Aangeboden door Renault

© Renault

Hoeveel kost elektrisch rijden nu echt?

Elektrisch rijden is gewoon interessant voor je portefeuille, ook voor particulieren. Maar hoeveel kost elektrisch rijden nu echt? We gaan het na aan de hand van de nieuwe Renault ZOE, de populairste volledig elektrische wagen in Europa.

Elektrische wagens worden niet alleen in een snel tempo beter betaalbaar, ze genieten ook een fiscaal gunstregime. Daardoor wordt de aankoop van een elektrisch voertuig (EV) bereikbaar voor heel wat mensen, zeker in combinatie met de voelbare besparingen op andere vlakken. Zo valt laden een stuk voordeliger uit dan tanken, zijn er fiscale voordelen en is het onderhoud goedkoper dan bij een normale wagen. Klinkt goed? We dachten van wel!

De overheid betaalt mee

Elektrische wagens hebben nog steeds de reputatie duur te zijn bij aankoop. Dat is best vreemd, want een blik op het prijskaartje van de populairste Europese EV – de Renault ZOE – toont meteen aan dat elektrisch rijden niet duurder hoeft te zijn: vanaf 24.400 € zet je de nieuwe ZOE al op je oprit, zonder rekening te houden met een recyclagepremie of overnamepremie van je oude wagen.

Bovendien draag je die rekening niet alleen: in Vlaanderen geniet je ook nog eens van een vrijstelling van BIV én een vrijstelling van verkeersbelastingen. In Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betaal je de minimum BIV (61,50 euro) en minimum verkeersbelastingen (77,35 euro). Besparingen die toch al snel aardig oplopen.

Aan de kostenkant moet je wel rekening houden met de huur van het batterijpakket. Met een huurcontract ben je er zeker van dat je op elk moment kunt genieten van een batterij in perfecte toestand. Als het vermogen van de batterij tijdens de eerste tien jaar onder de 75% van het oorspronkelijke vermogen zakt (of na tien jaar onder de 60% zakt), herstelt of vervangt Renault je batterij gratis. Het contract omvat ook gratis 24/24u en 7d/7 bijstand, zelfs voor energiepannes.

Daarvoor betaal je maandelijks 74 (Z.E Flex, bijstand gratis tot 7.500 km/jaar, daarna 0,05 euro per kilomter) of 124 euro (Z.E. Relax, bijstand onbeperkt).

Als je eigenaar wilt worden van de batterij van een nieuwe ZOE, dan kan dat ook. De garantie van maximaal 8 jaar of 160.000 km (afhankelijk van wat het eerste wordt bereikt) waarborgt een laadcapaciteit van 66% van de oorspronkelijke capaciteit.

Laden is snel, goedkoop en makkelijk

Is tanken een wekelijks ritueel voor jou? Dan ga je die tijd voortaan anders moeten invullen, want bij een elektrische wagen maakt de benzinepomp plaats voor de stekker. Waar je die stekker op inplugt heeft echter nogal wat praktische gevolgen, zowel voor de kostprijs als voor de laadtijd.

Zo kan de Renault ZOE bliksemsnel worden opgeladen wanneer je hem aan een CCS-laadpunt koppelt (gelijkstroom, 50kW): in 60 minuten laad je de batterij volledig op, goed voor minimaal 300 kilometer rijbereik onder alle omstandigheden. Bij andere laadpunten varieert de laadtijd naargelang je installatie: het maximum laadvermogen drukt uit hoeveel kW er per uuur in de batterij kunnen worden gepompt. Een 11 kW-wallbox zal de 52 kWh-batterij dus in een kleine 5 uur volledig laden.

In de praktijk zal je een elektrische wagen echter vooral tussendoor opladen wanneer je bij een laadpunt parkeert – bijvoorbeeld op het werk of wanneer je thuiskomt. Rij je 100 km op een dag, dan doet die eerder vernoemde 11 kW-wallbox er net iets meer dan 1,5 uur over om de batterij weer volledig te laden. En met een CCS-snellaadpunt ben je in amper 20 minuten klaar. Perfect voor de manier waarop de meeste mensen hun auto écht gebruiken, met andere woorden.

De kostprijs is sterk afhankelijk van waar je oplaadt en wanneer. Gaan we uit van € 0.25/kWh voor de elektriciteit, dan kost 100 km rijden je ongeveer € 4,33 bij de ZOE (17,33 kWh/100km). Heb je echter zonnepanelen met overcapaciteit, dan kan je aanzienlijk goedkoper (of zelfs kosteloos) rijden. Ook laden op het werk kan interessant zijn, aangezien bedrijven vaak minder betalen voor elektriciteit.

Publieke laadpalen vallen dan weer duurder uit, maar zijn doorgaans wel comfortabel snel. Bij de Renault ZOE worden ze bovendien netjes aangegeven door het navigatiesysteem, zodat een stopcontact nooit veraf is. Ook in noodgevallen.

Een thuisinstallatie is goedkoper dan je denkt

Natuurlijk zijn er ook specifieke eenmalige onkosten verbonden aan een elektrische wagen, zoals de installatie van een speciaal laadpunt. Daarmee verloopt het laden een stuk sneller dan via een gewoon stopcontact.

De prijs van zowel het laadpunt als de installatie daarvan kan variëren. Sommige energieleveranciers bieden de installatie aan voor een prijs van € 300 tot € 1.000 (lader niet inbegrepen), maar ook een elektrotechnieker kan de installatie voor zijn rekening nemen. Handig weetje: Renault biedt bij de ZOE momenteel een tussenkomst aan in de kostprijs van zo’n laadpunt, met een korting van € 1.450. Zo voel je die eerste investering amper nog in je portefeuille.

Ook het onderhoud is goedkoper én milieuvriendelijk

Elektrische wagens verenigen twee uitersten: aan de ene kant zijn het hypermoderne technologische hoogstandjes, maar aan de andere kant pareltjes van eenvoud. Bij de nieuwe Renault ZOE merk je dat op verschillende vlakken.

Net zoals andere elektrische wagens is hij goedkoper en eenvoudiger in onderhoud dan een klassieke wagen. Er zijn minder bewegende onderdelen, minder vloeistoffen en dus ook minder dat verkeerd kan gaan. De enige twee aandachtspunten zijn de accu (die gedekt is door een sterke garantie) en de klassieke onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals banden, remmen enzovoort. En zelfs daar doe je voordeel. De ZOE maakt namelijk gebruik van regeneratief remmen, waarbij er op de motor wordt afgeremd om energie te recupereren. Daardoor gaan je remmen ook een stuk langer mee.

Maar laat die betrekkelijke eenvoud je vooral niet van de wijs brengen, want onderhuids is de ZOE een technologisch hoogstandje. Met het sterkere accupakket biedt hij een riant rijbereik van 380 km (R135 motor) tot 395 km (R110 motor), gemeten volgens de WLTP-meetmethode. De komst van een sterkere motor maakt de Renault ZOE ook een stuk snediger, met erg vlotte acceleraties. Tel daar een dynamische nieuwe look bij en een sterk verbeterd interieur bij, en je merkt het: elektrisch rijden is niet alleen goedkoper en duurzamer, het is de enige logische keuze.

Meer kilometers uit een volle accu, sterkere motoren en technologie om je vingers bij af te likken: de nieuwe Renault ZOE is zoveel meer dan alleen maar groen en voordelig. Kom er persoonlijk mee kennismaken bij je dealer »

Een dynamisch design en de nodige pit!Ontdek de nieuwe Renault ZOE »