Aangeboden door Jaguar

© Jaguar

Elektrische technologie geeft Jaguar I-PACE kracht

Elektrische wagens kunnen ware krachtpatsers zijn. Dat bewijst de Jaguar I-PACE, met zijn dubbele elektrische motor die een vermogen van 400 pk haalt. En ook de batterijtechnologie die met dit beest wordt geïntroduceerd, is een waarachtig staaltje kracht. Bernard (57) en Mira (41) mochten de Jaguar I-PACE ervaren.

Beide zijn alvast meteen overtuigd als het doek wegglijdt. Bernard zoekt een sportieve, krachtige en comfortabele luxewagen, die niets uitstoot. Mira wil ook een duurzaam exemplaar, maar is zeker even gefascineerd door leuke gadgets en slimme technologie in een auto. En ze vinden wat ze zoeken, bij de Jaguar I-PACE.Deze wagen, de eerste elektrische SUV van het Britse merk, reeg sinds zijn introductie eind vorig jaar al 66 internationale awards aan elkaar. Hij werd tijdens het autosalon van New York uitgeroepen tot World Car of the Year, mocht in Europese, Duitse, Noorse en Britse prijsuitreikingen eveneens op het hoogste schavot, werd uitgeroepen tot de Electric Vehicle of the Year door het Britse automobielprogramma Top Gear, en mag zichzelf ook de World Green Car noemen. "We begonnen van een wit blad papier, en creëerden een nieuw ijkpunt: ’s werelds beste elektrische auto en een échte Jaguar", zei Ralf Speth, CEO van de Jaguar Land Rover-groep, toen de I-PACE in New York de prijs voor de World Car of the Year in ontvangst mocht nemen.

Verschil zit onderaan

Maar de belangrijkste reden waarom de I-PACE al die prijzen mocht opladen, werd onlangs nog eens afzonderlijk bekroond in een heel specifieke prijsuitreiking: de Best Electric Powertrain- en Best New Engine-awards op de Engine Expo + The Powertrain Technology Show in het Duitse Stuttgart. Alle constructeurs zijn vandaag minstens met elektrische wagens bezig, maar er zijn er weinig die de elektrische motorkracht leveren die nodig is om een voertuig dat meer dan twee ton weegt de honderd kilometer per uur te laten halen in 4,8 seconden tijd.

Die motorkracht haalt de I-PACE uit niet één maar twéé elektrische motoren, die elk op een van de twee assen zijn ingebouwd zodat ze samen alle vier de wielen van de I-PACE aandrijven. Niet alleen wekken ze samen een vermogen van 400 pk op, ze zijn ook enorm licht en efficiënt, en zorgen door een optimaal gewicht van de wagen voor een vlottere bestuurbaarheid. "Die volledig elektrische aandrijflijn levert niet alleen een nuluitstoot op, maar ook een ideale balans tussen performantie, raffinement en reikwijdte van de batterij", zegt Ian Hoban, powertrain director bij Jaguar Land Rover.

Efficiënte batterij

Tel daarbij de efficiënte batterij, die eveneens op een positie is geïnstalleerd - precies centraal tussen de twee assen - waar ze bijdraagt tot een optimale gewichtsverdeling. Maar haar kracht zit ook in de capaciteit waarmee de Lithium-ion-batterij elektriciteit opslaat en de snelheid waarmee ze oplaadt: het is perfect mogelijk om enkele honderden kilometers rijbereik bij te laden binnen het uur aan een snellader, en thuis is het mogelijk diezelfde lading te realiseren op iets meer dan tien uur tijd via een wallbox. Met Battery Pre-conditioning zorgt Jaguar er bovendien voor dat je niet te veel vermogen verliest aan het opwarmen of afkoelen van de wagen. En ook tijdens het rijden, laad je de batterij weer een klein beetje op. De I-PACE heeft een geavanceerd remsysteem - Regenerative Charging - waarmee de wrijvingskracht van de rem wordt omgezet in elektrische energie.

Krachtig geluid

Die geraffineerde kracht van de I-PACE voel je meteen wanneer je hem bestuurt, maar je hòòrt hem ook. De ingenieurs en designers van Jaguar creëerden speciaal voor de eigenaar van de elektrische SUV een digital soundscape, dat zorgt voor een zacht zoemend, gesimuleerd motorgeluid aan de binnenkant van de wagen. Zo hoor je ook de sportieve karakter van de wagen. Ook naar de buitenwereld toe, overigens: in de bebouwde kom horen zwakke weggebruikers een soortgelijk motorgeluid, zodat ze niet worden verrast wanneer de - verder quasi muisstille - elektrische SUV hen nadert. Met zo'n Audible Vehicle Alert System speelt Jaguar overigens een Europese voortrekkersrol. Liefhebbers van het geluid van een klassieke V6, kunnen trouwens ook daarvoor opteren.

Enthousiaste reacties

Bernard, die quasi dagelijks op de baan is door heel de Benelux, is echt verbaasd. “Wat me meteen opviel aan de I-PACE, is het luxueuze comfort natuurlijk. Maar ik merkte ook meteen hoe stil de auto kan zijn, dankzij die twee elektromotoren. Maar met één knopje kan je het motorgeluid wel aanzetten, zodat fietsers en voetgangers je horen afkomen. Ik kan trouwens ook bijna niet geloven dat je de batterij via een snellader binnen het uur kan opladen, en dan 350 km verder kan. Straf.”

Ook Mira is in haar nopjes. Zij vloog meteen in het infotainmentsysteem. “Ik kan er rechtstreeks mijn podcasts en muziek mee beluisteren. Ik kan eigenlijk niet wachten om alle snufjes te verkennen, het is gewoon echt een ‘smart car’.”

Maak kennis met de 1ste volledig elektrische performance SUV van Jaguar. Ontdek hier de Jaguar I-PACE »