Duitse kapelmeesters weerklinken en ontroeren

Print
Duitse kapelmeesters weerklinken en ontroeren

Foto: Denis Roosen

Beringen-Mijn

Beringen - Op zondag 19 januari om 11 uur brengt het barokensemble Kapellmeister in het CC Beringen op historische instrumenten werk van Buxtehude, Telemann, Mattheson en Graupner. In de mijnstad zal het programma ‘Singet dem Herrn’ weerklinken: een mix van wondermooie solocantates en kamermuziek van deze Duitse kapelmeesters.

Auditieve en visuele beleving

Kapellmeister staat voor het repertoire van Duitse barokmuziek en wil op historische én verfrissende wijze de muzikale kern naar het publiek overbrengen: ontroering en reflectie, spektakel en verwondering. Solocantates en kamermuziek houden het evenwicht tussen het religieuze en profane, het meditatieve en het concertante. Het ensemble brengt een levendig geheel dat gedurende het concert de combinatiemogelijkheden van één tot zes musici volledig benut en dus op die manier ook voor een visuele belevenis zorgt. Met dit concert plaatst Kapellmeister een focus op werken die vanwege hun uitstekende kwaliteit aandacht verdienen.

Vriendenkring van Bach

Buxtehude, Telemann, Mattheson en Graupner hadden elk een link met Johann Sebastian Bach. In zijn jonge jaren ondernam Bach een lange voettocht naar Lübeck om Dieterich Buxtehude aan het werk te zien en werd door zijn werkgever zelfs gevangengezet omdat hij er veel te lang verbleef. Georg Philipp Telemann werd peetoom van Bachs zoon. Johann Mattheson schreef als muziekcriticus lovende woorden over Bach en Christoph Graupner was in 1723 de gehoopte kandidaat om nieuwe cantor te worden te Leipzig, een plaats die uiteindelijk naar Bach ging. Geen Bach echter deze keer, maar dus muziek van zijn collega-kapelmeesters.

Kapellmeister: ‘De meest ondergewaardeerde componist uit het kwartet is zonder twijfel Christoph Graupner. Hij verdient het om meer en meer uit de schaduw te stappen. Graupner was zijn leven lang kapelmeester in Darmstadt en schreef een ontzettend rijk en gedifferentieerd oeuvre bij elkaar waarmee hij aantoonde dat hij perfect mee was met alle stromingen van zijn tijd, en met galante pennentrekken zelfs al naar het classicisme vooruitwees. Hij verstond zeer goed wat zijn werkgever én publiek wilden horen en kon dat op een innovatieve manier vereeuwigen. Dat we zijn muziek nog kunnen uitvoeren is een geluk, want zelf wilde de toondichter - de bescheidenheid zelve - dat zijn oeuvre na zijn dood vernietigd zou worden, een wens die gelukkig niet vervuld werd. We weten dat hij destijds hoog geschat werd en dat Bach en Graupner elkaar erg waardeerden. En het publiek weet Graupner opnieuw te waarderen: we horen na elk concert dat zijn muziek in de smaak valt, ja voor velen een ontdekking is.’

In het najaar van 2020 zal Kapellmeister met het programma ‘Concerto!’ opnieuw de pijlen richten op bekende en minder bekende kapelmeesters: Johann Sebastian Bach, Johann David Heinichen en wederom Christoph Graupner. Met hun concerti en cantates zullen ze dan de Italiaanse invloed in het 18e-eeuwse Duitsland illustreren. – Denis Roosen

Kapellmeister: Kristien Nijs, Sopraan - Marieke Vos en Maddy Lodewyckx, Viool - Frans Vos, Altviool - Herlinde Verheyden, Cello - Denis Roosen, Klavecimbel


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio