen eerst aan de lokale handelaars te denken. “En dit ongeacht of het om een zelfstandige ondernemer gaat dan wel een grote nationale keten. Mogelijks vindt u vergelijkbare producten op buitenlandse sites goedkoper, misschien garanderen zij een snellere leveringstermijn of is de zoekervaring beter. Maar na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u terug verwelkomen in hun winkels.”

Voor wie toch nog twijfelt, haalt Torfs het ultieme argument naar boven: “Vraag u eens af wie de coronafactuur zal betalen. Dat zijn wij allemaal, bedrijven én burgers die hier belastingen betalen. Niet de Bol.com’s, de Amazon’s en de Zalando’s van deze wereld.”

Lees de hele brief hier:

De wereldwijde crisis waarmee we met z’n allen worden geconfronteerd kent een ongeziene en groeiende omvang. Ook de omvang van de gevolgen van de crisis zullen ongezien zijn. Hoe wij na deze crisis als maatschappij zullen omgaan met elkaar zal in de loop van de volgende weken worden bepaald. Begrippen als zorgzaamheid en burgerzin zullen ons blijven leiden in ons handelen, in ons denken en ons omgaan met elkaar.

Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was

Hoe onze maatschappij na deze crisis naar haar handelaars zal kijken wordt eveneens in de loop van de volgende weken bepaald. Alle handelaars, groot én klein, hebben zich sinds het begin van de crisis geïnformeerd en hebben zich, elk binnen zijn mogelijkheden, aangepast aan een nieuwe, steeds wijzigende, realiteit. De aandacht voor de gezondheid van klant en medewerker heeft ons steeds geleid, de beelden en berichten uit Italië indachtig.

Sinds de aankondiging van verscherpte maatregelen op 12 maart zijn handelaars in een nieuwe wereld terecht gekomen. Een wereld waarin de hoofdprioriteit bestaat in het verzoenen van klantentevredenheid met het garanderen van de gezondheid van u, onze klant, en elk van onze medewerkers. Sinds de bekendmaking van deze eerste reeks maatregelen hebben vele handelaars, zonder rekening te houden met de financiële impact en zonder dat de overheid ons hiertoe verplichtte, eenzijdig beslist om de veiligheid van medewerkers en maatschappij méér dan ooit centraal te zetten door pro-actief onze winkels te sluiten. Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was.

Retailers blijven ten dienste staan van de consument

Of retailers nu zelf hebben beslist om winkels te sluiten in de strijd tegen deze onzichtbare vijand is in het verdere schema niet langer relevant. 2020 zal voor alle retailers, groot en klein, een verloren jaar zijn. Maar niettegenstaande de zekerheid van de zich opstapelende verliezen blijven wij ten dienste staan van de Belgische consument. Onze webshops blijven de volgende weken open en zullen, zoals u gewoon bent van onze winkels, hun uiterste best doen om uw verwachtingen maximaal te vervullen. In een periode vol onzekerheid en angst om ziek te worden moet onze dank in die context uitgaan naar onze medewerkers in de distributiecentra die in moeilijke omstandigheden hun best mogelijke inspanningen leveren. Tienduizenden, mogelijks méér dan honderdduizend, van hun winkelcollega’s wacht wellicht weken van onzekerheid en economische of tijdelijke werkloosheid. In deze omstandigheden gaat onze dank gaat ook uit naar de mensen uit de transportsector en de post-en koerierbedrijven die zorgen voor de levering van al die goederen.

Koop op Belgische webshops

Zorgzaam en met burgerzin gaan wij allen de strijd aan tegen corona. Als sector vragen wij ook uw steun. Mogen wij vragen om, wanneer u online bestellingen plaatst (en dat zal u zonder twijfel ook doen) eerst aan uw lokale handelaar te denken en dit ongeacht of het een zelfstandige ondernemer is dan wel een grote nationale speler? Mogelijks vindt u vergelijkbare producten op buitenlandse sites goedkoper, mogelijks garanderen zij een snellere levertermijn of is de zoekervaring mogelijks beter. Toegegeven. Maar na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u terug verwelkomen in hun winkels. Bent u bereid om ons hierbij te helpen en steunen? Koop op onze Belgische webshops. Niet omdat het gemakkelijk is, maar omdat het juist voelt.

Nieuwe Video's