Aangeboden door Renault

© Renault

Waarom de nieuwe CLIO één van de veiligste auto’s is

Automerken zoals Renault blijven investeren in betere veiligheid. En dat loont: de nieuwe CLIO behaalt de maximumscore van 5 sterren in de recentste Euro NCAP test. Hij is één van de veiligste stadswagens ooit getest.

Constructeurs ontwikkelen steeds nieuwe technologieën om hun wagens veiliger te maken. Je kan deze veiligheidssystemen onderverdelen in twee groepen. Passieve veiligheidssystemen dienen om de gevolgen van een ongeval te beperken. Actieve veiligheidssystemen helpen om het risico op een ongeval te verkleinen. Door de technologische innovatie krijgen deze actieve systemen een steeds grotere rol.

Slimmere wagensActieve veiligheidssystemen zijn op zich niet nieuw: ABS, ESP en rembekrachtigers zijn al langer ingeburgerd. De laatste jaren investeren constructeurs zoals Renault sterk in de ontwikkeling van intelligente veiligheidssystemen. Deze gebruiken de input van verschillende camera's en sensoren om verkeerssituaties te beoordelen en indien nodig in te grijpen.

De nieuwe CLIO bijvoorbeeld kreeg als eerste in het Renault-gamma een actief remhulpsysteem dat voetgangers en fietsers detecteert en de bestuurder waarschuwt. Wanneer de bestuurder niet reageert, zal de wagen automatisch afremmen. De camera’s in de nieuwe CLIO kunnen ook verkeersborden herkennen en waarschuwen voor snelheidsbeperkingen.

Het actief remhulpsysteem detecteert voetgangers en fietsers.

Naast de achteruitrijcamera en ultrasone sensoren krijgt CLIO als eerste Renault-model een 360°-camerasysteem. De vier camera’s van dit systeem creëren een vogelperspectief rond de wagen om obstakels rond de wagen in een enkel beeld zichtbaar te maken. Dat is ideaal bij parkeermanoeuvres of bij inrijden in smalle plaatsen.

Veiligheid door ontwerpMocht het toch tot een aanrijding komen, dan zorgen passieve veiligheidsmaatregelen ervoor dat de gevolgen zo veel mogelijk beperkt worden. Een goed ontworpen veiligheidskooi beschermt de inzittenden bij een aanrijding. De wettelijk verplichte veiligheidsgordels zijn tegenwoordig vaak voorzien van pyrotechnische gordelspanners en krachtbegrenzers. Deze zorgen ervoor dat de gordel aangespannen wordt bij een ongeval, zodat de rug goed tegen de zetel geduwd blijft. En de Fix4Sure­technologie van Renault voorkomt dat een inzittende onder de gordel doorschuift (submarining) als gevolg van een impact.

Hoe wordt veiligheid getest?De veiligheid van nieuwe wagens wordt in Europa onafhankelijk beoordeeld door Euro NCAP (New Car Assessment Programme), een instituut dat overheden, automobielclubs en consumentenorganisaties verenigt. Euro NCAP heeft een reeks crashtests ontwikkeld waaraan een nieuwe auto wordt onderworpen.

Er zijn drie verschillende soorten botsproeven: de frontale botsing, de zijdelingse botsing en de paaltest. De tests bootsen reële ongevalsscenario's na en laten toe om de veiligheid van de inzittenden van auto's of andere weggebruikers te beoordelen. Euro NCAP bekijkt de passieve veiligheidssystemen die aanwezig zijn en sinds kort ook bepaalde actieve. Om de scores tussen auto’s onderling te vergelijken, gebruikt Euro NCAP een beoordelingssysteem met 5 sterren. Hoe meer sterren, hoe beter.

De veiligste van de klasDe vijfde generatie van Renault CLIO werd door Euro NCAP getest volgens het nieuwe, strengere protocol dat in 2018 werd ingevoerd. De nieuwe CLIO scoorde 5 sterren, dankzij een verbeterde passieve veiligheidsuitrusting en één van de meest complete gamma’s van rijhulpsystemen in zijn segment. De nieuwe CLIO is daarmee één van de veiligste stadswagens die Euro NCAP ooit heeft getest. Hij is al het 22ste model van Renault dat de maximumscore van vijf sterren behaalt. Het beste bewijs dat Renault in heel zijn gamma veiligheid hoog in het vaandel draagt.

Van 10 t.e.m. 19 januari kan je de nieuwe Renault CLIO komen bekijken op het Autosalon in Brussel.

Ontdek hier nog meer over de nieuwe CLIO of boek een testrit bij een verdeler in je buurt »