Aangeboden door Renault

© Renault

Elektrisch rijplezier begint hier

Het aanbod elektrische voertuigen (EV’s) groeit gestaag, zodat er intussen elektrisch rijplezier te vinden is voor een doorsnee budget. Maar wat krijg je precies terug voor je geld? En waar zitten de belangrijke verschillen?

Ecologisch, hip en financieel aantrekkelijk. Geef toe, de belofte van elektrisch rijden klinkt meer dan aanlokkelijk voor wie in de markt is voor een nieuwe wagen. Een blik op het huidige aanbod elektrische voertuigen op de Belgische markt, leert dat er intussen heel wat te kiezen valt voor wie de elektrische toer opgaat. Ook voor wie winkelt met een budget dat niet uitermate riant is, en dat belooft de komende jaren alleen maar beter te worden. Alleen de ‘statusmerken’ vallen bij voorbaat uit de boot, al is dat natuurlijk geen exclusief gegeven voor elektrische wagens.

Wat valt op?

Met een 25-tal beschikbare modellen en een aanbod dat continue groeit, valt er zelfs zoveel te kiezen dat het niet altijd eenvoudig is om het bos door de bomen te (blijven) zien. Zeker wanneer je nog niet eerder elektrisch hebt gereden. Daarom is het handig om een aantal algemene weetjes in het achterhoofd te houden wanneer je een elektrische wagen zoekt die binnen een budget van € 20.000 tot € 35.000 past.

  • Geschiktheid als eerste of enige (gezins)wagen Van sympathieke eenzitters tot modellen die zich ongegeneerd outen als vrijetijdsvoertuig: ook bij de meer betaalbare EV’s vind je modellen die rijplezier beloven én leveren. Leuke auto’s die beslist de moeite zijn voor echte liefhebbers, maar voor het grote publiek zijn ze minder interessant door praktische tekortkomingen. Iets om in het achterhoofd te houden, wanneer je vooral op duurzaamheid mikt of simpelweg je gezinswagen wil vervangen.
  • Grote verschillen in rijbereik De batterij van een EV is veruit het duurste onderdeel van de wagen. Hier geldt: hoe hoger de capaciteit (uitgedrukt in kWh), hoe meer kilometers rijbereik er inzitten. Vooral op dit vlak werden recent grote stappen gezet, waardoor er vaak een enorme kloof gaapt tussen wagens die al enkele jaren onveranderd op de markt zijn en nieuwe modellen. Zo haalt de gloednieuwe Renault ZOE probleemloos 395 km uit een volle accu, waar sommige op het eerste zicht vergelijkbare modellen het soms amper 150 km uitzingen.
  • Verschillende accudeals Bij de aankoop van een EV betaal je niet alleen voor de wagen, ook het accupakket is verantwoordelijk voor een (fors) deel van de prijs. Al kan het ook anders. Zo biedt Renault interessante huurformules aan voor de accupacks, als enige constructeur op de Europese markt. Bij de Renault ZOE kun je dan ook kiezen of je het accupack meteen koopt of huurt tegen een maandelijkse som. Op die manier wordt de ZOE beter betaalbaar én geniet de klant van een levenslange garantie op de aandrijfbatterij, zolang het huurcontract loopt. Twee keer een geruststellende gedachte.
  • EV’s bieden een andere rij-ervaring Een 100% elektrische wagen heeft geen versnellingsbak, terwijl de motor wel meteen aanspreekbaar is. Daardoor bieden EV’s een vlotte acceleratie die het mogelijk maakt om meer dan vlot met het verkeer mee te komen. Keerzijde van de medaille, althans bij betaalbare modellen: de topsnelheid valt lager uit. Nemen we opnieuw de nieuwe Renault ZOE als voorbeeld, dan zien we dat het Z.E. 50-accupack in combinatie met de R110 elektromotor in 9,3 seconden naar 100 snelt, maar het bij 135 km/u bekeken houdt. De krachtigere R135 legt diezelfde sprint af in 7,1 seconden, maar vindt het wel goed bij 140 km/u. De prestaties van een EV moet je dus door een andere bril bekijken.

Onze keuze: Renault ZOE Z.E.50

We brachten hem hier en daar al ter sprake: de nieuwe Renault ZOE. Waarom vinden we dat zo’n big deal? Eenvoudig, de ZOE was voor de vernieuwing al de populairste EV van Europa, en met het nieuwe accupack belooft het er alleen maar beter op te worden.

De ZOE krijgt namelijk een 52 kWh-accupakket mee, wat behoorlijk riant is voor een stadswagen. Dat vertaalt zich in een rijbereik van 380 kilometer volgens de WLTP-cyclus met de R110 motor. Met de krachtige R135 motor loopt dit zelfs op tot wel 395 kilometer. Dat is ongezien in deze (prijs)klasse.

Daarnaast behoudt de nieuwe ZOE de unieke 22 kW lader in wisselstroom, waardoor hij sneller opgeladen is aan een openbare laadpaal dan om het even welke concurrent. Dat is bijzonder handig wanneer je bij de supermarkt of een shoppingcenter snel even wil bijladen. De nieuwe snellaadmogelijkheid van 50 kW in gelijkstroom is ook mooi meegenomen.

Bovendien brengt de nieuwe ZOE nog een stuk meer dan een nieuw accupakket en een pittigere motor, ook het exterieur en interieur komen veel beter voor de dag. De nieuwe ZOE ziet er een stuk zelfverzekerder en sportiever uit dan zijn voorganger, met een geslaagde designmix van strakke lijnen en verleidelijke rondingen. Dit is echt een auto waarin je gezien wil worden, ongeacht je geslacht of leeftijd.

Binnenin de ZOE blijft het minstens even interessant, met een interieur waarin het aangenaam vertoeven is. Zo doet het dashboard van de ZOE denken aan dat van de Renault Clio, met hetzelfde grote multimediascherm in het midden en een scherm voor de bestuurder dat dienst doet als tellerpartij. Ook de bekleding baadt trouwens in de duurzaamheid, want ze is gemaakt van 100% gerecycleerde materialen. En daar komt nog een hoop hightech infotainment bij.

Om de aankoop van een EV aantrekkelijker te maken, biedt Renault niet alleen een aankoopoptie voor batterij, maar ook huurformules. Daardoor is er al een ZOE vanaf € 24.400. Ook op de installatie van een thuislaadpunt biedt Renault momenteel trouwens een tussenkomt aan, goed voor een besparing tot € 1.400.

Tel daar nog een een eventuele recyclage- en overnamepremie voor je huidige wagen bij en je merkt het: een elektrische wagen is niet alleen beter betaalbaar dan je denkt, het is de enige logische keuze. Zeker met de komst van deze nieuwe generatie van de Renault ZOE.

Meer kilometers uit een volle accu, sterkere motoren en technologie om je vingers bij af te likken: de nieuwe Renault ZOE is zoveel meer dan alleen maar groen en voordelig. Kom er persoonlijk mee kennismaken bij je dealer »

Een dynamisch design en de nodige pit!Ontdek de nieuwe Renault ZOE »