vrijdag 9 augustus 2019 - Auto & Motor
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook gplus nextprevshare twitter video

Gilles Magnus stormt met zijn Norma naar de pole met 2 seconden voorsprong. 

De Limburgers in de 24 uur van Zolder

Magnus zet Norma op pole

Circuit Zolder is helemaal klaar voor Vlaanderens Mooiste in de autosport, de 24 Uur van Zolder. De grid is aardig gevuld met 41 auto’s. Aan het stuur een leuke mix van onze nationale top, gemengd met pure amateurs waarvoor dit dé afspraak van het jaar is. De jonge Gilles Magnus (19) won het eerste gevecht en zette zijn Norma gisteren op pole. De echte battle begint zaterdag om 16 uur.

Foto’s Jeffrey GAENS

Een volksfeest in de paddock, en op de piste een strijd tussen proto’s en GT’s: dat is in een notendop de 24 Uur van Zolder van de laatste jaren. De proto’s zijn niet door iedereen gewenst - klein en laag, niet altijd goed zichtbaar- maar ze bieden ongeziene rondetijden voor een relatief lage prijs. In snelheid zijn ze – zeker op het droge – onklopbaar. Kijk naar de tijden in de kwalificaties: Gilles Magnus pakte de pole in 1:28.128. De beste GT, de Lamborghini van de Nederlander Danny Kroes, was haast 5 seconden trager. Maar die proto’s zijn tegelijk o zo breekbaar, waardoor ze alleen in 2017 konden winnen. Al de andere edities was het toch weer een Porsche – traditioneel een toonbeeld van betrouwbaarheid in uithoudingsraces – die met de zege aan de haal ging.

Met of zonder turbo?

Wat dit jaar voor de proto’s pleit, is dat ze met acht zijn. Die zullen toch niet allemaal uitvallen? Zeven daarvan zijn Norma’s – het Italiaanse merk Wolf heeft afgedaan – en die komen in twee varianten. De atmosferische Honda-motor heet trager maar betrouwbaarder te zijn, de turbo-aangeblazen Peugeot sneller maar brozer. De kwalificaties weerleggen dat beeld, want Gilles Magnus ging zonder turbo 2 volle seconden sneller dan Sam Dejonghe mét. Dejonghe rijdt trouwens met Thomas Piessens en Tom Boonen. Het is verre van uitgesloten dat de wereldkampioen wielrennen zondag op het hoogste trapje terechtkomt.

Lambo of Porsche?

Bij de GT’s is de Lamborghini SuperTrofeo het snelst over één ronde. Maar het Italiaanse monster heeft twee handicaps: hij springt gulzig om met benzine en houdt niet van het rubber van de Hankookbanden, die de organisatie oplegt. De enige auto’s die op Michelins mogen rijden, zijn de Porsches. Veel Lambo-teams schakelden dan ook te elfder ure over naar een Porsche. Belgium Racing verkeert in dat geval, net als Independent Motorsports, de winnaar van vorig jaar met nu Koen en Kris Wauters in de cockpit. De battle tussen proto’s en GT’s wordt dus een duel tussen Norma en Porsche, met een outsidersrol voor de Lamborghini.

Het Peltse Belgium Racing heeft in de Belcar al een sterk duo – Dylan Derdaele en Nicolas Saelens – maar daar komen Marc Goossens, de Duitser Porscherijder Lars Kern en ProAm-kampioen Louis Machiels bij. Goossens deelt het record van zes zeges met Anthony Kumpen, die zijn kansen niet kan verdedigen door een dopingschorsing. Derdaele zou bij een zege op vijf komen. Bert Longin kan eveneens op zes komen, als hij wint met de Norma van Krafft Racing, die hij deelt met zoon Stienes Longin, Christoff Corten en de Zwitser Giorgio Maggi.

Maar laten we naast die strijd om de zege en de records vooral de kleintjes in de buik van het peloton niet vergeten, want het zijn zij die deze race uniek maken. De budgetten liggen er lager, maar de passie laait hoger op. Voor veel streekrijders is meedoen aan de 24 Uur van Zolder het hoogtepunt van het jaar, of zelfs een droom voor het leven. Zoals Tom Boonen morgen in uw krant uitlegt: “Zolder is de grootste van de niet-professionele 24-urenwedstrijden, in sfeer met niets te vergelijken.”

