maandag 24 februari 2020 - Nieuws
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Huurwagens inleveren

“Als de lakschade aan mijn leasewagen niet tegensprekelijk is vastgesteld, moet ik toch niet betalen”, meent Björn Goossens. Sven DILLEN

“Ineens zit wagen vol krassen”

Nadat Truienaar Björn Goossens zijn oude leaseauto inleverde voor een nieuwe, kwam er een factuur van duizend euro. Vanwege krassen in het koetswerk. “Bij de overdracht waren er geen opmerkingen gemaakt”, zegt Björn. “De krassen kunnen ook achteraf zijn gemaakt.”

“Sinds enkele jaren stelt mijn werkgever een firmawagen ter beschikking. Begin vorig jaar had ik mijn firmawagen vier jaar, en mocht ik een nieuwe kiezen. Dat lijkt plezant, maar dat was het niet.”

“Ik heb meermaals gevraagd, bijna gesmeekt zelfs, om een inspectie vooraf, om aanwezig te zijn bij de inwisseling van mijn wagen. Ik wilde zeker weten of ik mijn wagen volgens de verwachtingen inleverde.

“Maar een inspectie was niet nodig volgens Arval, de leasingmaatschappij. Oké dus. Ik bracht mijn wagen binnen, liet de sleutel achter, en dat was dat. Althans, dat dacht ik.”

“Vier maanden later ontving ik via mijn werkgever een rekening van 1.045 euro. Getekend: Arval.

Toen begon de miserie pas echt goed.”

“Het kan best zijn dat er hier een daar een kras was op de wagen. Maar daar was door geen enkele specialist vooraf ooit een probleem van gemaakt. Ik heb er zelfs bij de garage, waar ik mijn wagen liet herstellen voor stormschade, op aangedrongen om eventuele krassen te herstellen. Wegens omstandigheden is daar geen gevolg aan gegeven.”

“In januari, een maand voor ik mijn auto moest inleveren, moest mijn auto binnen voor onderhoud. Ook toen heb ik gevraagd of een herstelling opportuun was. Dat was opnieuw niet nodig.”

“In februari mocht ik dan mijn nieuwe firmawagen gaan halen. Ik liet mijn oude wagen bij de garage achter, zoals door Arval was gevraagd. Ook daar heb ik weer gevraagd om mijn auto eerst te bekijken. Opnieuw zeiden ze me dat dit niet noodzakelijk was,. Ik moest alleen maar zorgen dat de twee sleutels bij de auto waren.”

“Uit het rapport blijkt dat er pas tien dagen later een inspectie is gebeurd op mijn auto. Misschien zijn er in die periode krassen gemaakt in mijn auto. Ik weet het niet. Arval weet het ook niet, want de schade is nooit tegensprekelijk vastgesteld.”

“Zo is het gemakkelijk, natuurlijk. Nu is mijn werkgever wel tussen gekomen in de kosten, maar ik vind dit niet kunnen. Ik heb nooit ergens één handtekening moeten zetten. Ik begrijp dit niet. Collega’s van me moesten zicht akkoord verklaren met de ‘verhaalbare en niet verhaalbare schade’. Dit is een kans die ik na herhaaldelijk aandringen nooit gekregen heb.”

NIET (echt) OPGELOST

“Wij betreuren de reactie van de heer Goossens”, zegt Arval. “Kort samengevat is de situatie zo dat de heer Goossens zijn werkgever moet vergoeden, wegens vastgestelde schade aan de door zijn werkgever ter beschikking gestelde wagen na inlevering op het einde van het contract.”

“De heer Goossens stelt dat de schade niet tegensprekelijk is vastgesteld. Maar het is niet de heer Goossens die een huurcontract heeft afgesloten met Arval. Zijn werkgever is de huurder.”

“Wij factureren enkel aan onze klant, de huurder dus, en hebben geen enkele commerciële relatie met de bestuurder.”

“Het is dan aan de huurder om schades al dan door te rekenen aan de werknemer die de auto bestuurde. Vaak wordt dit soort zaken beschreven in de car policy van het bedrijf. Die moet normaal door de bestuurder ondertekend worden bij ontvangst van zijn firmawagen. Meestal wordt een forfaitair bedrag vermeld, het zogeheten eigen risico, dat moet worden betaald bij schade.”

“De inspectie en vaststelling van de schades gebeuren op basis van de normen die door sectorfederatie Renta zijn opgesteld. Arval gebruikt normen om de objectiviteit te waarborgen.”

Info: Renta.be

Probleem

“Schade mag alleen aangerekend worden met goedkeuring huurder”

Volgens Assuralia kan de huurder van een wagen alleen een rekening krijgen voor schade, na een tegensprekelijk onderzoek. “Is dat niet gebeurd, dan kan u uw rechtsbijstandsverzekering vragen om op te treden.” Dat doet Björn ook.

Zijn verhaal zal vele lezers bekend in de oren klinken. Ook bij de inlevering van een huurwagen, na het einde van een vakantie, zijn er vaak betwistingen. U kunt dan een beroep doen op de uitreiker van uw kredietkaart.

“In geval van een betwisting, doet de kaarthouder er goed aan zo snel mogelijk een betwistingsdossier in te dienen via www.mijnkaart.be”, zegt Worldline.

“Wel vragen wij aan de kaarthouders om eerst rechtstreeks met de handelaar een oplossing te zoeken. Op die manier beschikken ze over informatie om de gepresenteerde feiten te bewijzen of te weerleggen.”

“Wanneer iemand een contract tekent met een autoverhuurbedrijf, wordt een bepaald bedrag op zijn creditcard gereserveerd. Dit bedrag wordt pas vrijgegeven als de huurauto tijdens de huurperiode niet beschadigd is. Deze schade mag alleen aangerekend worden als de kaarthouder akkoord is gegaan en als de handelaar een gedetailleerde factuur kan voorleggen om het gefactureerde bedrag te ondersteunen.”

“Het gereserveerde bedrag is gekoppeld aan het contract dat door de kaarthouder ondertekend is, en waarin staat dat hij akkoord gaat met alle voorwaarden. Het is dan ook niet mogelijk om de debitering van het gereserveerde bedrag te vermijden door de kaart via cardstop te blokkeren.”

Nieuwe Video's