Aangeboden door Renault

© Renault

Zo maakt Renault zijn auto's steeds slimmer

Renault CAPTUR was de pionier bij de stads-SUV’s. De nieuwe versie van CAPTUR kreeg zowel op technologisch als kwalitatief vlak een forse upgrade. Hiermee toont Renault hoever ze al staan bij de ontwikkeling van autonome, zelfrijdende wagens.

CAPTUR is één van de succesmodellen van de Franse constructeur. Sinds de lancering in 2013 wist hij al 1,5 miljoen klanten te overtuigen. Vorig jaar was hij de bestverkopende stads-SUV, ook in België. De concurrentie zit echter niet stil en daarom heeft Renault de CAPTUR een grondige update gegeven.

De nieuwe CAPTUR blijft herkenbaar, maar oogt dynamischer dankzij een hertekend koetswerk. De typische SUV-look wordt versterkt door beschermski’s voor- en achteraan, overlangse dakstaven en zwarte beschermstrips onderaan en rond de wielkasten. De full led koplampen nemen de C-vormige lichtsignatuur ('C-Shape') over van de andere nieuwe modellen van Renault.

Vernieuwd interieurMet de nieuwe CLIO zette Renault al sterk in op een hoger comfort- en kwaliteitsniveau. De nieuwe Captur zet die trend verder. Dat blijkt bijvoorbeeld al uit de hoogwaardige materialen in het interieur zoals de bekleding van het dashboard en de deurpanelen.

Het 9,3 inch multimediascherm is het hart van de Smart Cockpit.

Voor een hoger rijcomfort kreeg de nieuwe CAPTUR een naar de bestuurder gedraaide Smart Cockpit. Het hoofdelement daarvan is een multimediascherm met een diameter van 9,3 inch - het grootste in dit segment. Het gebogen scherm is beter leesbaar. Via dit scherm geeft het Easy Link multimediasysteem ook snel en makkelijk toegang tot de multimedia-, navigatie- en infotainmentfuncties. De nieuwe CAPTUR heeft ook een digitaal dashboard van 7 tot 10 inch groot dat de klassieke analoge tellers vervangt. Als je de twee centrale schermen van 9,3 en 10 inch samentelt, heeft de nieuwe CAPTUR het grootste weergaveoppervlak in zijn klasse!

Slimme veiligheidNet als de nieuwe Clio krijgt de CAPTUR slimme rijhulpsystemen die vroeger alleen in hogere segmenten te vinden waren. Een goed voorbeeld daarvan is de Snelweg- en Verkeersassistent (op bepaalde modellen). Dit systeem houdt een veilige afstand aan ten opzichte van voorliggers en zorgt ervoor dat de wagen in het midden van de rijstrook blijft. In fileverkeer kan de CAPTUR automatisch stoppen en weer vertrekken zodra dat kan. Daarmee is de CAPTUR een belangrijke tussenstap op weg naar een volledig zelfrijdende wagen. De CAPTUR is zo autonoom als mag volgens de huidige wetgeving in België!

De Snelweg- en Verkeersassistent houdt een veilige afstand aan.

Andere intelligente veiligheidssystemen die Renault ontwikkelde, zijn het actief remhulpsysteem met voetgangers- en fietsersdetectie, en een waarschuwingssysteem voor dwarsverkeer bij het uitrijden van parkeerplaatsen. De dodehoekwaarschuwing gebruikt nu radarsensoren in plaats van gewone sensoren, zodat afstanden en snelheden van voertuigen buiten het gezichtsveld van de bestuurder nauwkeuriger ingeschat worden. Dit systeem waarschuwt de bestuurder ook indien een ander voertuig te snel nadert wanneer de bestuurder van rijstrook wisselt om in te halen.

Ook als hybrideDe nieuwe CAPTUR zal vanaf 2020 ook beschikbaar zijn met een plug-in hybride aandrijflijn. Deze E-Tech Plug-in hybrideaandrijving werd door Renault speciaal voor de nieuwe CAPTUR ontwikkeld en zal ook in andere modellen opduiken. Ook hier staan gebruiksvriendelijkheid en comfort centraal. Dankzij een efficiënt remsysteem recupereert de CAPTUR E-Tech zoveel mogelijk energie om de batterij tijdens het rijden snel op te laden. Daarmee haalt hij een elektrisch rijbereik van 45 kilometer bij snelheden tot 135 km/u.

Van 10 t.e.m. 19 januari kan je de nieuwe Renault CAPTUR komen bekijken op het Autosalon in Brussel. De CAPTUR E-Tech plug-in hybride gaat er in première maar ook de nieuwe elektrische ZOE en superveilige CLIO staan in de schijnwerpers. Wat vinden de bezoekers van deze evolutie van Renault? Dat zie je in het videoverslag.

Ontdek hier nog meer over de CAPTUR of boek een testrit bij een verdeler in je buurt »