 JG

50. Convents BMW 325i E90

Gezinsuitstapje: vader racet met zoon en dochter

Davy Convents-Vincent Convents-Celine Convents-Steve Raymakers-Yannick Dupont

Bij de familie Convents uit Zolder is de 24 Uur een gezinsuitstap. Vader Davy en zoon Vincent namen al enkele jaren samen deel aan de race rond de klok, maar nu komt ook dochter Celine erbij. “Je mag wel zeggen dat ik voorbestemd was om hier ooit mee te doen”, zegt de 17-jarige Celine. “We hebben een garage in Lummen en mijn vader en mijn broer doen elk jaar mee. Ik liep altijd mee en het was maar normaal dat ik zelf ook ging racen. Ik heb om te oefenen veel track days gereden op Zolder en eerder dit jaar mijn debuut gemaakt tijdens de Super Prix.”

Op school volgt Celine de richting schoonheidsverzorging. “Het andere uiterste”, lacht ze met een bezorgde blik op haar blauw gelakte nageltjes. “Als ze kapot gaan in mijn racehandschoenen, kan ik ze zelf bijwerken.”

Met de vaste maten Yannick Dupont en Steve Raymakers erbij is dit het enige volledig Limburgse team. (mc)

 JEFFREY GAENS

2. McDonald’s Norma M20 FC

Koen De Wit-François Bouillon-Kris Cools-Frédéric Vervisch

Palenaar De Wit start voor het eerst met een kans op de zege. In zijn Norma ligt een atmosferische Hondamotor. “Iets trager dan de turbo die andere teams gebruiken, maar hij zou wel langer mee moeten gaan”, is de redenering. Vervisch pendelt tussen Zandvoort en Zolder en zal alleen ’s nachts racen. Als de auto het podium haalt, zal hij er niet bij zijn. Start als 4de.

 JEFFREY GAENS

15. Hamofa BMW i8 GTR

Rob Verhoeven-Kris Verhoeven-Mark Verhoeven-Cor Euser

De zelfgebouwde i8 is een jaar oud en de kinderziektes zijn eruit. “Nu de betrouwbaarheid onder controle is, gaan we hem sneller maken. Daarom hebben we Cor Euser erbij gehaald, om ons te helpen met de afstelling. Elke maand komt nog een mailtje binnen vanuit heel de wereld, maar we bouwen geen tweede auto. Hij moet uniek blijven.” Start als 11de.

 JEFFREY GAENS

34. JJ MotorsportBMW 325i

Guido Werckx-Tom Werckx-Yehann De Wachter-Jurgen Gulicher

Vader Guido Werckx is er voor de tiende keer bij, zoon Tom maakte vorig jaar zijn debuut. De Zonhovenaars werden vorig jaar tweede in hun klasse en 16de algemeen. “We zitten in de minst snelle klasse. Uitrijden is het hoofddoel en als dat lukt zonder problemen, dan komt er vanzelf een goed resultaat uit de bus.” Start als 35ste.

 JEFFREY GAENS

39. R&J Racing BMW M3

Roland Van Asch-Johan De Kerpel-Kobe Claes-Wim Verwimp-Jef Van Mechelen

R&J is het team van Hammenaar Van Asch en Looienaar De Kerpel. “De auto heeft sinds de vorige editie geen wedstrijd meer gereden.” Hasselaar Claes start voor de 6de keer op rij en heeft zijn diesel ingeruild voor een M3. “Een fijne auto en Belcar 5 is een heel mooie klasse”, ziet de opticien het helemaal zitten. Start als 32ste.

 JEFFREY GAENS

46. Van der Horst BMW 325i

Johan Lambregs-Niels De Kerpel-Mauro Mercuri-Steven Dewulf-Erik Vdvreken

Lambregs is rij-instructeur bij Testdriver.be en staat voor de 6de keer aan de start. “De meeste van mijn teammaten heb ik zelf opgeleid”, zegt hij. Mercuri racet onder Italiaanse vlag, maar dat had ook de Belgische of de Zuid-Afrikaanse kunnen zijn. Voor hem is het de derde keer, net als voor De Kerpel. Zijn vader rijdt op auto 39.

 JEFFREY GAENS

63. EMG Porsche 991

Jos Jansen-Peter Van Delm-Oscar Gräper-Marcel Dekker

Het Neeroeterse EMG zet 2 Porsches in. Hoeseltenaar Jansen is er op zijn 65ste voor de tweede keer bij. “Vorig jaar viel het goed mee: ik reed ‘s zondags nog dezelfde tijden als op zaterdag. De auto stond toen 1,5 uur stil door kapotte wielbouten, maar had niet één schrammetje”, zegt de gewezen rallycrosser. Start als 15de.

 JEFFREY GAENS

66. GHK by T2 Norma M20 FC

Guy Verheyen-Chris Mattheus-Pieder Decurtins-Ian Gepts-Alain Berg

Verheyen, winnaar in 2005 met een Corvette, is de deelnemer met de meeste starts. Hij spant opnieuw samen met het Zwitserse T2 van Pieder Decurtins. “Met dit team vol ervaring mikken we op regelmaat. Volgend jaar zou ik graag met mijn zoon Brent rijden, die nu nog aan het karten is. Na 33 jaar wordt het tijd om de fakkel door te geven.” Start als 5de.

 JEFFREY GAENS

69. AR PerformanceBMW 325i

Nicolas Hermans-Arthur Zeelmaekers-Steven Mertens-Sébastien Francis

Hermans is op zijn 19de de man met ervaring, want de drie anderen zijn rookies. “Maandag dacht ik nog dat ik dit weekend tanker of mechanieker zou zijn en ik ben heel blij dat ik toch kan racen.” Hasselaar Zeelmaekers kwam woensdag pas aan boord. “Finishen is het doel, alle extra’s zijn mooi meegenomen.” Start als 37ste.

 JEFFREY GAENS

70. Simtag RacingBMW 325i

Gilles Puelings-Davy Suffeleers-Dirk Groen-Jo Lammens

Karter Gilles Puelings debuteert dit jaar in de autosport. “Ik hou van de beleving en de sfeer rond de 24 Uur. Ik heb hier een jaar naar toegeleefd. Er is strijd in de klasse, waarin zelfs Marcus Palttala - fabrieksrijder bij Bentley - meerijdt.” Davy Suffeleers is aan zijn 5de deelname toe, maar Dirk Groen - een Nederlander uit Paal - is... een groentje. Start als 36ste.

 JEFFREY GAENS

82. Heli Racing BMW M235i

Rik Ceyssens-Jurgen Vermeulen-Wim Bradt-Kurt Heiman-Gunther Vd Hove

Ceyssens (47) woont op wandelafstand van het circuit en is een liefhebber van historische racewagens, waarmee hij ook in competitie rijdt. Vorig jaar kwam hij ook uit in de Euro Nascar, maar dit is zijn debuut in de 24 Uur. “We rekenen op ervaring en regelmaat om het podium te halen.” Start als 33ste.

 JEFFREY GAENS

88. AR Perform.Porsche Cayman

Bert Arnauts-Cedric Baeten-Olivier Hertsens-Rene De Coninck

Truienaar Arnauts (39) haalt normaal onze krant als zwemmer, maar debuteert nu in de 24 Uur. “Vorig jaar was ik sponsor van Cedric en hij heeft mij erin geluisd.” Baeten (31) won vorig jaar bij zijn debuut zijn klasse en zet een stap hogerop met de Cayman. In het voorprogramma start hij op pole in de Historic Monoposto met een oude Formule Ford. Start als 21ste.

 JEFFREY GAENS

93. GetspeedMercedes AMG GT4

Bart Van Samang-Michael Cool- Sven Van Laere-Johan Vannerum

Van Samang gaat vreemd, dit weekend, en hij gaat 12 standjes uitproberen. Dat heeft hij zelf gezegd. “Normaal rij ik al jaren met BMW, maar nu met een Mercedes. De auto’s zijn vergelijkbaar, al heeft de Merce- des tractiecontrole in 12 verschillende standen”, legt hij uit. “We willen algemeen in de top tien eindigen.” Start als 20ste.

 JEFFREY GAENS

99. Belgium Racing Porsche 991

Dylan Derdaele-Louis Machiels-Marc Goossens-Nicolas Saelens-Lars Kern

Het Peltse team won de 24 Uur al vier keer (2013-2016) en had ook vorig jaar kunnen winnen. Dat wil het nu rechtzetten. Het brengt slechts één auto aan de start en dat is niet de Lamborghini van de Belcar, maar een Porsche. De versterking is om u tegen te zeggen: recordhouder Goossens (6 zeges!), de Duitse Porscheman Kern en ProAm-kampioen Machiels. Start als 9de.

