woensdag 12 februari 2020 - Tongeren
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Alexander en zijn moeder hebben nog heel wat vragen rond de begeleiding van studenten met een functiebeperking in het hoger onderwijs. Tom Palmaers

Studeren in Limburg

Studeren in Limburg: “Welke begeleiding is er voor studenten met autisme?”

Tongeren

Tongenaar Alexander Vannoppen (19) heeft autisme en wil volgend jaar de stap naar het hoger onderwijs zetten. Zijn moeder vraagt zich af welke begeleiding er voor haar zoon is, en of daar kosten aan verbonden zijn.

De overstap van het secundair naar het hoger onderwijs brengt voor jongeren heel wat veranderingen met zich mee. Ze gaan naar een nieuwe school en sommigen zelfs naar een compleet nieuwe stad. Leerstofhoeveelheden worden groter en van de studenten wordt heel wat zelfstandigheid verwacht. Allemaal behoorlijk spannend, en niet in het minst voor studenten met een functiebeperking, zoals Alexander. Hij en zijn mama Karine Vliers (54) zitten met nog heel wat vragen.

“Alexander heeft autisme en volgde in het middelbaar OV4, oftewel bijzonder onderwijs met hetzelfde programma als het gewoon onderwijs”, legt mama Karine uit. “Hij is erg goed in programmeren en met computers in het algemeen. Daarom wil hij volgend jaar iets in die richting gaan studeren. Zijn leerkrachten van Sibbo in Tongeren zeggen dat hij hogere studies aankan, maar hij heeft daar wel hulp bij nodig, zeker de eerste dagen. Als hij eenmaal weet waar hij moet zijn en wat hij moet doen, is hij vertrokken. Is er op de hogeschool en universiteit begeleiding voor Alexander? En hoeveel kost dat?”

Voorbereiding

Voor studenten met een functiebeperking, zoals autisme, is het extra belangrijk dat ze zich goed voorbereiden op de overgang naar het hoger onderwijs. “We adviseren hen, net zoals alle studenten, om naar SID-ins, infodagen en openlesdagen te komen, zodat ze al een zicht hebben op hoe het eraan toegaat”, zegt Liesbeth Lenie, expert studeren met een functiebeperking aan hogeschool UCLL. “Daarnaast is het voor deze studenten aangewezen om voor hun inschrijving al contact op te nemen met de opleiding of de studentendienst. Dan kunnen er alvast afspraken gemaakt worden over begeleiding of opvang tijdens de eerste, zo belangrijke, dagen.”

Ook tijdens het academiejaar kunnen studenten op ondersteuning rekenen. “Ze kunnen steeds terecht bij individuele zorgbegeleiders. Dat zijn mensen met specifieke expertise op het vlak van bijvoorbeeld autisme”, zegt Sofie Leekens, coördinator studentenondersteuning en zorg bij hogeschool PXL. “De begeleiding vertrekt steeds vanuit de specifieke vraag van de student en kan flexibel ingezet worden naargelang zijn of haar noden. In het geval van Alexander is het dus zeker mogelijk dat hij bijvoorbeeld in het begin van het academiejaar wat nauwer opgevolgd wordt, tot hij zijn weg gevonden heeft.”

Faciliteiten

Daarnaast zijn er ook tal van onderwijs- en examenfaciliteiten waar studenten gebruik van kunnen maken. “De bedoeling is om de invloed van een functiebeperking op de studies zo veel mogelijk te beperken”, legt Els Swijns, zorgcoördinator van UHasselt, uit. “De faciliteiten zijn afhankelijk van de situatie van de student en van de gekozen opleiding. Ze kunnen bijvoorbeeld inhouden dat de student meer tijd krijgt voor een examen. Hij kan ook de mogelijkheid krijgen om lessen bij te wonen in een groep naar keuze, of om een groepswerk te vervangen door een individuele opdracht.” Daarbij wordt steeds rekening gehouden met de privacy van de student. “Docenten, medestudenten en ouders worden niet ingelicht, tenzij met toestemming van de student”, aldus Swijns.

De begeleiding voor studenten met een functiebeperking is bovendien kosteloos, zowel aan de UHasselt als aan de hogescholen PXL en UCLL. “Studenten moeten wel een aanvraag indienen en de nodige attesten kunnen voorleggen”, zegt Swijns. “Voor groepstrainingen buiten de schoolcontext vragen we soms wel een kleine bijdrage”, voegt Liesbeth Lenie van UCLL nog toe.

Nieuwe Video's