Aangeboden door CM

Do’s en don’ts: bewegen op het werk

We zitten te veel stil. De grote boosdoener? Onze bureaujobs. Bedienden en kaderleden brengen 70% van hun werktijd door op hun bureaustoel. Gemiddeld onderbreken ze die werkdag slechts vier keer om de benen te strekken. Toch is meer bewegen gemakkelijker dan je denkt dankzij enkele goede gewoontes.

Hierbij enkele do’s en don’ts om van je bureau een actieve werkplek te maken.
You can do it!

Do’s:

  • Zet een timer op je smartphone of installeer pauze-software op je computer. Probeer zeker elk uur eens recht te staan en wat rond te lopen, om een glas water te halen of te bellen.  Of sommige stappentellers geven na 30 minuten aan dat het tijd is om te bewegen.
  • Water is de beste dorstlesser. Probeer elke dag 1,5 liter water te drinken. Beperk de hoeveelheid frisdrank, want die zit vol suikers. Plaats een glas water in plaats van een grote fles op je bureau. Zo moet je geregeld gaan bijvullen én naar het toilet ...
  • Plaats de printer en de vuilnisbak een eindje verderop. Je moet even wachten aan de printer? Een ideaal moment voor wat stretchoefeningen.
  • Ga voor een frisse neus tijdens de lunchpauze. Nodig enkele collega’s uit om onder de middag te gaan wandelen. Misschien is er wel een mooi park in de buurt.
  • Wil je iets vragen aan een collega? Geef zelf het goede voorbeeld en ga langs in plaats van te bellen of te e-mailen. In deze digitale tijd vergeten we vaak dat persoonlijk contact nog altijd de meeste efficiënte manier is om te communiceren.
  • Een belangrijk item te bespreken? Organiseer dan een wandelmeeting. Tijdens zo’n wandelvergadering ben je letterlijk in beweging en ook productiever. Natuurlijk is de setting veel informeler, wat kan leiden tot meer openheid en creativiteit.
  • Een zit/sta-bureau is dé nieuwe trend. Het is algemeen bekend dat je met een bureaujob last kan krijgen van rugklachten. Daarom is het belangrijk dat je een verstelbaar bureau hebt waaraan je zowel kunt zitten als staan. Sta recht tijdens het uitvoeren van specifieke taken zoals bellen en e-mails beantwoorden.
  • Niets is beter voor je conditie dan de trap nemen. Skip de lift en kies voor de trap als je een verdieping hoger of lager moet. Ga naar het toilet op een andere verdieping.
     

Don’ts:

  • Uren aan een stuk blijven zitten is een absolute no go. Een korte break per half uur kan al wonderen doen.
  • Sla de lunchpauze nooit over om snel iets aan je bureau te eten. Een (korte) middagpauze geeft je hersenen even de tijd om te resetten en zorgt daarna voor een verhoogde productiviteit. Bovendien is het een gelegenheid om even de benen te strekken.
  • Pendel je met de auto? Parkeer dan liefst niet zo dicht mogelijk bij de ingang. Zo heb je weer wat extra stappen op de teller.
  • Kom je met het openbaar vervoer naar het werk? Ga dan niet neerzitten als je wacht op de tram, bus of trein maar loop wat rond, of wandel naar de volgende halte.
  • Werk je een tot twee dagen per week thuis? Maak dan een ochtend-of middagwandeling om het zitten te doorbreken.  
     

Stap voor stap naar meer bewegen. Ontdek hier meer »