Waarop moet je letten tijdens de GP van Canada?

Print
Waarop moet je letten tijdens de GP van Canada?

Sebastian Vettel kwalificeerde zich op de pole Foto: Ferrari

Van een Ferrari die nog maar voor de tweede keer dit seizoen op pole start tot een Max Verstappen die zich een weg naar voor moet zien te strijden, en van Daniel Ricciardo die zich voor zijn oude team Red Bull wist te kwalificeren tot strategische hoofdpijnen voor de teams. We belichten vijf onderwerpen om in het oog te houden tijdens de GP van Canada.

LEES OOK. Startgrid GP van Canada

Kan Ferrari eindelijk nog eens winnen?
Sebastian Vettel start dan wel vanop pole, Mercedes heeft dit seizoen alle races tot dusver gewonnen.

Hoewel de snelheid van Ferrari tijdens de wintertesten ondertussen al een vage herinnering is, toch kan je niet anders dan toegeven dat je niet verwacht had dat Ferrari geen enkele van de eerste zes races zou gewonnen hebben. Mercedes was tot dusver dominant, maar gisteren veroverde Vettel zijn eerste pole in 17 races. Zullen we dan ook voor het eerst dit seizoen een niet-Mercedes-rijder zien winnen?

De snelheid van Mercedes over de langere runs zag er erg goed uit vergeleken met Ferrari, waardoor de start van cruciaal belang zal zijn. Na de kwalificatie refereerde Vettel naar de enorme snelheid van zijn wagen op het lange rechte stuk, waardoor het moeilijk zal worden om hem in te halen.

Qua strategie starten beide teams in ieder geval op gelijke voet. Ze kozen er immers voor om zich met de medium-banden te kwalificeren in Q2.

Verstappen moet inhalen
Hoe hoog kan Verstappen zich opklimmen na een uitschakeling in Q2?

Terwijl ze bij Ferrari hun blikken hebben gericht op de overwinning, zal Max Verstappen vooral bezig zijn om zoveel mogelijk plaatsen goed te maken nadat hij verrassend genoeg werd geëlimineerd in Q2. Toen nog als elfde was Verstappen goed op weg om zich comfortabel naar de top tien voor Q3 te rijden, tot de crash van Kevin Magnussen, waardoor de Nederlander zijn kunnen zal moeten laten zien tijdens de race.

Hij kreeg wel al wat hulp na de kwalificatie. Verstappen wint al meteen twee plaatsen, aangezien Magnussen vanuit de pitstraat zal vertrekken en Carlos Sainz een grid-straf kreeg van drie plaatsen. De Spanjaard blokkeerde immers Alexander Albon. Verder kan Verstappen ook kiezen met welke banden hij aan de race begint. Dat laatste gegeven kan wel eens cruciaal zijn om zich een weg naar voren te rijden.

Ricciardo mengt zich bij de topteams
Daniel Ricciardo zal vastberaden zijn om zijn beste kwalificatie voor Renault in veel punten om te zetten.

Kijk maar eens goed naar de tijdenlijst na de kwalificatie voor de GP van Canada... het klopt: Daniel Ricciardo is terug aan de top in Canada. Na een schitterende kwalificatie voor de Australiër, start hij vandaag als vierde aan de race. Hij was anderhalf tienden trager dan Charles Leclerc en start voor zijn oude team Red Bull Racing.

Ricciardo lijkt dan ook de goede vorm bij Renault gevonden te hebben, na drie opeenvolgende top tien startplaatsen. De Australiër liet in ieder geval verstaan dat hij het leven van Pierre Gasly (vijfde) en Max Verstappen (negende) moeilijk zal proberen maken. "Ik maak een kans", aldus Ricciardo over zijn strijd met de Red Bulls.

Verschillende strategieën mogelijk
De zachte banden zullen het niet lang volhouden, maar veel rijders uit de top tien moeten er wel op starten.

Voor de meeste rijders uit de top tien zal de boodschap als volgt klinken: 'houd de banden zo gezond mogelijk'. De zachte banden lijken het immers niet lang uit te gaan houden. Pirelli schat dat die bandensoort slechts vijf tot acht ronden zal overleven.

Het is dan ook logisch dat Ferrari en Mercedes zich kwalificeerden op de medium banden. Ricciardo, Gasly, Hülkenberg en beide McLarens lijken een moeilijke eerste stint te gaan hebben.

Pirelli verwacht dat de snelste strategie er één is met zo'n 35 ronden op de medium banden alvorens over te schakelen naar de harde banden. De rijders die op de zachte banden starten zullen dan hun harde banden meer dan 60 ronden moeten laten overleven, wanneer ze opteren voor één stop.

De strijd om de laatste punten
Verschillende mogelijkheden voor de strategie en een compact middenveld betekent dat veel teams zullen strijden om het laatste punt.

Aangezien de snellere wagens van het middenveld een nadeel hebben met hun zachte banden, lijkt de strijd om het laatste punt nog helemaal open te liggen.

Renault en McLaren maakten tot dusver het meeste indruk, maar starten straks op zacht, terwijl Toro Rosso en Haas kunnen opteren voor de medium of zelfs de harde banden. Van die laatste twee teams lijkt Haas de snellere, maar Magnussen kon uiteindelijk niet deelnemen aan Q3 na een zware crash in de 'Wall of Champions'. De Deen start dan ook vanuit de pitstraat.

Door de lange rechte stukken is het best wel mogelijk om in te halen op dit circuit, zeker met de extra hulp van DRS dit seizoen. En door de vele incidenten met de muren van het circuit lijkt een safety car ook tot de mogelijkheden om de strijd om de laatste punten nog spannender te maken.

De GP van Canada start vanavond om 20u10.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be: