Zesdejaars Piramide maken zelf een weerstation

Print

Foto: Evelyne Brouns

Leopoldsburg - De leerlingen van het zesde leerjaar van basisschool Piramide hebben de afgelopen weken gewerkt rond het project ‘weer en klimaat’. Ze namen alle aspecten van het weer onder de loep.

De leerlingen ontdekten onder meer verschillende neerslagvormen en meetinstrumenten. Ook het klimaat kreeg de nodige aandacht. Allereerst onderzochten ze klimotagrammen om daarna de klimaatgebieden te bestuderen. De kinderen merkten al snel op dat het weer toch een grote rol speelt in ons leven. Daarom besloten ze om zelf een weerstation te maken. 

In kleine groepjes gingen ze enthousiast aan de slag. Elk groepje maakte een eigen onderdeel van het weerstation: een anemometer, een barometer, een thermometer, een windvaan en een pluviometer. Daarvoor kreeg elk groepje zijn eigen stappenplan en het benodigde materiaal. Ze leerden hoe ze het meetinstrument moesten maken, hoe ze het kunnen gebruiken en hoe ze het kunnen aflezen. Wanneer alle meetinstrumenten klaar waren, zochten ze er buiten of binnen een goed plekje voor. De kinderen moesten vervolgens aan elkaar uitleggen hoe hun meetinstrument werkt en hoe je de informatie kan aflezen.

De groepjes leerlingen gaan nu de komende week elk meetinstrument langs om data te verzamelen. Daarna gaan ze de data vergelijken met hun eigen digitaal weerstation op school. Kloppen de data die de leerlingen hebben verzameld? Wat is er anders? Waaraan kan dat liggen? Zouden de meetinstrumenten anders gemaakt kunnen worden, zodat ze beter functioneren? De leerlingen hopen de komende weken antwoorden te vinden op al deze vragen.

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio