Scheldeprijs zet nog meer in op sprint: minder kans op waaiers, minder gevaarlijke wegen, langer in België

Print
Scheldeprijs zet nog meer in op sprint: minder kans op waaiers, minder gevaarlijke wegen, langer in België

Foto: Photo News

In het Stadhuis van Terneuzen is woensdag de 108e editie van de Scheldeprijs voorgesteld. Deze heeft plaats op woensdag 8 april. Het Nederlandse Terneuzen zal voor de derde opeenvolgende keer fungeren als startsite. De ontknoping wacht traditiegetrouw op de Churchilllaan in Schoten. Vorig jaar werkten de renners 145 km af in Nederland. Dat aantal is nu teruggebracht naar zowat 100 km, zodat de wedstrijd zowel in Nederland als in België bijna evenveel wedstrijdkilometers telt. En in Schoten worden dit jaar drie plaatselijke ronden afgewerkt, één meer dan in de vorige editie.

De teneur is duidelijk: de Scheldeprijs wil de topspurters geen enkel argument geven om niet naar Terneuzen en Schoten af te zakken. Werden vorig jaar in Zeeland nog kleinere wegen opgezocht in de hoop op waaiervorming, dan gaat het deze keer bijna linea recta en over bredere wegen richting België. De klachten van sommige ploegleiders na de editie van 2019 zijn dus duidelijk niet in dovemansoren gevallen. Ook nieuw is dat de officiële start voor de Westerscheldetunnel wordt gegeven zodat er onder de Schelde al volop kan worden gekoerst. In Schoten staat dan weer een extra lokale ronde op het programma.

“We zijn al voor de derde keer te gast in Terneuzen voor de start van onze wedstrijd en wij hebben tot op heden absoluut nog geen spijt dat we in 2018 voor het eerst het vertrek namen bij onze noorderburen”, zegt koersdirecteur Frank Van Zitteren. “Na het officieuze startsein in de schaduw van het stadhuis van Terneuzen maken we twee lusjes doorheen deze havenstad. Aangezien het aantal kilometers tijdens een geneutraliseerde start beperkt is, zal de officiële start al gegeven worden nog voor de passage aan de Westerscheldetunnel. Via brede wegen gaat het daarna in één lijn naar Goes waarna we koers zetten richting Kapelle, Reimerswaal, Woensdrecht om zo na 100 km de Nederlands-Belgische grens te overschrijden in Kapellen. Van daaruit gaat het via Brasschaat en Brecht naar Wijnegem waar de 1700 meter lange kasseizone van de Broekstraat zich situeert. Na 150 km worden de drie plaatselijke omlopen op en rond de Churchilllaan van Schoten, van elk 17,4 km met daarin telkens de kasseistrook van de Broekstraat, aangevat. Zo krijgen we in Schoten de renners weer iets meer te zien.”

Fabio Jakobsen won de Scheldeprijs vorig jaar al voor de tweede opeenvolgende keer. De Nederlander nam in 2019 de maat van de Duitser Max Walscheid en de Brit Chris Lawless. De laatste Belgische eindzege dateert van 2006 toen Tom Boonen er voor de tweede keer won. Recordhouder wat betreft het aantal zeges is Marcel Kittel. De Duitser mocht vijfmaal het zegegebaar maken op de Churcilllaan (2012, 2013, 2014, 2016 en 2017).