Europese, Afrikaanse en Aziatische tv-zenders kopen mediarechten voor Jupiler Pro League: “Een van de snelst groeiende competities ter wereld”

Print
Europese, Afrikaanse en Aziatische tv-zenders kopen mediarechten voor Jupiler Pro League: “Een van de snelst groeiende competities ter wereld”

Anderlecht tegen Club Brugge is tegenwoordig ook te bekijken in Zuid-Korea en India. Foto: Isosport

Spring Media, dat namens de Pro League de internationale mediarechten voor de Jupiler Pro League vermarkt, heeft de Belgische uitzendrechten verkocht in Italië, Duitsland, Rusland, Zuid-Korea, India, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. “De Belgische competitie is een van de snelst groeiende ter wereld”, klinkt het vrijdag in een persbericht.

Media Springs nam begin 2019 het exclusief adviescontract over van M&P Silva. De Italiaanse rechtenhouders gingen in 2018 failliet. Sinds de samenwerking met het in Stockholm gevestigde mediabedrijf zette de Belgische eerste klasse voet aan de grond in heel wat nieuwe voetbalmarkten. In Europa werden deals beklonken met het Italiaanse Sportitalia, het Duitse Sport1 en Sportdigital Fussball, het Russische Match TV en het Oekraïense Football Channell. In Zuid-Korea verwierf Eclat Entertainment, de mediagroep achter betaalzender SpoTV, de rechten.

Eerder was de Jupiler Pro League onder meer al te zien op de Japanse commerciële zender Sky PerfecTV, op Arena Sport in de Balkan, S Sport in Turkije en Viasat in Scandinavië. De contractonderhandelingen met tv-zenders in India, het Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn in een finale fase.

Europese, Afrikaanse en Aziatische tv-zenders kopen mediarechten voor Jupiler Pro League: “Een van de snelst groeiende competities ter wereld”
In Japan, waar deze Morioka populair is, was de JPL al te zien. Foto: Photo News

“De Belgische competitie is nu verspreid over alle grote continenten”, slaat José Moreno, vennoot bij Spring Media, zich op de borst. “De kwaliteit van het Belgisch voetbal neemt toe. Het is een eer om zo’n goed ontwikkeld product op de markt te kunnen brengen. De samenwerking met de Pro League is een succesverhaal geworden. We brengen de mediarechten systematisch naar sleutelmarkten.”

“Ons publiek wordt steeds internationaler. De Belgische competitie is steeds prominenter aanwezig in Europa. De volgende stap is om internationaal te groeien”, lichtte Pierre François, CEO van de Pro League, toe.