donderdag 25 juli 2019 - Economie
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Autoconstructeurs tonen hun nieuwe modellen steeds minder vaak op een autosalon.  REUTERS

Economie

Steeds minder auto’s op internationale autosalons

FrankfurtHet internationale autosalon van Frankfurt dreigt een Duitse onderonsje te worden. Steeds meer automerken haken af. De grote autosalons verliezen steeds meer aan belang.

Het tweejaarlijkse internationale autosalon van Frankfurt, dat dit jaar plaatsvindt van 12 tot 22 september, moet het dit jaar stellen zonder een aantal vaste waarden. Haakten af: Volvo, Nissan, Toyota en Lexus, Suzuki, Peugeot en Citroën, Fiat met Alfa Romeo en Jeep.

Frankfurt, het financiële hart van Duitsland, moet het ook doen zonder een hele reeks luxemerken: geen Bentley, Bugatti, Ferrari, Maserati, Aston Martin en Rolls-Royce. U bezoekt het autosalon van Frankfurt om naar al die blinkende bolides te kijken? Doe geen moeite dit jaar.

Het internationale autosalon van Frankfurt is dit jaar dus een Duits onderonsje, met vooral Volkswagen en zijn dochters, Mercedes en BMW. Ook Opel kreeg van zijn Franse eigenaars de toelating om in Frankfurt een stand op te bouwen. Ford, dat een

Het was Volvo dat enkele jaren geleden de knuppel in het hoenderhok gooide. “Als je in Frankfurt als niet-Duitse autoconstructeur een nieuwigheid wil tonen, dan wordt je bij wijze van spreken door een grote Duitse voorhamer platgeslagen”, zegt Tony Verhelle van het vakblad Autogids. “Je betaalt dan een fortuin voor een stand ergens in een hoek, en vervolgens compleet door de Duitse overmacht te worden weggeblazen.”

Grote vijf

Jarenlang maakte het autosalon van Frankfurt deel uit van de zogenoemde grote vijf. De Japanse automerken kozen traditioneel voor Tokio om hun nieuwigheden op het publiek los te laten en de Amerikaanse merken deden dat in Detroit. In Europa kozen de Franse automerken voor Parijs en de Duitse bedrijven voor Frankfurt. Iedereen met veel geld kon tenslotte terecht in Genève.

De voorbije jaren is er echter veel veranderd. Tokio is al lang niet meer het centrum van de Aziatische auto-industrie en met de opkomst van Tesla staat Detroit vandaag vooral symbool voor vergane industriële cultuur. “De belangrijkste autosalons van vandaag staan niet langer in Detroit en Frankfurt, maar in Shanghai en Peking”, aldus Tony Verhelle. “Daar wil echt iedereen bij zijn.”

Autoconstructeurs zoeken bovendien steeds vaker naar alternatieve platforms om met hun nieuwigheden uit te pakken. “Zo worden nieuwigheden op het vlak van elektronica steeds vaker voorgesteld op de beurs voor consumentenelektronica CES”, aldus Tony Verhelle.

Een automerk als Tesla heeft nooit veel belang gehecht aan een autosalon. De fel gemediatiseerde optredens van Elon Musk, hebben veel grotere impact dan een stand op een autosalon tussen de anderen.

Brussel

Volgens Tony Verhelle kijken de autoconstructeurs ook steeds meer naar de centen. “De deelname aan een autosalon is een dure aangelegenheid, terwijl de auto-industrie voor gigantische investeringen staat op vlak emissies en elektrificatie. Zelfs een autosalon als dat van Genève is niet langer boven alle twijfel verheven.”

Tony Verhelle ziet verschillende autoconstructeurs ook steeds vaker kiezen voor een evenement van één of twee dagen dat ze zelf organiseren en waar ze dan journalisten van over de hele wereld naartoe vliegen. “Dat hebben ze dan ook volledig onder controle.”

Het autosalon van Brussel bekleedt in dat circuit van oudsher een speciale positie. Ondanks zijn centrale ligging in de hoofdstad van Europa heeft het nooit internationale status gekregen. “Brussel is bij uitstek een verkoopsalon”, zegt Tony Verhelle. “De Belgische autosector realiseert tijdens de periode van en rond het autosalon ruim 30 procent van zijn jaaromzet. Toch is ook het autosalon van Brussel niet onaantastbaar.”

Nieuwe Video's