Aangeboden door PiKANT!

Het pikante verhaal achter de merken Marie Jo, PrimaDonna en Andres Sarda

100 jaar lingerie bij Van de Velde

100 jaar lingerie bij Van de Velde

Foto: Van de Velde

Lingeriebedrijf Van de Velde wordt dit jaar 100. Tijd om een blik achter de schermen te werpen van het bedrijf achter lingeriemerken Marie Jo, PrimaDonna en Andres Sarda.

Margaretha en Achiel Van de Velde richtten op 10 december 1919 het lingeriebedrijf Van de Velde op. Ze maakten op maat gemaakte vrouwencorsetten, die veel comfortabeler waren om te dragen. Voor Achiel Van De Velde stond de klant op de eerste plaats, voor Margaretha was perfectionisme het belangrijkste. “Dat maakte van hen een erg complementair business-duo”, zegt kleindochter Greet Van De Velde. Vandaag telt Van de Velde meer dan 1.400 medewekers en is het actief in 65 landen.

De perfecte pasvorm
Klantgerichtheid en perfectionisme zijn nog altijd de pijlers waarop het bedrijf steunt. “Borsten blijven iets erg emotioneels”, vertelt Greet. “Zo’n 70 procent van de vrouwen draagt de verkeerde beha-maat. Ze onderschatten het belang van een beha met de perfecte pasvorm. Daarom staat de beleving bij ons centraal. Wij willen vrouwen dat magisch moment in de paskamer elke keer opnieuw doen beleven.”

Om klanten te helpen om de perfecte beha te vinden, worden de stylistes bij Van de Velde opgeleid in de eigen Van de Velde Academy. Bij het passen krijgen klanten soms de hulp van een innovatieve spiegel. Een 3D-scanner  geïntegreerd in de spiegel voert in een paar seconden een 360°-meting uit, die op basis van 130 meetpunten jouw perfecte pasvorm berekent. Daardoor hoeft de styliste niet langer met een meetlint de maat te nemen, en krijg je een heel nauwkeurig resultaat.

Designers aan het woord
Maar vooraleer de verkopers aan de slag kunnen, moeten de teams bij Van de Velde natuurlijk wel telkens een nieuwe collectie klaarstomen. Dat proces neemt heel wat tijd in beslag. “Er liggen gemiddeld achttien maanden tussen het eerste ontwerp en de start van de productie”, vertelt Carole Lambert, die inmiddels al vijftien jaar voor PrimaDonna werkt.

PrimaDonna werkt in elke collectie nog met kant. “Dit materiaal heeft echt zijn comeback gemaakt”, legt Carole uit. “Je vindt kant niet alleen terug in kleding en lingerie, maar ook in accessoires zoals handtassen, telefoonhoesjes en oorbellen bijvoorbeeld. Je kan niet meer naast kant kijken.”

Meer en meer jonge mensen dragen tegenwoordig ook kant. “Kant is romantisch, maar kan ook stoer zijn – en dat spreekt jongeren aan”, zegt de Brand Design Manager van PrimaDonna.

Een blik in het atelier van Van de Velde.

Alle kanten op met kant
Aan de andere kant van het atelier zit Lieve Vermeire, Brand Design Manager van het lingeriemerk Marie Jo. Ook zij kan zich een collectie zonder kant niet inbeelden. “Wij werken erg graag met de stof omdat het authenticiteit en klasse uitstraalt, maar tegelijk ook erg comfortabel aanvoelt”, zegt Lieve.

Kant is ver van afgeschreven, meer nog: het is actueler dan ooit tevoren. Dit materiaal straalt nog altijd luxe uit en blijft erg modern. “Kant is erg verleidelijk omdat het onthult en verhult, maar is tegelijk  ideaal omdat het zo elastisch is”, voegt Lieve eraan toe. “Met kant kan je zo veel kanten uit", lacht ze.

Zin om nog meer kant te ontdekken? Bezoek dan zeker PiKANT! Deze tentoonstelling over vijf eeuwen kant in mode en kunst loopt nog tot en met 30 september en is elke dag open van 11 tot 18 uur. Je kan je tickets online bestellen, zo ben je zeker dat je op het gewenste moment de tentoonstelling kan bezoeken.
 

Vijf eeuwen cultuurgeschiedenis uitgekleed.
Ontdek meer over deze unieke tentoonstelling »