Aangeboden door Kinepolis Film Distributie

De brokkenstukken van Midway

Hoe Amerikaans onderzoeksschip op zoek gaat naar wrakstukken uit slag om Midway

Print
Vulcan Inc., een bedrijf van wijlen Microsoft-medestichter Paul Allen, is momenteel met zijn onderzoeksschip Petrel de bodem van de Stille Oceaan aan het afspeuren naar wrakken van tuigen die vochten in de slag om Midway. Wat vonden ze en wat ontdekten ze daaruit?

Onderwaterkerhof

Toen de rook van de slag om Midway opklaarde na 7 juni 1942 waren er - behalve de menselijke tol van meer dan 3.200 gesneuvelden - ook heel wat vlieg- en vaartuigen die in het sop waren beland. Er werden vierhonderd vliegtuigen neergehaald tijdens de vier dagen durende slag, en vijf vliegdekschepen, een Amerikaanse destroyer en een Japanse kruiser zonken naar de zeebodem. Om daar ook voor eeuwig onvindbaar te blijven, zo leek het decennialang. Tot Vulcan Inc. zich ermee ging bemoeien.

Dat Amerikaanse bedrijf, opgericht door de in oktober vorig jaar overleden Microsoft-medestichter Paul Allen, zet al enkele jaren zijn onderzoeksschip Petrel in voor wetenschappelijk onderzoek op de bodem van de zee. Een van de pistes die het bedrijf via zijn schip onderzoekt, zijn wrakken van historische zee-operaties. Zoals dus de slag om het Midway-atol, die zich op zee en in de lucht voltrok.

Eerste vondst

Vulcan Inc. stak al een eerste doorbraak op zak in maart 2018, toen onderzoekers aan boord van het schip erin slaagden om de restanten van de USS Lexington te vinden, een Amerikaans vliegdekschip dat tijdens de slag om de Koraalzee, een maand voor de slag om Midway, werd verwoest. Er was een grote brand ontstaan aan boord van het schip, waardoor de bemanning werd geëvacueerd en het schip tot zinken werd gebracht door een Amerikaanse destroyer. In de buurt van het wrak werden ook de restanten van een aantal vliegtuigen gevonden: zeven TBD Devastator-bommenwerpers en een Grumman F4F Wildcat-gevechtsvliegtuig.

Juiste technologie

Die vondst, op drie kilometer onder het zeeoppervlak op zo’n 500 zeemijlen van de Australische kust, was een eerste opsteker voor Vulcan Inc. en diens Petrel-missies. Het schip beschikt over twee minirobotonderzeeërs die het zeeoppervlak grondig afspeuren. De Hydroid REMUS 6000, het eerste van die twee tuigen, is uitgerust met sonars die objecten op het oppervlak detecteren, en bathymetriescanners die de topografie van dat oppervlak opmeten. Het tweede, de BXL 79, rolt vervolgens over het zeeoppervlak zelf en stuurt live HD-camera- en sonarbeelden naar de onderzoekers aan boord van het schip. De gegevens van de sonar worden vervolgens door computers vergeleken met de ruimtelijke verhoudingen van de schepen waarnaar de onderzoekers aan het speuren zijn. Het zijn operaties die soms tot twintig uren in beslag nemen, en waarbij iedere vierkante meter van het vooraf bepaalde gebied wordt afgespeurd. De onderzoekers noemen het soms schertsend ‘het gras maaien’, vanwege de extreem systematische manier waarop het onderzoek gebeurt.

Meer mogelijk

De vondst van de USS Excelsior was al een mooie binnenkomer voor de Petrel, die nog maar sinds 2017 operationeel is als wetenschappelijk onderzoeksschip, maar er was meer mogelijk. De twee Autonomous Underwater Vehicles (UAV’s) aan boord van het schip kunnen zeedieptes dubbel zo diep afspeuren als diegene waarin het Amerikaanse wrak werd ontdekt. En er is nog meer te vinden in de buurt van het Midway-atol. De Japanse marine, bijvoorbeeld, verloor er vier vliegdekschepen: de Kaga, de Akagi, de Soryu en de Hiryu. Ook de Mikuma, een zware kruiser, werd door de Amerikanen vernield en zonk.

Twee van die vier vliegdekschepen werden, in een nieuwe doorbraak, aan het einde van afgelopen oktobermaand ontdekt. Op 16 oktober troffen de UAV’s van de Petrel het wrak van de Kaga aan, dat op 5,4 kilometer onder de zeespiegel zijn laatste rustplaats vond. En vijf dagen later volgde de Akagi, eveneens op iets meer dan vijf kilometer diepte.

Nieuwe feiten

Het onderzoek dat de Petrel voert, levert onder meer nieuwe historische data op over de slag om Midway, zegt Robert Kraft, Director of Subsea Operations bij Vulcan Inc.. “Dit project verschilt van eerdere missies omdat we eerst onderzoek moesten voeren naar hoe twee vliegdekschepen over een afstand van meer dan 150 zeemijlen het tegen elkaar kunnen hebben opgenomen. Het was een belangrijke slag tussen twee vliegdekschepen, die zijn spookachtige bewijzen uitstrooide over een totale oppervlakte van duizenden vierkante zeemijlen. Met ieder wrakstuk en ieder schip dat we ontdekken en identificeren, eren we bovendien de geschiedenis, en zij die het ultieme offer pleegden voor hun land.”

Bekijk de trailer hier: 

Volg Kinepolis Film Distributie op Facebook om op de hoogte te blijven van de nieuwste blockbusters.