Aangeboden door Jaguar

© Jaguar

Zo rijden elektrische SUV's de toekomst in

Nog maar enkele jaren geleden werd de SUV gezien als een model dat helemaal niet in het kraam van elektrisch rijden past: zo zwaar dat hij het hele idee zelfs tenietdoet. Maar een paar constructeurs waagden ondertussen de sprong, en nu lijkt ineens de hele markt gericht op grotere, krachtigere modellen.

Toen de traditionele automerken een zevental jaar geleden hun eerste elektrische modellen voorstelden, leek het nog alsof het aantal verschillende modellen altijd wel beperkt zou blijven. Een kleine stadswagen? Natuurlijk, want die zijn licht van koetswerk en passen bovendien erg duidelijk in het idee om vooral in de steden de emissie van koolstofmonoxide zo snel mogelijk tot nul te herleiden. Een aerodynamische roadster, voor wie echt iets wil hebben aan de brute trekkracht van een volledig elektrische motor? Absoluut! Maar modellen als een SUV, zo luidde het toen, waren gewoon niet relevant om ze elektrisch te laten aandrijven: te zwaar, en dus te veel energieverbruik en te weinig range.

Fast forward naar 2019, en de eerste elektrische SUV's, zoals de Jaguar I-PACE, zijn al op de markt, terwijl er nog een klein dozijn soortgelijke modellen van andere merken in de maak zijn. Wat is er veranderd? Ten eerste, natuurlijk, de technologie.

Verwaarloosbaar verliesSnelle en krachtige doorbraken in de ontwikkeling van de motor, de aandrijflijn en de batterij van elektrische wagens hebben er ondertussen voor gezorgd dat de technologische argumenten tegen een elektrische SUV stilaan werden weggewerkt. "Vanzelfsprekend heb je bij een SUV een meerverbruik van tientallen procenten ten opzichte van een kleinere elektrische wagen", zegt Gunter De Pooter van expertise- en leasingbedrijf Vitaemobility. "Maar dat valt nog altijd in het niets wanneer je het verbruik vergelijkt met dat van een auto met verbrandingsmotor: dat is namelijk een veelvoud."

Ver genoegOok qua range kan een elektrische SUV al goed mee, en ook dat heeft te maken met nieuwe technologische ontwikkelingen: opnieuw in de motor, vanzelfsprekend in de steeds beter wordende batterijen, maar ook in het design van het voertuig. De Britse constructeur Jaguar hield met alle drie deze aspecten rekening bij het ontwerpen van de I-PACE: Jaguar bouwde zijn eerste elektrische SUV op zo'n manier dat hij niet alleen twee elektrische motoren heeft, maar dat het gewicht van die twee ook mooi verdeeld is op de twee assen. Ook het design van het koetswerk zorgt ervoor dat de wagen niet te veel lucht schept.

"Vanzelfsprekend hebben luchtweerstand en gewicht een invloed op de reikwijdte van de batterij", zegt De Pooter. "En natuurlijk heeft ook je rechtervoet zijn weerslag op de range: wie graag gas geeft, moet sneller bijladen. Maar de gemiddelde afstand die je vandaag met een volle batterij van een elektrische SUV kunt afleggen ligt ergens tussen 300 en 350 kilometer (afhankelijk van de buitentemperatuur), en dat is al prima. Je moet rekenen dat ook het netwerk van beschikbare laadpalen nog altijd in volle groei is."

Eigen willetjeEen andere reden waarom elektrische SUV's snel opmars maken ligt in het feit dat de Sports Utility Vehicle per definitie een model is dat de consument wilt. Zevenendertig procent van alle wagens die jaarlijks worden verkocht, tout court, zijn SUV's, zo blijkt uit de recentste cijfers van automobielfederatie Febiac. Het is daarmee de meest gegeerde categorie die er momenteel op de markt is. Zet daar tegenover het feit dat er in 2018 nog maar zo'n 3.600 elektrische wagens werden verkocht in België - twee procent van het totaal - en de ware reden tekent zich al wat duidelijker af: het is gewoon een rijke maar onontgonnen nieuwe markt.

"Wellicht, zo redeneren de constructeurs, zal de nog twijfelende consument die wil overschakelen naar een elektrische wagen sneller over de streep worden getrokken wanneer een SUV tot de mogelijkheden hoort", denkt De Pooter. "Wanneer je elektrisch wilt gaan, betaal je daar sowieso nog een prijs voor; het is voor veel consumenten dus een beetje vanzelfsprekend dat ze voor die meerprijs ook een wagen willen die ze graag zien. De elektrische revolutie begon met stadswagentjes, maar je gaat geen elektrische wagen kopen om ermee rond de kerktoren te blijven. De introductie van elektrische SUV's is een bewuste keuze van de merken om de adoptie van elektrisch rijden een extra duw in de rug te geven."

Maak kennis met de 1ste volledig elektrische performance SUV van Jaguar. Ontdek hier de Jaguar I-PACE »