 JEFFREY GAENS

123. Racing Bullet Circus Saker

Toon Hungenaert-Xavier Martens-Dave Van de Velde-Patrick Engelen

Regisseur en mede-eigenaar Michael Roskam heeft het te druk en slaat een jaartje over. Hasselaar Martens racet normaal met oldtimer-Porsches en start nu voor het eerst in de 24 Uur. “Ik heb altijd gezegd dat ik deze race eens wou doen.” Ook voor Maaseikenaar Hungenaert is het allemaal nieuw. Start als 22ste.

 JEFFREY GAENS

150. Speedlover Porsche 991

Frank Beliën-Niels Cox-Wim Meulders-Bob Wilwert

Beliën woont in Bolderberg, op een boogscheut van het circuit, en was bij de winnaars in 2010. Cox maakte vorig jaar zijn comeback in de autosport na 6 jaar karten. “We werden 5de algemeen en 3de in onze klasse. Een goed resultaat dat ik hoop over te doen, al heb ik sindsdien niet meer gereden.” De 991 is een gloednieuw chassis met 4.0-motor. Start als 14de.

 JEFFREY GAENS

154. QSR Racingschool BMW 240

Jan Geunes-Johnny De Breucker-Luc Janssens-John Mauro-Rodrigue Gillion

20 jaar stond Herkenaar Geunes te vlaggen als baanpost. Dit jaar neemt hij zelf eens de start. “Mijn grote droom. Met dank aan QSR, dat bewijst dat iedereen zijn droom kan waarmaken.” Tijdens de kwalificaties stond de auto bij Autoglass Clinic in Hasselt: “Motorkap opengeklapt en voorruit kapot in de trainingen.” Start als 26ste.

 JEFFREY GAENS

234. JJ Motorsport BMW M240i

Stijn Lowette-Tom Heeren-Gregory Stevens-Frederic De Neef

Drie van de vier zijn Limburgers en alle drie zijn rookies. De vierde is De Neef, hun instructeur. “Dit is een jongensdroom”, zegt Lowette. “Ik reed wat track days en ben in Lapland op ijs gaan rijden. Daar heeft Frederic me warm gemaakt. Ik heb gezonde zenuwen voor de start. Uitrijden is het doel, maar ’s nachts zullen we zien hoe hoog we kunnen mikken.” Start als 31ste.

 JEFFREY GAENS

235. Baelus BMW M235i

Eveline Maes-Filip Baelus-Patrick Michiels-Bart Lievens-Paul Lievens

De Zonhovende Eveline Maes was in 2013 laureate van ‘Racing Stars’ en debuteerde toen met een Mazda MX5. Dit is al haar vijfde keer met een BMW. “Ik heb een jaar geen wedstrijden meer gereden, maar wel nog trainingen en track days. Maar eens in de auto voelt het al snel vertrouwd aan. Uitrijden is het hoofddoel.” Start als 30ste.

 JEFFREY GAENS

721. JJ / Xwift BMW 325i

Gregory Eyckmans-Pieter Denys-Jamie Vandenbalck-Markus Palttala

Eyckmans rijdt de Duitse VLN en viel onlangs net naast het podium in de 24 Uur van de Nürburgring. “20 uur gereden zonder 4de versnelling en een kwartier voor de finish ingehaald.” Dit wordt zijn enige race in België. “Vorig jaar was ik tweede in mijn klasse en dat wil ik niet nog eens meemaken. Ik zou dus graag winnen.” Start als 34ste.

 JEFFREY GAENS

999. Leipert Lamborghini Huracan

Yannick Hoogaars-Niels Lagrange-Jimmy De Breucker-Stéphane Kox-Danny Kroes

Hoogaars won in 2016, Lagrange vorig jaar, telkens met Porsche. Nu zijn ze de enige die de strijd aandurven met een Lamborghini. Lagrange: “Ik droom van de overwinning, maar besef dat het moeilijk wordt. De proto’s zijn favoriet.” Kroes (Ned) is leider in de Lambo SuperTrofeo, Kox (Ned) is de dochter van Peter. Start als 6de.

Nieuwe Video's