zaterdag 10 augustus 2019 - Games & multimedia
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook gplus nextprevshare twitter video

Reportage

Transfer topgamer Ninja moet Microsoft op de kaart zetten

Gamers zijn de nieuwe voetballers

Microsoft heeft de topgamer Ninja weggekaapt bij zijn concurrent Amazon, en ontketent zo misschien een transferoorlog. Drie van de grootste vier bedrijven ter wereld vechten nu om de plek bij uitstek te worden waar jongeren kijken naar gamers. Hoe is het zover gekomen?

Door

Onlinegaming - en kijken naar anderen die online gamen - is pas echt een massafenomeen geworden in de voorbije twee jaar, door het enorme succes van Fortnite. Dat is een laagdrempelig spel dat vooral bij jonge tieners een fenomeen werd. Ninja, oftewel Tyler Blevins, werd het eerste Fortnite-idool. Vijftien miljoen mensen volgen hem op het streamingplatform Twitch. Ze kijken daar hoe hij gamet en wat hij daarbij vertelt.

Livestreamers op Twitch doen iets heel anders dan YouTube-sterren als pakweg Pewdiepie (de Zweed Felix Kjellberg) die enkele keren per week een korte video online zetten. Streamen op Twitch is intensief: fans verwachten dat je haast permanent live bent. Vijf à zes uur per dag uitzenden is niet ongewoon, vaak voor maar een handvol kijkers. Een paar dagen niet streamen kan je veel volgers kosten. Tijdens die livestreams interacteren de streamers voortdurend met hun fans.

Kapers

Twitch domineert die markt. Er wordt maandelijks zo’n miljard uur naar live video’s gekeken, dat zou goed zijn voor bijna drie kwart van alle gamestreaming. Het gaat zowel om populaire gamers die streamen voor hun fans als om e-sportscompetities, zoals de recente Fortnite-wereld­beker.

Twitch is gratis voor gebruikers, maar biedt zijn streamers heel wat manieren om geld te verdienen. Er is reclame en kijkers kunnen een fooi geven. Ze kunnen ook 5 dollar per maand betalen om zich te abonneren op het Twitch-kanaal van hun idool, waardoor hun reacties op de stream beter zichtbaar zijn en ze geen reclame hoeven te zien. Ninja verdiende op die manier zo’n half miljoen dollar per maand.

Maar in juli ging het aantal uren streamen op Twitch voor het eerst een beetje achteruit. Er zijn immers kapers op de kust, en niet de minste. YouTube (een onderdeel van Alphabet, het moederbedrijf van Google) zet zwaar in op livestreaming. Facebook doet hetzelfde met zijn Facebook Live-dienst. En nu mengt Microsoft zich voor het eerst ten volle in de strijd.

Opvallend is dat er van de vier grootste bedrijven ter wereld, naar beurswaarde gemeten, nu drie zijn die de gamestreamingmarkt willen beheersen: Microsoft, Alphabet en Amazon. Apple lanceert weldra zijn gaming-abonnement Apple Arcade.

Youtube heeft de jongste maanden flink terrein gewonnen. Microsoft was dan weer zogoed als onzichtbaar. In 2016 kocht het wel het beginnende streamingbedrijfje Beam, dat het later omdoopte tot Mixer. Maar de achterstand is enorm: Microsoft heeft amper 3 procent van de game-streamingmarkt in handen, vergeleken met ruim 72 procent voor Twitch en 20 procent voor Youtube.

Recordtransfer

Sinds afgelopen weekend staat Microsoft met Mixer plots wel op de kaart, dankzij de overstap van Ninja. Voor grof geld, wellicht. Hoeveel? Gamingreus EA betaalde diezelfde Ninja in februari naar verluidt 1 miljoen dollar om het nieuwe Apex Legends te spelen in plaats van Fortnite. Het hielp Apex Legends op de kaart te zetten als dé uitdager van Fornite, al is de belangstelling inmiddels weer wat afgenomen.

Volgens de website Forbes betaalt Microsoft nog veel meer: 30 tot 50 miljoen dollar, wordt gesuggereerd. Het zou kunnen gaan om een meerjarencontract waarbij Ninja niet alleen Mixer moet promoten, maar straks ook de nieuwe Microsoftgame Halo Infinite. En wie weet, schakelt hij over van een pc op een Microsoft Xbox.

De eerste resultaten zijn alvast meer dan behoorlijk: Ninja trok vrijdag tijdens een stream vanop het Lollapalooza-festival op een bepaald moment 96.000 kijkers. Respectabele cijfers, zelfs meer dan hij de jongste tijd op Twitch wist te lokken. Inmiddels heeft Ninja op Mixer 650.000 volgers.

Ninja is overigens niet de eerste toptransfer. In april begon Pewdiepie, een van de populairste sterren op YouTube, plots games te streamen op Dlive. Die tot dan toe zogoed als onbekende streamingsite is sindsdien enorm gegroeid. Pewdiepie blijft daarnaast ook video’s maken op YouTube.

Met zijn transfer heeft Ninja een groot risico genomen, maar voorlopig lijkt die zijn carrière te doen herleven. En ook Microsoft scoort, al moet nog blijken of het effect blijft duren. Het zal anderen alleszins op ideeën brengen.

Wie is Ninja?

Tyler Blevins, aka Ninja, is 28 en al tien jaar professioneel gamer. Hij begon als competitief speler van de game Halo 3, maar schakelde later over op andere games zoals PUBG en op livestreaming als bron van inkomsten.

Toen Fortnite twee jaar geleden uitkwam, sprong hij op de trein. Een topmoment kwam in maart 2018, toen hij Fortnite speelde met de rapper Drake. Die riep zijn bijna 40 miljoen Twittervolgers op om te kijken. Meer dan 600.000 mensen volgden live op Twitch. Op dat moment werd Fortnite een wereldwijd fenomeen, met Ninja als kleurig boegbeeld (zijn haar heeft al alle kleuren gehad). Ninja was de laatste tijd wat op zijn retour op Twitch. Zijn streams trokken gemiddeld nog maar 50.000 kijkers. Ninja kon zich ook niet plaatsen voor de finale van de wereldbeker Fornite, eind vorige maand.

Nieuwe Video's