Aangeboden door Iveco

Met deze bestelwagen mag je elke LEZ binnen

Met deze bestelwagen mag je elke LEZ binnen

Foto: Iveco

Steeds meer steden stellen een lage-emissiezone in waar vervuilende voertuigen niet meer welkom zijn. Voor wie in stedelijke gebieden moet werken of leveren, wordt een voertuig met milieuvriendelijke CNG-motor dan ook steeds aantrekkelijker.

Een lage-emissiezone (LEZ) is een zone – meestal een stadscentrum – waarbinnen vervuilende voertuigen helemaal niet of slechts onder bepaalde voorwaarden mogen rijden. Door vervuilende voertuigen te bannen, willen de lokale besturen de luchtkwaliteit verbeteren. Antwerpen was de eerste stad in België die in februari 2017 een LEZ invoerde. In januari 2018 volgde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Sinds 1 januari 2020 is ook in Gent een LEZ van kracht, en in 2021 volgt Mechelen. Ook in Wallonië zijn er steeds meer steden met een LEZ. Vanaf januari 2023 wordt zelfs in het hele Waalse Gewest stapsgewijs een rijverbod voor vervuilende voertuigen ingevoerd.

Omdat de normen voor LEZ steeds strenger worden, zullen steeds meer voertuigen met verbrandingsmotor niet meer in steden mogen rijden. Wie een nieuwe wagen moet aanschaffen, kiest daarom nu al best voor een milieuvriendelijke aandrijving. Voor personenwagens kan dat bijvoorbeeld een zuiver elektrisch wagen of een plug-inhybride zijn, die tijdens het rijden in een LEZ geen schadelijke stoffen uitstoten. Ook lichte bedrijfswagens zoals de IVECO Daily zijn verkrijgbaar met elektromotor. Maar een elektrisch voertuig is niet altijd de beste optie, omdat het rijbereik beperkt is. De IVECO Daily is geschikt voor zuiver stadsverkeer of de zogenaamde ‘last mile delivery’ (laatste kilometers voor aflevering aan eindbestemming). IVECO biedt hiernaast met de Daily ook varianten met een uiterste milieuvriendelijke CNG-motor voor meer uiteenlopende missies.

Wat is CNG?
CNG staat voor ‘Compressed Natural Gas’ of ‘samengeperst aardgas’. Het is gewoon aardgas (methaan) dat onder druk wordt gebracht. CNG is niet hetzelfde als LPG: dat is een mengsel van propaan- en butaangas onder lagere druk. In tegenstelling tot LPG is CNG lichter dan lucht. Het stijgt dus op als het zou vrijkomen. Daardoor mogen voertuigen op CNG wel in ondergrondse parkeergarages staan. De veiligheid is ook verzekerd doordat het gas een veel hogere ontbrandingstemperatuur dan diesel heeft. Bovendien zijn CNG-tanks steviger dan die van fossiele brandstoffen.

CNG is de schoonste fossiele brandstof en dus een milieuvriendelijk alternatief voor diesel, benzine of LPG. Auto's op CNG stoten 75% tot 90% minder fijnstof en stikstof (NOx) uit dan vergelijkbare diesel- of benzinemotoren. De CO2-uitstoot ligt 15% lager dan bij een vergelijkbaar model op diesel. Wanneer je biomethaan tankt, neemt de CO2-uitstoot met maar liefst 95% af.

Waar kan je CNG tanken?
Het aantal openbare aardgastankstations groeit in België. De belangrijkste aanbieders van CNG zijn Dats24, ENoRa (Shell- en Esso-tankstations), Fluxys, GPS (Green Point Supplies), Pitpoint (Total) en Q8. Het eerste CNG-station langs een snelweg werd in september 2019 geopend in Heverlee (E40). Op deze website vind je alle stations waar je CNG kan tanken.

Moet je in het buitenland zijn? Sinds oktober 2018 staat op alle CNG-pompen in Europa de Engelse afkorting CNG vermeld. In het Frans spreekt met over GNC, in het Italiaans over metano, in Duitsland zegt men Erdgas.

Er is geen enkel risico dat de slang tijdens het tanken loskomt of dat de tank in het voertuig te veel gevuld wordt. CNG tanken is eigenlijk zelfs veiliger dan het vullen van een benzinetank.

Goed voor de portemonnee
CNG heeft nog een groot voordeel voor de professionele gebruiker: de brandstof is 35% goedkoper dan diesel en benzine. Ook in vergelijking met een elektrisch voertuig liggen de brandstofkosten lager. Ook de onderhoudskosten zijn lager dan bij vergelijkbare voertuigen op benzine of diesel. Daardoor verdien je het verschil aan aankoopprijs meer dan terug tijdens de levensduur van het voertuig. Een voertuig op CNG krijgt omwille van de lage uitstoot ook een fiscaal voordeel. Op de website van IVECO vind je een handige rekenmodule om de totale kosten van een bedrijfsvoertuig gedurende zijn volledige levenscyclus te berekenen.

Krachtig maar stil
Op het vlak van prestaties moet CNG niet onderdoen. De IVECO Daily Natural Power levert hetzelfde vermogen als de dieselversie. De 3,0-litermotor met 136 pk en een koppel van 350 Nm kan elke toepassing aan, leverbaar met een GVW (Gross Vehicle Weight, dus het gewicht van het voertuig zelf plus lading) tot 7,2 ton. Doordat de Daily Natural Power fluisterstil rijdt, leent hij zich perfect voor nachtelijke leveringen in de stad.

Wist je dat IVECO de enige constructeur is met een volwaardig gamma lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen met CNG-motoren? Naast de Daily omvat dat gamma ook de IVECO S-WAY Natural Power (Heavy) en de IVECO Eurocargo Natural Power (Medium).

New Daily: change your business perspective.
Ontdek nog meer troeven van de nieuwe IVECO Daily bestelwagen. »