Aangeboden door CM

Zo breng je meer beweging in je dagelijkse routine

Zo breng je meer beweging in je dagelijkse routine

Foto: Shutterstock.com

Onze levens zijn nog nooit zo druk geweest: we combineren ons werk met het huishouden, de klusjes, de boodschappen en rijden de kinderen rond naar school en hun hobby’s. Gelukkig hebben er zich de voorbije jaren heel wat manieren aangediend om die drukte wat draaglijker te maken. Maar… daardoor boeten we wel heel wat in aan beweging.

Bits en bots
Enkele slimme gadgets hebben ons leven een stuk gemakkelijker gemaakt. Stofzuigen of het gras afdoen is een makkie geworden met de robotstofzuiger of -grasmaaier.

Met de digitale deurbel hoef je zelf niet meer recht te staan om de deur te openen. De ingebouwde camera toont wie er aan de voordeur staat via je smartphone of tablet.

Of online boodschappen doen en bij je thuis laten bezorgen? Geen probleem. Van frisdrank tot een tros tomaten … met een paar klikken is je virtueel winkelkarretje gevuld en worden de boodschappen zelfs tot aan de voordeur geleverd.

Deze nieuwe manier van leven spaart je heel wat tijd uit. Maar je mist er ook heel wat beweegmomenten door. Wist je dat stofzuigen en gras maaien al een deel kunnen uitmaken van je dagelijkse portie bewegen? Of dat wandelen in je plaatselijke supermarkt je al snel 1.000 stappen kunnen opleveren?

Regelmatig bewegen helpt tegen stress en krijg je er instant een goed gevoel van. Die gadgets besparen je dan wel tijd, maar je boet in aan levenskwaliteit.
 

Het is niet moeilijk, het is gemakkelijk
Bewegen hoeft niet moeilijk te zijn: je hoeft niet meteen dagelijks naar het fitnescentrum te trekken of een jogmaatje te zoeken. Je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen om extra tijd te maken om te bewegen, maar steek simpelweg meer beweging in je dagelijkse routine. Waar wacht je nog op?

Deze tips helpen je op weg:

  1. Neem een stappenteller
    Registreer met een stappenteller je dagelijkse stappen en stel jezelf een doel voor de volgende dag.  Probeer elke dag je grens te verleggen om uiteindelijk aan 10.000 stappen per dag te geraken.

    Bij sommige stappentellers kun je via een app je collega’s uitdagen om het meeste stappen per week te doen.
     
  2. Beweeg naar je werk
    Ga je met het openbaar vervoer? Probeer het stukje naar de halte te stappen of te fietsen. Of stap gewoon een halte eerder af.

    Ga je met de wagen? Parkeer je auto dan eens wat verder.

    Een avondwandeling of een fietstochtje na een drukke werkdag doen trouwens extra deugd. Door te bewegen, komen er endorfines vrij die je een goed gevoel geven. De stress van die dag verdwijnt in een mum van tijd. Dit laat je toe om met een goed gevoel en opgeladen batterijen een nieuwe werkdag te starten.
     
  3. Sport mee met de kinderen
    Breng je de kinderen naar de atletiek of voetbaltraining? Bespaar je de tijd (en energie) om over en weer te rijden en loop zelf ook een paar toertjes rond het veld. Zo heb je meteen wat extra beweging zonder er echt tijd voor vrij te maken. Je algemene gezondheid zal er wel bij varen.
     
  4. Doe je boodschappen bij een lokale handelaar
    Toegegeven, het is niet altijd makkelijk om je boodschappen lokaal te doen. Maar het kan ook leuk zijn om met zijn allen in het weekend een tripje naar de lokale bakker, slager of markt te doen. Gezellig én goed voor je aantal stappen. En je helpt er de lokale economie mee.
     

Stap voor stap naar meer bewegen. Ontdek hier meer »